יו"ר תנועת הביטחוניסטים, תא"ל (במיל') אמיר אביבי, מפציר בהנהגה "לתת פקודה להיכנס לרפיח" כי הוא אינו מאמין שחמאס רוצה עסקה. על רקע התקרית המצערת שאירעה אתמול (ראשון) בכרם שלום, ביקשנו מהביטחוניסט להאיר את עינינו בנוגע לרפיח.

יעקב עמידרור טוען: "אין ניצחון מוחלט" - אבל זה מה שכן אפשר להשיג ברפיח
הממשלה מפלה בין מתנחלים לקיבוצניקים? "אף נציג לא דיבר איתנו"

תא"ל (במיל') אמיר אביבי, שירת במספר תפקידים משמעותיים בצה"ל, ביניהם: סגן צבאי למבקר מערכת הביטחון, מפקד חטיבת שגיא וסגן מפקד אוגדת עזה ושימש בעברו גם כראש לשכת הרמטכ"ל. הוא מסביר כי עד כה חמאס מנסה למשוך זמן כדי שלא להגיע לעסקה, בתקווה שהלחץ המדיני כשלעצמו ימנע פעולה.

"המשא ומתן צריך להסתיים והפקודה להיכנס לרפיח צריכה להינתן", אומר אביבי ומוסיף, "חמאס לא רוצה בעסקה, מטרתו למשוך זמן ולהשהות את הכניסה לרפיח. גם מצרים, קטאר וארה"ב משהים את הפעולה. חמאס מאמין שההשהיה פועלת לטובתו ותייצר לחץ מדיני". הוא סבור ש"הכניסה לרפיח היא עניין קיומי מצידה של ישראל. רק כניסה תאפשר את השמדת החמאס, השליטה האזרחית שלו ואת היכולות הצבאיות".

אביבי מציין שהאירוע המצער שהתרחש בכרם שלום מוכיח שחמאס משמר בעיר רפיח יכולות אש, היערכות צבאית ונכסים צבאיים שבאמצעותם הוא מצליח לפגוע בנו. יו"ר תנועת הביטחוניסטים משער: "לכשיושמד חמאס, המסר לאזור יהיה ברור כמו גם השקט שההכרעה תביא לחברה הישראלית", ומבהיר: "כניסה לרפיח תהיה תפנית אסטרטגית חיובית, היא תאפשר הפנייה של הקשב לטפל בצפון ולהתמודד עם האתגר האיראני". 

לתפיסתו, ברגע שצה"ל יחל לפעול, יירד הלחץ הבין לאומי והוא ייעלם ככל שיתברר שצה"ל מנצח. כמי שגם היה בעבר מפקד ביה"ס להנדסה קרבית הוא מבין ש"את ציר פילדלפי אי אפשר להחזיק מבלי לייצר שליטה ברפיח שתאפשר מרחב אחזקה ומרחב הגנה. כשכל אלה יהיו, ניתן יהיה לפגוע במנהרות ולמנוע התחמשות מחודשת של חמאס". אביבי קובע: "אנחנו ערב הכרעה". 

גבול ישראל-מצרים-עזה (צילום: REUTERS/David Silverman)
גבול ישראל-מצרים-עזה (צילום: REUTERS/David Silverman)

על רקע הירי הכבד בצפון הוא מציין, "עד כה חיזבאללה ניהל אש, כשחמאס לא בסכנה קיומית. כניסה לרפיח עלולה להביא את חיזבאללה להגביר את האש והצבא חייב להיערך בעוצמה גם בצפון כדי למנוע הפתעות". אביבי חושב שכשנסיים ברפיח, יש להפנות צפונה את הכוחות ולהודיע: "או נסיגה מעבר לליטני או מלחמה!". הוא מאמין "שניצחון ישראלי ברפיח, יכול גם לייצר חישוב מסלול מחדש מצד חיזבאללה, כשיראה שהמסר הישראלי ברור וסופו עלול להיות דומה".

תנועת הביטחוניסטים הוקמה על ידי בכירים במערכת הביטחון המאמינים, שביטחונה של ישראל חייב להיות מבוסס על יכולתה להגן על עצמה בכוחות עצמה ולמנוע באופן אקטיבי התפתחות איומים על ביטחונה. מזה תקופה, שתא"ל (במיל') אביבי ובכירי התנועה הינם פאנליסטים ומרואיינים מבוקשים בתקשורת כפרשנים ביטחוניים ולא בכדי. תפיסת הביטחון שהם מציגים קוראת תגר כבר מזה זמן רב על הקונספציות שכשלו.

בתקופה של התפכחות מקונספציות, הביטחוניסטים מביאים עימם תפיסת ביטחון מגובשת ושונה, שכבר הוכיחה במספר הזדמנויות ובנושאים מהותיים שהיא מסוגלת לקרוא את המציאות טוב יותר מאחרים. יש להזכיר שבינואר 2022 התריע אביבי, שחמאס אינו מורתע, אלא רק מחכה לשעת כושר. מילותיו המדויקות היו: "אין הרתעה! חמאס לא יורה בגלל שהוא נבנה, לא בגלל שהוא מורתע". באותו מעמד הוא ציין שיתכן שנצטרך לכבוש את עזה, כדי להסיר את האיום.