אלוף (מיל') יום טוב סמיה, לשעבר אלוף פיקוד דרום, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM וסיפר כיצד הוא רואה את השבת השחורה בשבעה לאוקטובר, את מצב הלחימה נכון להיום והאם יש דבר כזה "ניצחון מוחלט".

הכל זה בלוף? "ישראל בכלל לא שוקלת להיכנס לרפיח"

"יצא לי לדבר בערב חג עם קצין האג"ם של הפיקוד כשהייתי אלוף הפיקוד, רוני בני, ושאלתי אותו - 'נגיד שהייתי עושה תרגיל פיקודי ואומר לך לכתוב לי תסריט למצב פתיחה של התרגיל, הייתם מעזים לכתוב את מצב הפתיחה של שבעה באוקטובר?' הוא אומר, 'אתה יודע שלא היינו מגיעים לדבר הזה בשום צורה שהיא, וגם אם כן, היית זורק אותנו מהמדרגות ואומר אי אפשר לעשות תרגיל בנתון כזה'", אמר סמיה בפתיחת הדברים.

הוא המשיך: "איש לא שיער חידלון וכישלון כל כך גדול ברמה הטקטית הצבאית של שבעה באוקטובר, אבל יותר גרוע, ברמה האסטרטגית, שהוא תוצר של 15 שנים של רפיסות איומה ונוראה של ממשלות ישראל ורפיסות עוד יותר גדולה בשבעה חודשים של אי ניהול מלחמה. המלחמה הזאת אינה מנוהלת. במקרה הטוב יש בה ביצועים צבאיים מצוינים, אבל כשיש לך הצלחות ללא תכלית, זה בעצם - אתה זורק הצלחות לים".

יום טוב סמיה (צילום: אריאל בשור)
יום טוב סמיה (צילום: אריאל בשור)

מה חסר לך בניהול? 
"אם הייתי צריך להחליט על מבנה המהלך הקרקעי ביום שאחרי שבעה באוקטובר, הייתי מתחיל עם רפיח. הייתי קודם כל כובש את רפיח ופילדלפי, מרחיב אותו ל־500 מטרים ומנתק את עזה מסיני. זה היה חותך את קנה הנשימה, דבר שני, זה היה קצת תחבולני, כי הם כולם חיכו לנו בעזה ולא היה דיון על הלגיטימציה לעשות את רפיח על גבול מצרים העדין.

"בחודש הראשון, אם היינו אומרים שאנחנו רוצים לכבוש את גיברלטר, היו אומרים 'צאו לדרך'. הייתה לגיטימציה מכל העולם. שבעה חודשים אחרי, ועוד לעשות את זה בגמגום כשכל שבועיים יש תאריך חדש, זה ניהול מלחמה? הדבר השני, אין תכלית. אין דרג מדיני שהחליט על התכלית - מה עושים ביום שאחרי בכל אזור, בכל מקום.

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"שבעה חודשים מלחמה, אתם יודעים מה המשמעות הכלכלית, המדינית, ההרתעתית, הביטחונית? שבעה חודשים מלחמה נגד ארגון טרור? לא נגד שבעה צבאות ערב כמו במלחמת העצמאות. האם לא הגיע הזמן שבו הרמטכ"ל, שר הביטחון, ראש המוסד, ראש השב"כ, המפכ"ל, היועצת המשפטית לממשלה, שישה אנשים, יתייצבו מול מיקרופונים ויגידו לעם ישראל 'האמת עירומה'? הצבא מקבל כתכתיב את מטרות המלחמה, הוא צריך להציג שתיים-שלוש אלטרנטיבות להשגת מטרות המלחמה.

"ברגע שהדרג המדיני מגמגם בהגדרת מטרות המלחמה, אז מה אתם רוצים מהדרג הצבאי? אם היינו מתחילים ברפיח הייתה לנו לגיטימציה מכל העולם לפעול חופשי. אני מכיר את המצרים לא רע, פגשתי את המקבילים שלי המון, המצרים היו מקבלים את הכניסה לרפיח ביום הראשון באופן שונה לחלוטין מאשר אחרי שבעה חודשים של מלחמה".

הניצחון המוחלט זה דבר אפשרי?
"זה נשמע כמו סיסמת בחירות. על איזה ניצחון לעזאזל אתה (נתניהו) מדבר? זה פופוליזם, זה חתיכת חרטוט אחד מהשמיים שהאנשים שלו יודעים לצעוק את זה ברחובות. אנחנו הפסדנו את המלחמה הזאת ב־7 באוקטובר, הפקרנו יישובים בטעות גם צבאית וגם אסטרטגית. אנחנו חיזקנו את חמאס 15 שנה. על איזה ניצחון מוחלט אתה מדבר? מה שלא עשית 15 שנה, לא תעשה גם בשבעה חודשים".