מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר, האלוף במיל' גרשון הכהן, שוחח היום (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm על תחילת המבצע ברפיח, על הגזרה הצפונית מול חיזבאללה וגם על הסערה שנוצרה סביב מינויי הרמטכ"ל.

שלושה גורמים שונים מראים: בידוד חמאס לא קרה, וספק אם יקרה גם לאחר כיבוש רפיח

בתחילת השיחה נשאל לגבי הביקורת של חברת הכנסת לימור סון הר מלך לגבי מינויי הרמטכ"ל והתבטא נגדה, הכהן: "חושב שכדאי לתת גיבוי, אבל גם כרגע לשאוף לאחדות שורה ולא להיכנס לביקורות האלה. אם כבר הדיון הזה מתקיים, יש לו היבטים מקצועיים ועניינים ולא להעביר אותם לממד הפוליטי, שחס וחלילה לא נתחיל לאזן בתוך צה"ל. ברור שהרמטכ"ל עושה את זה באופן ענייני על פי מיטב החובה שלו לענייניות", הוסיף: "כל עוד הם בתפקיד הם רשאים במלוא הסמכות לעשות זאת, יש שר ביטחון מטעם המדינה שיאשר את המינויים - זה תקין לחלוטין. כדי שהדיון יהיה ענייני צריך להוציא אותו לחלוטין מהיבטים מגזריים".

גרשון הכהן (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
גרשון הכהן (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

האלוף (מיל') התייחס למבצע ברפיח שהחל ומטרתו להכריע את ארבעת גדודי החמאס שנותרו ואמר: "קודם כל צריך לברך על מה שנעשה הלילה ועל דגל ישראל ברפיח - יש לזה משמעות סימלית, עצם העובדה שיש לצה"ל חופש פעולה אסטרטגי לפעול בתנאים מאוד מורכבים. זה לא יהיה טיול פיקניק בסמטאות רפיח, יהיה קרב אש. אנחנו לא יודעים מתי או איך".

עוד אמר הכהן: "ברור שחיזבאללה וחמאס מרגישים על הסוס, מרגישים שישראל נמצאת תחת לחצים בין-לאומיים כבדים. הם מעודדים מאוד מההתרחשות באוניברסיטאות בארה"ב והדה- לגיטימציה הגואה נגד מדינת ישראל".

חיסול חוליות מחבלים בגבול לבנון (צילום: דובר צה"ל)

הכהן מציע לתושבי ישראל להתמקד באחדות: "עלינו להוכיח שעם ישראל מאוחד, הוא לא קורי עכביש. המאמץ הגדול שלנו צריך להיות לאחד שורות, לא להתפצל בינינו".

עוד סיפר הכהן על חבר הלשכה המדינית של חמאס, אבו מרזוק, כי: "ציין אתמול בין היתר שישראל נתונה בידיים של ארה"ב, אין לה חופש פעולה, היא קורי עכביש גם ברמה החברתית. לכן המאמץ הגדול שלנו הוא לאחד שורות. גם אם יגיעו לסוג של הסדר בזירת לבנון הוא יהיה ארעי, מאוד שביר". הוסיף: "חיזבאללה איתן ומוכן להמשך לחימה מתי שירצה, יש לו יכולות. צה"ל מחויב ללמוד איך הוא מנצח את חיזבאללה. יש פה עימות כבד עם מערכת המוכוונת על ידי איראן".

בסיום דבריו אמר: "גם אם נגיע להפסקת אש בעזה ועם לבנון, זה יהיה סיום של מערכה אחת, ולפנינו מערכות נוספות".