צה״ל החל הבוקר (שני) בשלב הראשון של הפעולה ברפיח: כיתור ופינוי האוכלוסייה הלא מעורבת לערי האוהלים במואסי ובסמוך למסדרון מצרים. זאת, על רקע כישלון הניסיונות להגיע לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס, והקריאה החוזרת והדוחקת מלא מעט גורמים על ההכרחיות שבהכרעת חמאס על ידי הכניסה לרפיח. במקביל החל צה"ל בתקיפות אוויריות אינטנסיביות. במצרים העלו את רמת הכוננות באזור סיני.

בחמאס פרסמו הודעה ובה קראו: "אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה דחופה כדי לעצור את הפשע הזה, המאיים על חייהם של מאות אלפי אזרחים חסרי הגנה, כולל ילדים, נשים וקשישים. אנו קוראים גם לארגונים וגופים הומניטריים, בראשות אונר"א, להישאר במקומותיהם בעיר רפיח ולא לעזוב אותה, או להיכנע לרצון הכיבוש הפשיסטי. זה לא יהיה פיקניק לצבא הכיבוש הפשיסטי, וההתנגדות האמיצה שלנו, בראשות גדודי הקסאם, ערוכה לחלוטין להגן על עמנו, להביס את האויב הזה, לבטל את תוכניותיו ולסכל את מטרותיו".

תושבים יוצאים מרפיח (צילום: רשתות ערביות)
תושבים יוצאים מרפיח (צילום: רשתות ערביות)

שר הביטחון יואב גלנט, שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. מלשכת גלנט נמסר כי השר "הדגיש בפני מזכיר ההגנה כי לא נותרה ברירה והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח".

אבדה התקווה לעסקת חטופים? "חמאס לא רוצה עסקה"
יעקב עמידרור טוען: "אין ניצחון מוחלט" - אבל זה מה שכן אפשר להשיג ברפיח

הפינוי הזמני של השכונות המזרחיות ברפיח אל המרחב ההומניטרי (צילום: דובר צה''ל)
הפינוי הזמני של השכונות המזרחיות ברפיח אל המרחב ההומניטרי (צילום: דובר צה''ל)

לשם הפינוי, צה״ל מרחיב את האזור ההומניטרי במואסי. האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות, צה״ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

בהתאם לאישור הדרג המדיני, צה״ל החל לקרוא לאוכלוסייה, הנמצאת תחת שליטת חמאס, להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב. החל מהבוקר יטיל חיל האוויר כרוזים לעבר האזור שאותו מתכוונים לפנות ובהם קריאה ליציאת האוכלוסייה.

פינוי תושבים ממזרח רפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
פינוי תושבים ממזרח רפיח (צילום: REUTERS/Hatem Khaled)

הצבא מתכוון לפנות כמאה אלף אזרחים מהחלק המזרחי של רפיח לעבר ערי האוהלים במואסי וליד מסדרון נצרים.

קדם לבקשה נרשמה פעילות תקיפה נרחבת של צה״ל במהלך הלילה והבוקר על יעדי חמאס ברפיח, תקיפות שעשויות להימשך גם בשעות הקרובות. בעקבות ירי המרגמות והטילים לעבר כרם שלום מעבר הסחורות כרם שלום יישאר סגור.

בצה״ל אומרים כי היקף הסיוע ההומניטרי לא יפגע והאספקה תוכנס דרך מעבר ארז ומעבר 96 הצמוד לחיץ נצרים. כמו כן הודגש כי הוצאת האוכלוסייה הינה הכרחית כדי לאפשר את הכניסה של צה״ל למרחב הלחימה מבלי לפגוע בבלתי מעורבים.