חוסר הודאות בחזית מול החיזבאללה נמשך והפגיעה בתיירות ובעסקים בצפון חריפה. ראש העיר צפת, יוסי קקון, ראש המועצה המקומית חצור הגלילית, מיכאל קבסה, וראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל, מצטרפים לזעקתם של בעלי העסקים ויוצאים בקריאה משותפת לממשלה להתערב בדחיפות, ולהכליל את בעלי העסקים בערים הצפוניות המרוחקות מהגבול ברשימת מקבלי המענקים - על מנת להציל אותם מקריסה.

בידיים של מי הכדור? "חמאס לא רואה מכשולים במתווה העסקה"

"מזה שבעה חודשים, נמצאת מדינת ישראל במצב מלחמה בדרום ובצפון הארץ. אנו סומכים על ממשלת ישראל וכוחות הביטחון שעושים את המוטל עליהם כדי להגן על מדינת ישראל ובכלל זה על הגבול הצפוני. לצד זאת, אנו דורשים את התערבותה המיידית של הממשלה, כדי למנוע את קריסת העסקים ביישובי הצפון המרוחקים מהגבול״.  

עוד כתבו בפנייתם: "הכלכלה המקומית מבוססת על תיירות, ענף שהושבת כמעט כליל בעקבות המצב הביטחוני באזור. קריטריון הפיצוי לעסקים לפי קרבתם לגבול - עד תשעה ק"מ, יוצר פגיעה עצומה ועלול למוטט עסקים רבים באזור. רובם המוחלט של העסקים בצפת, חצור וראש פינה ספגו פגיעה ישירה בממוצע של כ-70% מההכנסות, אך גם לאחר פניות חוזרות ונשנות - המדינה לא מפצה אותם. הכלכלה באזורנו נמצאת תחת איום כפול: הטילים והכטב"מים מצד אחד, והיעדר סיוע כלכלי מיידי - מאידך. אנו קוראים לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר הכלכלה וליתר חברי הממשלה: לא להפקיר את העסקים באזורי הלחימה שאינם סמוכים לגבול - הציגו תוכנית סיוע מיידית לעסקים״. 

בראיון ל"מעריב", ראש עיריית צפת, יוסי קקון, מסביר את המהלך וקורא לממשלה לפעול מיידית: "המצב בצפת קשה מנשוא. העסקים בעיר, שקמו מתוך צורך אמיתי של תושבים ומאות אלפי תיירים, קורסים בזה אחר זה בעקבות הירידה הדרמטית של התיירות באזור נוכח המצב הביטחוני״. 

יוסי קקון  (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)
יוסי קקון (צילום: דוברות ראש עיריית צפת)

קקון מתאר תמונה קודרת: "בתי עסק, שלפני המלחמה היו רגילים להתפרנס ממאות אלפי תיירים בשנה - עומדים סגורים כבר חודשים. גלריות, מסעדות ושלל עסקים נסגרו, פיטרו עובדים וחובותיהם רק הולכים וגדלים. אחד מבעלי הגלריות בעיר, שלקוחותיו הם בעיקר תיירים ועסקו מושבת כרגע, אמר לי: ׳הלוואי והיה נופל לי טיל על העסק - כך לפחות מס רכוש היו משלמים לי על הנזקים׳.

"זו לא מכה של שבועיים. מדובר בתקופה ממושכת ובפגיעה קשה בפרנסה. עשרות עסקים הגיעו למצב של 100% ירידה בהכנסות ונאלצו לסגור. בעיניי, כל בית עסק שחווה נזק כלכלי שמוכח שקשור למלחמה - חייב לקבל שיפוי. צריך להבין את המצב כאן, בכל פעם שיש אזעקה בצפת - היא מובילה להשבתת האזור לפחות למשך חודש״.

בסיום דבריו מדגיש ראש העיר: "פנינו שוב ושוב לממשלה, אך ללא הועיל. הבטחות רבות ניתנו, אך עד כה לא ראינו שום צעד משמעותי. אנחנו קוראים לממשלה להתעורר ולנקוט בצעדים מיידיים לפני שיהיה מאוחר מדי״.