המו"מ בקהיר נמשך אתמול (שבת) במה שנראה כישורת אחרונה לפני עסקה לשחרור חטופים. זאת בשעה שישראל, בניגוד לאחרים, מנסה להנמיך את הציפיות עד הרגע האחרון. טאהר א־נונו, יועצו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, אמר לרויטרס כי הפגישות בין המשלחת של הארגון והמתווכות החלו, וכי בחמאס דנים בהצעה במלוא הרצינות והאחריות. עם זאת, הוא הדגיש כי הארגון דורש שכל עסקה תכלול את נסיגת צה״ל וסיום הלחימה.

"אחיו של המחבל שהידים": ההודעה של צה"ל שעוררה מהומת ענק
דיווח: זה מה שראש אמ"ן הנכנס ידע בליל ה-7 באוקטובר

בנימין נתניהו, א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS,חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו, א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS,חיים גולדברג, פלאש 90)

גורמים ישראלים ואמריקאים מסרו לרשת CNN כי "השגת הסכם סופי בין ישראל לחמאס עשויה להימשך מספר ימים של משא ומתן, גם לאחר שהחמאס יודיע רשמית על קבלתו. השלמתה עשויה להימשך שבוע, בשל הצורך להסכים על כך. כמה פרטים חשובים שיהיו קשים". גורמים בחמאס מסרו לעיתון א-שארק כי בארגון הטרור נוטים לקבל את העסקה, והבהירו: "אין מכשולים מהותיים בדרך להסכמות".

עיקרי המתווה:

השלב הראשון: יימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים, וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, ובהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות - על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס.

על כל חטוף מעל גיל 50 ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50 , או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על עשר שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, ומתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מעשר שנים.

רכבי הצלב האדום במעבר רפיח, מבצע דלתות שמיים (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
רכבי הצלב האדום במעבר רפיח, מבצע דלתות שמיים (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

השלב השני: יימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת"שקט בר־קיימה" ברצועה, ותהיה הכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן, "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.

השלב השלישי: חילופי גופות של חטופים ומחבלים פלסטינים.

ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

בני גנץ, הרצי הלוי, יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל,אריאל חרמוני, משרד הביטחון,יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ, הרצי הלוי, יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: דובר צה''ל,אריאל חרמוני, משרד הביטחון,יונתן זינדל, פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)

על פי דיווח בערוץ אל-שרק, בחמאס צפויים לדרוש ערבויות להפסקת המלחמה ולנסיגת כוחות צה״ל מעזה בתום השלב השלישי והאחרון של ההסכם. על פי דיווחים מצריים, משלחת חמאס הביעה את נכונותה לקהיר להיכנס ליישום השלב ההומניטרי של העסקה גם ללא התחייבות ישראלית מראש לסיום המלחמה, ובלבד שהמשך ההסכם יוביל לסיום המלחמה.

עם זאת, בכיר בחמאס הכחיש את הדיווחים: "התנועה לא תסכים בשום צורה להסכם שאינו כולל במפורש את הפסקת המלחמה בעזה. ההתנגדות מופקדת על הקורבנות של עמנו ולא תזניח אותם בשום פנים ואופן".

בתוך כך, גורמים בכירים בעולם הערבי מסרו לרשת סקיי ערביה כי "העסקה שהוצעה היא הטובה ביותר עד כה". עם זאת ישנו חשש ששני הצדדים יסרבו בשל מניעים זרים: "חמאס וישראל עלולים להתהפך ב-180 מעלות. נתניהו עלול לדחות את העסקה גם אם חמאס יתפשר על התנאים".

הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)
הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתייחסות למגעים: "אני מבקש להתייחס לפרסומים מגמתיים בתקשורת, פרסומים שגורמים נזק למשא ומתן לשחרור החטופים, וגם לסבל מיותר למשפחות החטופים, שעוברות סיוט ולבי איתן. ישראל היתה ועודנה מוכנה לעשות הפוגה בלחימה כדי לשחרר את חטופינו. כך עשינו כששיחררנו 124 חטופים, וחזרנו להילחם - וכך אנו מוכנים לעשות גם היום.

"אבל בעוד שישראל הראתה נכונות זו, החמאס נשאר מבוצר בעמדותיו הקיצוניות, ובראשן הדרישה להוציא את כל כוחותינו מהרצועה, לסיים את המלחמה, ולהשאיר את החמאס על כנו. מדינת ישראל איננה יכולה לקבל זאת. איננו מוכנים לקבל מצב בו גדודי החמאס יצאו מהמחילות שלהם, ישתלטו על עזה מחדש, ישקמו את התשתיות הצבאיות שלהם, ויחזרו לאיים על אזרחי ישראל".

בסיכום דבריו אמר: "כניעה לדרישות החמאס תהיה תבוסה איומה למדינת ישראל. לכן, ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה, והיא תמשיך את הלחימה עד השגת כל מטרותיה".


 
בניגוד לפרסומים הללו, החמאס הוא זה שמכשיל את שחרור חטופינו. אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית לשחרור החטופים. זה בראש מעיינינו.

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שקל את העסקה המוצעת באמצעות נציגי חמאס בפעם הראשונה ביום שישי, ואמר כי זו הההצעה הקרובה ביותר עד כה לדרישות ארגון הטרור, אך העלה מספר הסתייגויות. מקורות מצריים טענו כי אווירת הפגישות המתמשכות בקהיר חיובית, הממשל האמריקאי סיפק מה שניתן לתאר כהבטחות או ערבויות, והעניין תלוי בתגובתה של ישראל לתוצאות המשא ומתן.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר אמש כי "אנו מצפים להגיע להסכם על שביתת הנשק בעזה ביממה הקרובה. הבהרנו לישראל שיש דרך טובה יותר להביס את חמאס בעזה מאשר להתערב ברפיח".