קטאר "מוכנה לשקול" את הבקשה של ארה"ב לגרש את בכירי חמאס מדוחא, וצופה כי יהיה ניתן לעשות זאת בקרוב - כך אמר היום (שבת) מקור המכיר את הנושא ל"טיימס אוף ישראל".

זאת לאחר שדווח ב"וושינגטון פוסט" כי האמריקאים הודיעו לקטארים כי עליה לגרש את חמאס אם אלו ימשיכו לדחות את הסכמי הפסקת האש עם ישראל, בהודעה שנמסרה על ידי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אל אמיר קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני.

שחרור שלושה חטופים כל שלושה ימים: זאת ההצעה שהוגשה לחמאס | ג'קי חוגי

יוסי כהן על הכסף לקטאר, באדיבות קשת (צילום :באדיבות קשת 12)

"אם קטאר לא מתכוונת לתווך, הם לא יראו טעם בשמירה על התפקיד הפוליטי. זה חלק מההערכה המחודשת", אמר לרויטרס גורם רשמי שמכיר את ממשלת קטאר.

הוא אמר שתפקידה של קטאר יושפע מהאופן שבו ישראל וחמאס יפעלו במהלך המו"מ המתמשך. הוא לא ידע לדווח האם חמאס יתבקש לעזוב את המדינה ואם אכן ייסגרו משרדי הממשלה בדוחא.

בחודש מרץ, שני פקידים הבקיאים בעניין אמרו ל"טיימס אוף ישראל" כי אמיר קטאר הציע לבלינקן לגרש את מנהיגי חמאס מדוחא במהלך פגישה מספר ימים לאחר ההתקפה של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר. הצעה זו, לפי הדיווחים, הועלתה בדברי הפתיחה של האמיר ב-13 באוקטובר עם המזכיר האמריקאי. הוא שאל אותו, "האם הגיע הזמן שארה"ב תבקש מקטאר לגרש את מנהיגי חמאס?", כך אמרו שני פקידים באנונימיות.

בתגובה, לפי הדיווחים, כאשר פתח בלינקן את דבריו, הוא לא הגיב ישירות להצעת האמיר אבל כן המשיך ואמר שלדעתו עדיף שקטאר תשתמש במגעים שלה עם חמאס. הם הוסיפו כי גם שר החוץ האמריקני הבהיר כי אלו לא יהיו "עסקים כרגיל" עבור חמאס בקטאר לאחר סיום הסכסוך.

בהמשך פקידים קטארים ייעצו לבכירי חמאס, כולל איסמעיל הנייה הנמצא בדוחא, להכין תוכנית גיבוי לתושבות במדינה שיצטרכו לעזוב, אמר אחד הדיפלומטים ל"וושינגטון פוסט". זאת לאחר שלפי הדיווח שלושה דיפלומטים נוספים דיווחו שגורמים רשמיים באמירויות, מדינה שאירחה את חמאס לבקשתה של ארה"ב מאז 2012, צפו שהבקשה תגיע כבר במשך חודשים. עם זאת, כשגבר התסכול בנוגע למבוי סתום בעסקה, גברו החשדות כי בנושא.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)

"הפעלת לחץ על חמאס בדוחא הוא לחץ לא יעיל", אמר גורם רשמי המעורה בשיחות ל"וושינגטון פוסט". "הבעיה היא שהחבר'ה שמקבלים את ההחלטות נמצאים בעזה, ולא אכפת להם היכן ממוקם המשרד הפוליטי".

כאמור, הבית הלבן וה-CIA עודדו את קטאר ואת מצרים להמשיך ולתקשר עם חמאס. עם זאת, הזרוע הצבאית והפוליטית של חמאס שונות, וכל החלטה סופית על עסקה נתונה בידיו של אחד - יחיא סינוואר, מה שמקשה גם על התקשורת של המדינות עם ארגון הטרור.

בנוסף, ב"טיימס אוף ישראל" דווח שגורם רשמי ישראלי טוען שארגון הטרור חמאס לא צפוי לדחות את ההצעה לעסקה על הסף, אלא לחזור עם הצעה מתוקנת משלו.

מה עושים מכאן?

מספר גורמים אמריקאים דיווחו לעיתון בשיחות פרטיות שאם ארגון הטרור יעזוב את דוחא למדינה שיש לה יחסים גרועים יותר עם וושינגטון - כמו טורקיה או לבנון - הדבר יקשה יותר על פתרון המשבר ברצועה. אבל, לאחר חודשים של שיחות חמקמקות, ומה שגורמים רשמיים רואים כוויתורים ישראלים משמעותיים - נוח להם יותר עם הרעיון לדחוף להדחתו של חמאס.

נזכיר, כי בלינקן אמר בביקורו ביום רביעי בישראל: "אנחנו נחושים להשיג הפסקת אש שתביא את בני הערובה הביתה ולהשיג אותה עכשיו, והסיבה היחידה שלא תושג היא בגלל חמאס. יש הצעה על השולחן, וכפי שאמרנו: בלי עיכובים, בלי תירוצים. עכשיו זה הזמן".

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

"לא נכנסנו למערכת יחסים עם חמאס כי רצינו. זה קרה לאחר שהתבקשנו לכך על ידי ארה"ב", אמר בשבוע שעבר בראיון נדיר לתקשורת הישראלית מאג'ד אלאנסרי, יועצו של ראש ממשלת קטאר ודובר משרד החוץ של קטאר. "קטאר משמשת כשק חבטות פוליטי עבור אלה שמחפשים לשמור על עתידם הפוליטי או למצוא קולות נוספים בבחירות הבאות", אמר כרמז לפוליטיקאים אמריקאים ואולי גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כאמור, ככל שהמו"מ נמשך, גורמים בארה"ב הפכו לחסרי סבלנות כלפי ארגון הטרור חמאס, ועל כן, קטאר הפכה למטרה פופולרית יותר בקרב פוליטיקאים אמריקאים. הנציג הדמוקרטי סטני הוייר אמר לאחרונה שעל ארה"ב "להעריך מחדש" את היחסים עם קטאר אם היא לא תפעיל לחץ על חמאס כדי לקיים הסכם. מחוקקים אחרים בארה"ב קראו לממשל ביידן לאלץ את קטאר לנתק לחלוטין את הקשרים עם חמאס.

מי יחליף את קטאר?

הנייה ובכירים נוספים בילו לאחרונה זמן רב בטורקיה וניהלו שם דיונים עם בכירים על מגורים במדינה, כך לטענת דיפלומט שדיווח ל"וושינגטון פוסט". לרבים מאנשי חמאס יש כבר קשרים הדוקים עם טורקיה, וחלקם העבירו את משפחותיהם לשם. אם טורקיה, חברת נאט"ו, אכן תחליט לקבל לחיקה את מנהיגי ארגון הטרור, היא עלולה לגרום לחיכוך נוסף, שקיים ממלא, בין ארה"ב לטורקיה.

כאמור, נראה שקיימת בעיה בנושא. בעוד שממשל ביידן רואה באיום של הדחת חמאס מנוף פוטנציאלי על הארגון האיסלאמיסטי האחראי למתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, כמה פקידים ואנליסטים אזוריים מזהירים כי סגירת המשרד המדיני של חמאס בדוחא יסבך עוד יותר את המאמצים לקשר עם מנהיגיה ולחידוש המשא ומתן העתידי לעסקת חטופים.

פטריק ת'רוס, שגריר ארה"ב לשעבר בקטאר, אמר שהוצאת חמאס מקטאר תהיה "סיוט" עבור הבית הלבן, ולמעשה יחסל כל שיחות עתידיות.

יחסיה עם ארה"ב

צבא ארה"ב השתמש בבסיסי איחוד האמירויות במזרח התיכון כדי לבצע תקיפות אוויריות נגד האיראנים בסוריה, בעיראק ובתימן במהלך חודשי המלחמה. דיפלומט אמר ל"וושינגטון פוסט" כי הסיכון שתתקיים מתקפת נגד הטרידה את בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, והדבר גרם להעברת המטוסים האמריקאים לאל-אודייד - בסיס אווירי אמריקאי גדול בקטאר, שלא חשש ולא הטיל הגבלות.

יחד עם זאת, קטאר משמשת כעת כגורם מקשר בין ישראל, ארה"ב ומדינות נוספות באירופה עם חמאס - שכן הן לא מתקשרות עם ארגון הטרור באופן ישיר. הדבר הופך את קטאר לחיונית. עם זאת, קטאר הודיעה בחודש שעבר שהיא תעריך מחדש את תפקידה ומעמדה כמתווכת בעקבות החיכוכים. 

לפי ארה\'\'ב, הכל תלוי בו. סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
לפי ארה\'\'ב, הכל תלוי בו. סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

ישראל, ארצות הברית ומדינות אירופה אינן מתקשרות ישירות עם חמאס בגלל ייעוד הטרור של הארגון, מה שהופך את קטאר לאמצעי חיוני. אבל קטאר גברה יותר ויותר מתוסכלת מהביקורת הגוברת של ארה"ב וישראל על קשריה עם חמאס והודיעה בחודש שעבר שהיא תעריך מחדש את מעמדה כמתווך.

נזכיר, כי ישנם עדיין 132 חטופים בשבי בעזה.