תא"ל (מיל') פרופ' יעקב נגל, עמית בכיר בקרן להגנה על הדמוקרטיות ופרופסור בטכניון, ששימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכראש המטה לביטחון לאומי בפועל, שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM ושיתף כיצד הוא רואה מצב הלחימה נכון לעכשיו.

דיווח ערבי: בחמאס החליטו להשהות את המשא ומתן

לגבי מה הוא היה מציע לנתניהו, נגל אמר: "תפקיד ראש ממשלת ישראל הוא כמעט התפקיד הבודד ביותר בעולם. אם אני הייתי מציע זה שהגיע הזמן להפסיק את הדיבורים ולעבור למעשים. הבנתי מאוד את השבועיים-שלושה הראשונים אחרי שגמרנו את הפעולה בצפון ובמרכז, חיכינו שאולי תהיה עסקה. כדי להחזיר 35 חטופים לישראל, כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, וכל דבר אפשר לתת לרוצחים האלה, חוץ מסיום הלחימה ונסיגת כוחות, אני בעד.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו (צילום: יד ושם)
בנימין נתניהו (צילום: יד ושם)

הוא הוסיף: "הייתי מציע לו, כבר לפני חודשיים וחצי, צריך להיכנס לרפיח, סינוואר לא רוצה עסקה. יש בארה"ב כאלה שמעודדים אותו לא לקבל את העסקה, אבל לצערי, גם בישראל, בעיקר כמה עיתונאים וכמה לשעברים והם כולם כבר הכריזו שאי אפשר להשיג את מטרות המלחמה, ישראל כבר הפסידה ואחד אפילו אמר שמטרת המלחמה העיקרית היא לראות את נתניהו מובל החוצה ממשרדו. כרגע הדרך היחידה להחזיר לישראל חלק גדול מהחטופים, זה רק אם סינוואר יבין שדמו בראשו, וגם אז אני לא בטוח אם נקבל את כולם, רק במבצע צבאי, ואז אולי תהיה עסקה או דרך המבצע הצבאי". 

"יש לישראל כמה אתגרים, שני האתגרים המרכזיים זה להשיג את כל מטרות הלחימה ולהחזיר את החטופים. אלה שני האתגרים המרכזיים של ישראל. יש לה עוד כמה אתגרים. כל האתגרים המדיניים, פוטנציאל לנורמליזציה, הכול בסדר, לא שווה את הוויתורים, לא בעזה, לא בגרעין הסעודי ולא בכל דבר אחר. נורמליזציה עם סעודיה חשובה, עד נקודה מסוימת", הסביר נגל.

לגבי העמדה של מצרים במלחמה הזו, הוא אמר: "גם בתחילת המלחמה, היו מקורות שאמרו שהמצרים תמורת שוחד הגון יהיו מוכנים להכניס מיליון, שני מיליון פליטים עזתים לסיני לתקופת זמן כלשהי. כל האמירות האלה וכל המקורות האלה התנפצו על ציר המציאות וסיסי שהוא אדם חכם, גם תמורת 100 מיליארד דולר לא רוצה להכניס את הפליטים האלה, כי הוא יודע שמי שיכניס אותם אליו, יעביר את הבעיה אליו". 

נגל הוסיף: "יש אנשים שמציעים פתרונות לפילדלפי שמבוססים על מצרים, בשטח מצרים, אבל שישראל לא תהיה שם עם חיילים במצרים וישראל תשלוט במעבר הזה או במכשול הזה בטכנולוגיה ומרחוק. מי שאומר את האמירות האלה כנראה שכח מה היה פה ב־7 באוקטובר. טכנולוגיה היא חשובה, היא יכולה להיות עזר. גם ברגעים אלה שאנחנו מדברים מתבצעות הברחות של אמל"ח ואני לא יודע מה עוד, מרפיח לעזה. אם אתה רוצה לפתור את הבעיה, אתה חייב לשלוט בציר פילדלפי באזור הישראלי. מה אומרים המצרים? זה אומר שנתת לישראל לכבוש או לשלוט בחלק מעזה באישור שלהם ואת זה הם לא יכולים לעשות". 

רפיח (צילום: רויטרס)
רפיח (צילום: רויטרס)

בנוגע למנהיג חמאס, אמר: "הדרך היחידה לתפוס את סינוואר או להרוג אותו ואת דף זה להיכנס, והוא נמצא או ברפיח או בח'אן יונס עדיין, בין המקומות האלה. לצערי הוא מוקף בחטופים, אני לא הייתי רוצה להיות בדילמה, וכבר כנראה היינו בה בעבר, שבה אתה יכול לחסל אותו, רק אתה יודע שחס וחלילה ייהרגו 25-20 חטופים וכנראה בעיקר חיילים כי זה מה שהוא מחזיק סביבו, אני מניח. אני מניח שההחלטה במצב הזה תהיה לא לירות ולא להרוג אותו".

"אני בעד לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים למעט שני דברים, אני לא מוכן להגיע למצב שבו אנחנו חוזרים ל־6 באוקטובר וסינוואר שולט בעזה, יוצא מהבונקר, ועושה וי גדול. מה שהוא רוצה זה לחזור לשם. אם אתה מכריז על סיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל כדי לקבל 35 חטופים... אמירה שאני לא יודע אם היא נכונה שהאמריקאים הבטיחו לסינוואר, שנכון שאולי ישראל לא תגיד, אבל אנחנו מבטיחים לך שהעסקה הראשונה שהיא הפסקת אש זמנית, היא תהיה כזאת שמסמלת את סיום הלחימה, אם זה נכון, זה נורא", אמר נגל לסיום.