יוסי אמרוסי, בכיר לשעבר בשירות הביטחון הכללי, שוחח עם "מעריב" וסיפר את הערכותיו לגבי התמרון שהתחיל ברפיח, משמעותו וההתפתחויות האפשריות בעקבותיו.

ביידן יעצור את המבצע ברפיח? "נתניהו מריח שהוא חלש" | צפו
אוטוסטרדות של ממש: האוצר שנמצא ברפיח | אבי אשכנזי

אמרוסי סבור שההתרחשות כפי שנראית כרגע היא פעולה ממוקדת ולא כזו שתביא לכיבוש כל רפיח. לדעתו, יש לכבוש את רפיח מכמה סיבות חשובות. הוא קובע: "זו ממש לא פעולה טקטית, היא אסטרטגית". 

הסיבה הראשונה שבגינה הוא מייחס חשיבות לתמרון ברפיח, היא "האפשרות שקיימת, למצוא שם חטופים". אמרוסי מסביר: "למרות ש-80% משטח הרצועה פחות או יותר בידינו, אנחנו לא מצליחים למצוא חטופים, סביר להניח שהחטופים נמצאים באזור רפיח". 

הסיבה השנייה לכך שהוא רואה ערך בכיבוש רפיח היא, "הסבירות הגבוהה שסינוואר ודף נמצאים שם". זו גם סיבה טובה מבחינתו להמשיך לתמרן שם עד למציאתם. 

מוחמד דף, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,חדשות 12)
מוחמד דף, יחיא סינוואר (צילום: רויטרס,חדשות 12)

הסיבה השלישית שהוא מבקש להצביע עליה, בעצם כבר הושגה הבוקר והיא "השליטה במעבר רפיח". אמרוסי מפרט: "השליטה במעבר רפיח וציר פילדלפי בכלל זה, הינה על מנת לנתק את צינור החמצן האחרון שיש לחמאס. לחמאס יש דרך אחת של ייצור אמל"ח, רקטות, טילים וכדומה ודרך שנייה של יבוא". אמרוסי קובע: "ייצור כבר אין לו, הוא כבר לא יכול לייצר היום. ייבוא, הוא עדיין יכול לייבא דרך מנהרות רפיח". השליטה על ציר פילדלפי תביא להבנתו לאיתור המנהרות התת קרקעיות ובכך ינותק אותו צינור חמצן אחרון של החמאס. 

סיבה רביעית אותה מציין אמרוסי כמשמעותית בכיבוש רפיח היא שליטה על הסיוע ההומניטרי. הוא מפרט: "אנחנו עכשיו שולטים במעבר רפיח, ובסיוע ההומניטרי שנכנס משם ונוכל לוודא שיגיע לאזרחים עזתים, ולא לחמאס". 

סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)
סיוע הומניטרי עזה (צילום: רויטרס)

למרות כל הסיבות לעיל, הוא מדגיש שהמשמעות העיקרית בכיבוש, היא השמדת ארבעת הגדודים האחרונים של החמאס וגם אלה של הג'יהאד האסלאמי, שעדיין נמצאים ברפיח ונדרש למוטט אותם. הוא מזכיר שבהשמדתם תושג אחת ממטרות המלחמה, שהיא מיטוט החמאס. 

לטענת אמרוסי, "כרגע באזור רפיח, החמאס שולט. יש עירייה, יש משטרה, יש צבא חמאסי". שליטה של החמאס על מעבר רפיח כללה הוצאת אנשים דרך המעבר, קבלה של כסף ושליטה על הסחורות שנכנסות. 

מניע נוסף שבו הוא רואה חשיבות כמצדיק את מהלך הכיבוש של רפיח הוא, נראות. הוא מאמין ש"במזרח התיכון צריך לנצח עם נראות, לא כמו הפעולה שעשינו אחרי ההתקפה האיראנית". לדעתו, "הציבור הפלסטיני והעזתים צריכים להבין שרפיח נכבשת וברגע שרפיח תיכבש, צה"ל יוכל להכריז על סיום המלחמה ברצועת עזה ולהתפנות לפעול בצפון". 

לפני זמן קצר, דובר צה"ל הוציא הודעה על זה שזיהו חוליית מחבלים בבית חנון. שצה"ל כבר כבש ושלט בו. לשאלה האם יש סיכוי שהחטופים חזרו לצפון הרצועה וגם מנהיגי החמאס? אמרוסי השיב: "צה"ל אומנם כבש שטח גדול ברצועת עזה, אבל אפשר בהחלט להגיד שאנחנו לא ניקינו את השטח לחלוטין. יש עדיין כוחות של אנשי חמאס גם בצפון הרצועה". הוא מסביר שמדובר בכוחות שפועלים כעת ככוחות גרילה ולא כצבא מסודר. לגביי האופציה של העברת החטופים מהדרום לצפון, תיאורטית הוא אומר שאי אפשר לשלול אפשרות כזו לגמרי, אבל מעשית הוא ממש לא חושב שזה קל כל כך. הוא מפרט: "ברור להם שתנועה עם חטוף ברחבי הרצועה היא תנועה מסוכנת. הם עלולים להיתקל בכוחות צהל, להתגלות. כל העברה של חטוף מנקודה לנקודה, זאת העברה שצריכה להתבצע רק שאין ברירה מבחינתם".