על רקע הדיווחים על יוזמה מצרית לעסקה והערכות לכניסת כוחות צה"ל לרפיח, "מעריב" שוחח עם ראש המל"ל לשעבר האלוף במיל' יעקב עמידרור  וקיבל ממנו תמונת מצב על הנושא וגם על החזית הצפונית.

מתנחלים שחררו כלב על לוחם צה״ל - שפונה לבית חולים | דיווח
סיום המלחמה בעד עסקה? ההצעה שנתנה ישראל לחמאס

"אם יש איזשהו צ'אנס לשחרר חטופים, צריך לדחות את המלחמה בעזה", אמר עמידרור. "השחרור של החטופים הוא יותר דחוף. המלחמה ברפיח תדחה". הוא מבין גם את אלה שסבורים שיש להציב מטרות אחרות בראש, אך הדגיש כי "אם יש שמץ של סיכוי, לשחרר עוד חטופים, חיוני לעשות כן".

עם זאת, הוא סייג: "בתנאי שחוזרים למלחמה אחרי ההפסקה. אם לא חוזרים למלחמה, זו טעות ולא צריך לעשות את העסקה. אבל אם חוזרים למלחמה אחרי העסקה, אז החטופים יותר דחופים וצריך ללכת לעסקה".

עוד הודה שאינו יודע אם יש עסקה ריאלית על הפרק. המצרים לדבריו משדרים אופטימיות, אבל הוא לא יודע מהי האמת ובכל מקרה נדרש לזכור, ש"עם כל הכבוד למצרים, מי שמקבל את ההחלטות בסוף זה סינוואר. אם לא תהיה עסקה, צריך להיכנס לרפיח בכל הכוח" קבע והוסיף: "אחרי שמפנים את האזרחים". לדבירו, פינוי האזרחים ייקח להערכתו כשבועיים ואם יידרשו גם שלושה שבועות, "לא בוער". 

לעמידרור אין ספק שהאיום שנראה רציני להיכנס לרפיח, משפיע על הרצון של החמאס לקדם עסקה. "אם תהיה עסקה או לא תהיה אי אפשר לדעת. מה משפיע על סינוואר ועל ההחלטות שלו, ההשערה שלי לא טובה יותר מהשערה של כל אחד אחר". הדגיש: "אם אין עסקה, צריך להיכנס לרפיח בכל הכוח". 

לגבי החזית הצפונית, לתפיסתו בינתיים אין שינוי בפרמטרים. "שני הצדדים לא רוצים מלחמה, שני הצדדים יורים אחד על השני, אנחנו הורגים להם והם הורסים לנו בתים".

למיטב זכרונו, צה"ל חיסל כבר למעלה מ-280 מחבלי חיזבאללה בצפון מתחילת המלחמה, לישראל מנגד כעשרים הרוגים בחזית זו. עמידרור גורס שפרט לכך, החיזבאללה "לא השיגו שום הישג, מלבד שמונים אלף מפונים". את ההישג הזה של חיזבאללה, הוא לא מבטל ולא מקל בו ראש, נהפוך הוא: "בסוף זה מה שיקבע מה מדינת ישראל תעשה, כי היא לא יכולה להשאיר 80000 מפונים ומתפנים". המדינה צריכה לקבל החלטה, האם היא מחזירה את המפונים בצפון מבלי לשנות את המצב.   

עמידרור לא מעריך שצפוי להיחתם הסכם מדיני רלוונטי לצפון בחסות האמריקאים והצרפתים, למרות שהם מנסים ודוחפים הסכם. הוא אומר ש"אם לא יהיה הסכם כזה, אז המדינה צריכה להחליט, האם היא מחזירה את המפונים בלי לשנות את הסטטוס בשטח, או שהיא יוצאת למלחמה, על מנת לשנות את הסטטוס בשטח". ההבנה שלו היא, שבלי שינוי המצב בשטח, קשה יהיה להחזיר את התושבים לביתם.

"ההחלטה לצאת למלחמה בצפון, היא החלטה מאוד קשה" אמר והמשיך: "המלחמה הזאת לא הולכת להיות נחמדה. ולכן כדאי להם להגיע אליה מוכנים היטב". לטענתו, מה שצריך להכתיב את המהלכים העתידיים בעניין, זה היגיון צבאי. ההיגיון האזרחי לא בדיוק תואם את הנסיבות הצבאיות. הוא הסביר: "צרכי הלחימה אומרים: תיגמרו בעזה ותלכו ללבנון. דהיינו, האינטרס של האזרחים, כל עוד הם מפונים, הוא שהמערכה בצפון תתחיל ותסתיים כמה שיותר מוקדם. "השיקול לא פשוט וברור שיש סתירה בין האזרחי לצבאי". 

לגבי צווי המעצר המדוברים, הצפויים מבית הדין הבינלאומי בהאג כלפי בכירים ישראלים, עמידרור רואה בכך "עוד ביטוי לצביעות עולמית", זאת לדבריו משום שבסך הכול לא הוציאו צווי מעצר נגד רוסים, סינים או ערבים במזרח התיכון, שעשו דברים רעים פי מאה מצה"ל.