לאחר הדיבורים על עסקה והאיומים על פירוק הממשלה, גדי איזנקוט כתב היום (שלישי) בעמוד הפייסבוק שלו: "הקבינט הגדיר לפני חצי שנה את מטרות המלחמה. שני חברי קבינט מפעילים ביממה האחרונה סחיטה באיומים פוליטיים. זו תופעה חמורה שפוגעת בביטחון הלאומי של ישראל. אהיה שותף רק בממשלה שמקבלת החלטות משיקולי האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, ולא משיקולים פוליטיים". 

השרה סטרוק צייצה בחשבון ה-X שלה בתגובה לדבריו: "אני מציעה לשר אייזנקוט לעיין במטרות המלחמה, שגם הוא חתום עליהן. כתוב שם: לייצר תנאים להשבת החטופים. כשעוצרים ולא נכנסים לרפיח - לא מייצרים תנאים להשבת החטופים. וגם לא מפרקים את חמאס.
וגם לא מסירים כל איום מעזה כלפי ישראל לאורך זמן. בשם המטרות האלה שלחנו חיילים לעזה. חייבים לעמוד בהן". 

סמוטריץ' הגיב לציוץ של אייזנקוט וכתב: "גדי, אתה יודע את הערכתי הרבה אליך, אבל קצת צניעות. זו חובתי לפעול נגד עסקה רעה שתסכן את ביטחון אזרחי ישראל. אולי התרגלת לחבורת הקונספציה שבה כולם חושבים אותו דבר, אך מותר גם לחשוב אחרת. זו לא סחיטה, זו דעה לגיטימית של מיליוני ישראלים שדואגים לעתיד המדינה לא פחות ממך". 

איזנקוט במסר נחרץ: "עסקה היא הדרך היחידה להחזיר את החטופים, כל השאר - לוקשים"
הפדיחה של נתניהו: הטעות שחשפה את המידור בעסקת התרופות?

את הדברים כתב אייזנקוט לאחר שהשר סמוטריץ' איים על נתניהו ואמר במסיבת עיתונאים שקיים בתום ישיבת סיעה מיוחדת כי "ישראל צריכה לבחור בין ניצחון והכרעה לבין תבוסה והשפלה שתסכן את עתידנו". לדבריו, "קבלת עסקת החטופים שמונחת על הפרק פירושה החד-משמעי הרמת דגל לבן וניצחון לחמאס. קבלת העסקה תוך דחייה של מבצע ברפיח היא ניצחון של סינוואר". הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מפציר בך, אל תניף דגל לבן - אל תיתן לסינוואר להשפיל אותנו שוב".

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג/פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג/פלאש 90)

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר אמר: ״הזהרתי את ראש הממשלה אם חלילה ישראל לא תיכנס לרפיח, אם חלילה נסיים את המלחמה, אם חלילה תהיה עסקה מופקרת. ראש הממשלה שמע את הדברים, הבטיח שישראל נכנסת לרפיח, הבטיח שלא מסיימים את המלחמה והבטיח שלא תהיה עסקה מופקרת. אני מברך על הדברים הללו. אני חושב שראש הממשלה מבין היטב מה תהיה המשמעות אם הדברים האלה לא יתקיימו״. בסיום דבריו אמר: "אם רה"מ יחליט ללכת להתקפלות ולכניעה לא תהיה לו את התמיכה של סיעת עוצמה יהודית בממשלה הזאת, חד משמעית".

ברק סרי, ששימש בעבר כיועץ התקשורת של שר הביטחון אהוד ברק, השר לביטחון פנים אבי דיכטר, שר התחבורה ישראל כץ ושר הפנים אריה דרעי, אמר למעריב כי "נתניהו רוצה את החטופים חזרה בביתם ללא ספק, אך עומדת מולו שאלת המחיר, אם הממשלה תיפול – הסיכוי שלו להישאר בשלטון הוא קטן. לכן, הוא מתלבט בין ללכת על העסקה לה כולם משתוקקים (בין היתר האמריקאים והאירופאים) לבין לשמור על מקומו הפוליטי ולהכנס לרפיח בכל מחיר". 

ברק סרי, יועץ תקשורת ויועץ אסטרטגי (צילום: פרטי)
ברק סרי, יועץ תקשורת ויועץ אסטרטגי (צילום: פרטי)

עוד הוסיף סרי: "אני יודע שחלקים גדולים בליכוד רוצים דחיית עסקה, אך נתניהו יודע כי הוא עומד גם בפני סיכון של קבלת צווי מעצר בינלאומיים. אם הוא ילך על עסקה, הסיכוי שיקבל צווי מעצר, ייקטן. זהו זמן מאוד דרמטי עבור ממשלת ישראל. בן גביר לא חסך במילים ואמר 'אני מזהיר את ראש הממשלה' - אין איום גדול מזה. אני בכל שנותיי לא זוכר הודעה כזו מאיימת לראש ממשלה". סרי הוסיף לגבי שתיקתו של אריה דרעי בנושא: "אני יודע שהוא בצד של גנץ ואייזנקוט. אבל הוא לא רוצה להתבטא בחריפות כי גם ככה הוא בסכסוכים עם בן גביר", אמר.