על רקע ההתקדמות במגעים לכינון עסקה לשחרור חטופים התארח הבוקר (חמישי) ד"ר מיכאל מילשטיין, מומחה לזירה הפלסטינית וראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, בתוכניתם של ניסים משעל וליאת רון ב-103FM. מילשטיין התייחס לאפשרות שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר יסכים לתנאיה של מדינת ישראל לעסקה, ואמר כי "העמדות של חמאס לא השתנו".

הפסד הברית האסטרטגית: הסכנה בפעולה ברפיח ללא תיאום עם מצרים וארה"ב
טראמפ תוקף את המפגינים הפרו-פלסטינים באוניברסיטאות: "משוגעים משתוללים"

"כשמסתכלים על כל ההתנהלות של חמאס, בעיקר בחודשים האחרונים, בגדול עמדות היסוד שלהם לא השתנו", אמר ד"ר מילשטיין בפתח השיחה. "הייתה התרככות, ולא של חמאס, יותר של ישראל, הליכה לקראת נקודת אמצע. ההתעקשות של חמאס בנושא הפסקת המלחמה, דווקא בנקודה הזו אני חושב שיש איזה מקום להגמשה מסוימת. יש דברים שחמאס לא יתפשר עליהם - החזרת העקורים ונסיגת טריטוריאלית מקסימליסטית של צה"ל משטחי הרצועה, כי בראייתם זה הביטוי האולטימטיבי לזה שחזרנו ל-6 באוקטובר, כלומר חזרנו למציאות שהייתה לפני. אומר סינוואר לנתניהו 'רצית למוטט אותי, להעלים אותי, אז אני כאן, אתה מחכה לתשובה שלי ואני בעצם הגורם היחיד שמעצב את המציאות בעזה'. לגבי הסיפור של הפסקת המלחמה, חמאס הבהיר כמה פעמים, אפשר לשחק עם זה. נושא האסירים, שהוא לכאורה סיבת הקיום של המלחמה, הוא בכלל נושא שאפשר להתגמש עליו לגמרי".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

"אז מה עכשיו?", שאלו המגישים, ומילשטיין השיב: "אני ממליץ להמתין, יש ציטוטים, אגב זה לא ציטוטים שאומרים 'להלן עמדת חמאס'. התשובה או ניתנה אתמול בלילה ועדיין לא פורסמה, או תינתן במהלך היום, אבל אנחנו עדיין לא יכולים להגיד. אנחנו בהמתנה, הוא נהנה מעצם ההמתנה שלנו. אם אנחנו מכריזים כל הזמן שאנחנו דבקים במטרה הסופית של ניצחון חמאס, החלפת חמאס, מיטוט חמאס, איך יכול להיות שיש לנו בערך שתי חטיבות בעזה ואנחנו מאמינים שעם מהלך ברפיח נצליח לשנות את המציאות? אנחנו עדיין בריחוק משמעותי מהמטרות שאנחנו בעצמנו קבענו ב-7 באוקטובר".

"בלי לכבוש את כל עזה ולהסב ולחמאס מכה אנושה ביותר – לא תצליח להעלים את היכולות השלטוניות והצבאיות של שלטון חמאס. זו תובנה שאנחנו חייבים להכיר. חמאס הוא עדיין הגורם הדומיננטי שקובע את המציאות בעזה", הוסיף.

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM