מגבירים את הלחץ על הנהגת חמאס: צה"ל תקף הלילה (שלישי) מבנים ומטרות תשתית של ארגון הטרור במזרח רפיח, והפלסטינים דיווחו על תשעה הרוגים לפחות כתוצאה מהתקיפות, וכי פצועים נוספים הגיעו לבית החולים הכוויתי בעיר. מאז השעה חצות הותקפו למעלה מחמישים מטרות של חמאס. 

ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב ינאם הערב בעצרת למען החזרת החטופים בבאר שבע
מתקפה חריגה בצפון: חיזבאללה שיגר מספר רב של כטב"מים | צפו

צה״ל השתלט על מעבר רפיח מצידו העזתי לאחר שהלילה יצאה אוגדה 162 להתקפה על הצד המזרחי של העיר. חטיבה 401 של השריון וחטיבת גבעתי התקדמו מערבה ודרומה מגבול ישראל, ובצה"ל אישרו כי החל מהשעה שבע בבוקר מעבר רפיח העזתי נמצא בשליטה מבצעית של צה״ל. עוד אומרים בצה״ל: ״ניתקנו את מעבר רפיח מציר טנצר, כוחות של חטיבה 401 שולטים בצורה מבצעית מלאה על המעבר״. ״מצאנו כבר מספר פירים משמעותיים, הושמדה מכונית תופת שנסעה לעבר טנק״ - אמרו בצה״ל.

במהלך הלילה דיווחו הפלסטינים על תקיפות בסגנון חגורת אש ומתקפות אוויריות עוצמתיות שביצעו מטוסי חיל האוויר לעבר שכונות במזרח העיר רפיח, כאשר במקביל דווח במצרים כי עשרות עזתים ניסו לחצות את הגבול למדינה מרפיח.

אמש, כאמור, נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור החטופים. במקביל, אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, תישלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות בקהיר כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל.

"פאק חמאס": ישראל לא הגיבה לתשובת חמאס, לשרים זה לא הפריע
נתיבי איילון נחסמו; אם החטוף זועקת: "בלי עסקה - נשרוף את המדינה"

תקיפות חיל האוויר ברפיח (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ישראל לומדת את תשובת חמאס

גורם ביטחוני אמר בשיחה עם מעריב כי "בתשובת חמאס לעסקה יש הסתייגויות מסוימות ביחס להצעה המצרית ולכן בשעה וחצי האחרונות צוותי העבודה הישראלים בוחנים ולומדים את התשובה".

בהודעת משרד ראש הממשלה נאמר כי "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל. בישראל נערכים להוצאת משלחת מקצועית". לפי שעה לא ברור באיזה דרג תצא המשלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב״כ רונן בר והאלוף ניצן אלון ואו בדרג מקצועי נמוך יותר.

ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
ראש ה-CIA ביל ברנס וראש המוסד דדי ברנע (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר בנושא הפעולה ברפיח כי "אני מבקש לפנות לאזרחי ישראל ובפרט למשפחות החטופים, מולנו אויב אכזר. אנחנו לעולם לא נרפה מהמאמץ להשבת חטופינו. נמשיך לפעול להחזרתם כמטרת מלחמה, אבל קודם כל כחובה מוסרית עליונה.  צוות המשא ומתן וגורמי המקצוע ממשיכים לפעול בכל דקה ובכל רגע, ובוחנים גם את ההצעה שהעביר חמאס שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות ויש בה פערים משמעותיים. למרות זאת אנו ממשיכים להפוך כל אבן ותצא משלחת לקהיר".

"כל החלטה תובא לקבינט המלחמה - לא יהיה שום שיקול פוליטי", הוסיף, "גם הפעולה הצבאית ברפיח היא חלק בלתי נפרד מהמשך המאמצים ומהמחויבות שלנו להחזיר את חטופינו ולשנות את המציאות הביטחונית בדרום. נמשיך בכל המאמצים עד שנשיב אותם הביתה".

מוקדם יותר, בחמאס העבירו כאמור הודעה למתווכים הקטארים והמצרים כי "אנחנו מסכימים להצעתם להפסקת אש". בתוך כך, בכיר חמאס איסמעיל הנייה שוחח עם ראש ממשלת קטאר והודיע להם על הסכמתו לעסקת חטופים. ישראל קיבלה לידיה את תשובת חמאס להצעה המצרית-קטארית ובוחנת אותה. עם זאת, גורם ישראלי בכיר אמר בתגובה: "הודעת חמאס היא תרגיל כדי לדחות את הפעולה ברפיח".

תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות צה''ל ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ברויטרס דווח כי גורם אמריקאי שבקיא בפרטי ההסכם, מתח ביקורת על ישראל ואמר כי ראש הממשלה נתניהו וחברי קבינט המלחמה לא ניהלו "בתום לב" את סבב השיחות האחרון מול חמאס.

ההצעה הנוכחית כוללת שחרורם של 33 חטופים, ו-1,000-900 אסירים ביטחוניים ישוחררו בתמורה במהלך הפסקת אש של כ-6 שבועות. בנוסף, יגדל הסיוע ההומניטרי לרצועה. עד כה, נראה כי אין דיווח על הפסקת המלחמה באופן תמידי ברצועה. ברויטרס דווח מפי גורם בכיר המעורה במו"מ כי "חמאס הסכים להצעת ישראל מה-27 באפריל, ללא שינויים מהותיים".

גורמים אמריקאים שבחנו את ההסכם שעליו חמאס מסר את הסכמתו, אמרו לניו יורק טיימס כי "מדובר במתווה שדומה מאוד לזה שהוגש לאחרונה על ידי ארצות הברית וישראל, פרט לשינויים ניסוחיים מינוריים". הגורמים אמרו כי להתרשמותם, התגובה של חמאס מעידה על רצינות.

ראש עיריית רפיח אמר לעיתון אלחדת כי "אין מקום בטוח ברצועת עזה". ע"פ דיווחים נוספים, צה"ל פועל דרומית לרפיח.

צה"ל תוקף ברפיח (צילום :רשתות ערביות)
צה"ל תוקף ברפיח (צילום :רשתות ערביות)
בתוך כך, מטח כבד של כ-30 רקטות נורה לעבר יישובי אשכול. כמחציתן יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל והשאר נפלו בשטחים פתוחים, מחוץ לישובים. כתוצאה מהמטח נגרמה שריפה בנחל הבשור וכוחות בדרכם למקום. לא ידוע על נפגעים. 

בירי שהיה מוקדם יותר היום לעבר יישובי חבל שלום, זוהתה יציאת רקטה אחת אשר יורטה בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל.