לאחר מצוד של חצי שנה נתפסה היום (שבת) חוליית המחבלים הרצחנית בטול כרם במהלך קרב שנמשך למעלה מ-12 שעות. בקרב נפצע באורח אנוש לוחם ימ״מ והרופאים בבית החולים בלינסון נלחמים על חייו. 

דיווח: זה מה שראש אמ"ן הנכנס ידע בליל ה-7 באוקטובר
יצא מהכלא? ישראל הסכימה לשחרר את מרוואן ברגותי - אך בתנאי אחד

חוליות המחבלים רצחה את לוחם המילואים אלחנן קליין ב-2 בנובמבר 2023 ואף ביצעה את פיגוע הירי לעבר אוטובוס בכביש 55 ממנו נפצעה באורח קשה חיילת צה״ל. למעשה, התכוונה כעת החוליה לבצע פיגוע רצחני נוסף אשר נמנע וסוכל.

המצוד אחר חוליית המחבלים שאותה הנהיג תאמר פארק והייתה משויכת אירגונית לחמאס נמשך זמן רב. בשב״כ זיהו תחילה ניסיון של חברי החוליה להקים תשתית טרור רצחנית בגזרת טול כרם. החוליה בהרכבים שונים ביצעה בחצי שנה האחרונה מספר פיגועים קשים ביהודה ושומרון, כאשר בכל האירועים הללו הם יצאו ובאו לאחר הפיגועים לטול כרם.

פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)

למעשה, אתמול בערב העביר השב״כ אינדיקציה באשר להימצאות החוליה במבנה במתחם מגורים גדול כאשר חברי החוליה חוסים בתוך אוכלוסייה תמימה שהתגוררה בחלקיו של המתחם ושלא הייתה מעורבת בידיעה או בפעילות החוליה. המבצע תוכנן כך שכוחות הימ״מ והשב״כ בפיקוד מפקד חטיבת מנשה אל״מ איוב קיוב יכנסו לפעולת ״בוטיק״ בשקט למתחם ויפתיעו את המחבלים ויבצעו מעצר מהיר של חברי החוליה.

הפעילות החלה סמוך לשעה 23:30, כאשר כוח של ימ״מ התקרב למבנה. עם זאת, באותו הרגע הוא נחשף והמחבלים פתחו בירי. המחבלים התבצרו ביחד עם אזרחים בתוך המבנה ובצה״ל החלו לפעול להוציא את האזרחים מהמבנה לצד פעילות כוח הנדסה עם ציוד כבד שהחל להרוס את מעטפת המבנה. במקביל, כוח הימ״מ ירה לא פחות מעשר טיל נ״ט וכן הוזנק כלי טייס שביצע שני שיגורי זיק על המבנה.

כתוצאה מהירי יוצאים נשים וגבר לא מעורבים. לאחר יציאת האזרחים ממשיכים בצה״ל בנוהל ״סיר לחץ״ במטרה להביא לכניעת המחבלים, אולם חלקם המשיכו לבצע ירי לעבר הכוחות. לאחר שעות ניתנת הפקודה לכוח ההנדסה להרוס את המבנה על המחבלים שבו. אלא שגם לאחר שהמבנה קרס ובצה״ל העריכו כי איש מהמחבלים לא שרד את ירי הטילים מהאוויר ומהקרקע מתוך ההריסות יוצאים שני מחבלים. אחד מהם מנסה לירות ולפגוע בכל חיל ההנדסה של צה״ל. D11 מפעיל את כף הדחפור ומוחץ למוות את המחבל. חברו ממהר מיד להרים ידיים ולהיכנע.

פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)

מפקד חטיבת מנשה אל״מ איוב כיוף פיקד על הפעילות הזאת ונלחם בראש הכוח בסמוך למבנה. מהתחקיר הראשוני עולה כי לוחם הימ״מ נפצע כבר בשלבי הלחימה הראשונים כשהוא נפגע מירי אחד המחבלים. בחודשים האחרונים מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל הלחימה ביהודה ושומרון מתקיימת על בסיס יום יומי ובעצימות גבוהה. על פי הערכות בצה״ל לוחמי צה״ל הרגו 474 מחבלים ביהודה ושומרון מאז תחילת הלחימה.

רק בגזרת חטיבת מנשה נרשמו 210 מחבלים הרוגים מאות עצורים במחנות הפליטים, כ-3,500 בתים שנסרקו במחנות הפליטים ומאות נשקים שהוחרמו במבצעים במחנות הפליטים. סה"כ בוצעו כ-50 תקיפות אוויריות בשטח מתחילת המלחמה.