המלכוד האזורי של סינוואר מביא אותו להמשיך ולהתלבט בתשובתו למצרים באשר לעסקה ההומניטרית. גורמים ביטחוניים העריכו כי סינוואר נמצא כעת במצוקה.

לקראת עסקה? משלחת חמאס בדרך לקהיר: "רואים את ההצעה בחיוב"

״על השולחן ניתן לו כמעט הכול - שחרור מחבלים, אי כניסה בשלב זה לרפיח, פתיחת מסדרון נצרים באופן כמעט מלא, והפוגה ארוכה בלחימה. מצד שני, ברור לסינוואר שהמחיר אותו הוא נדרש לשלם הוא גדול  וזה לא רק שחרור הומניטרי של חטופים ישראלים. אלא מחיר של נורמליזציה ישראלית עם סעודיה ומדינות ערב נוספות. הוא יצא למהלך 7 לאוקטובר כדי לסכל את הנורמליזציה ובניית הקואליציה בין ישראל למדינות ערב הסוניות המתונות. ועכשיו הוא מקבל את זה על ראשו כשהוא זה שנדרש לברך על כך״ - אומר גורם בטחוני. בשבועות האחרונים גבר התסכול בקרב גורמים בצה״ל על אי קיום דיון אסטרטגי מעמיק באשר לתהליך ״היום שאחרי״ הלחימה. למי מעבירים בעצם את השטח בעזה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התסכול התחדד עוד יותר לאחר היציאה מחאן יונס וערב קבלת ההחלטה על כניסה לרפיח. החשש בצה״ל הוא שהצלחות הטקטיות לא מתורגמות למהלכים אסטרטגים. העובדה כי מנופי הלחץ על החמאס מתמוססים, העובדה כי שטחים שמהם יוצא צה״ל חוזרים להיתפס על ידי החמאס. יש מי שמדבר בצה״ל מהחשש כי ישראל תידרש במצב הדברים להגיע ולקיים בעזה ממשל צבאי. זאת בכדי לדאוג לצורכי הקיום של האוכלוסייה.

בימים האחרונים נאלץ צה״ל לגייס כוחות מילואים שהוכנסו על ציר החיץ כשהמשימה החדשה שלהם היא לא רק ליצור הפרדה בין דרום הרצועה לצפונה אלא גם לאבטח באופן הדוק את הרציף, מעגנה שבנו האמריקאיים כדי להכניס סיוע לתוך עזה. יש מי שרואה במשימה הזאת תחילה של פעילות של ממשל. מנגד גורמי בטחון ישראלים העריכו כי הדרג המדיני של ישראל מבקש לקדם מהלך אזורי כולל שאותו מובילה בחזית ארצות הברית כאשר את ״הנדוניה״ הישראלית תינתן לבן סלמאן ולא לסינוואר. בעצם מהלך אזורי שכזה יאפשר את שינוי הכוחות ותהליכים במזרח התיכון תוך חיזוק הקואליציה המתונה. 

הערכה זאת גורסת כי זאת הסיבה שיסינוואר משהה את תשובתו. החשש של סינוואר היא ביום שאחרי קבלת ההחלטה שלו. הסכם הומניטרי יוביל מייד להסכם נורמליזציה עם סעודיה. נתניהו יעדיף להעניק את הפסקת המלחמה והכנסת כוחות הרשות לרצועה כמתנה לבן סלמאן ולא לסינוואר.

במקרה כזה גם המצרים בחסות אמריקאית וסעודית ידרשו לטיפול מעמיק בציר פילדלפי. מנגד סינוואר ינסה לבחון מה תוביל לחימה ברפיח בעת הזאת והאם בכוחה של לחימה כזו לעצור את ההסכם מול סעודיה.