לאחר שבועיים ללא מחבלים מחוסלים בלבנון: צה״ל חיסל היום (שלישי) חמישה מחבלים בתקיפות השונות בדרום לבנון - שניים מהם של חזבאללה, שלושה של הג׳יהאד האסלאמי. החיסולים מגיעים לאחר יום קרב קשה בצפון, במהלכו עשרות רקטות ומספר כטב"מים שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם נפל במרחב יערה. גם ברמת הגולן נשמעו אזעקות עקב חשש מחדירת כלי טיס עוין. במטולה נרשמה פגיעה ישירה, כאשר לא נשמע אזעקה בעיר. 

המלחמה בחמאס חשפה את הכשל במערכת היחסים בין הצבא למדינה | דעה
בעוד רקטה נפלה בכביש ראשי בצפון, בכנסת התברר: מיגון האזור לא תוקצב מ-2018

שר הביטחון יואב גלנט קיים הבוקר הערכת מצב באוגדה 91 ״עוצבת הגליל״, יחד עם מפקד האוגדה תת-אלוף שי קלפר וקציני המטה של האוגדה. גלנט עמד על התאמת פעילות כוחות צה״ל למול התוקפנות של כוחות חיזבאללה, ועל התקיפות בשטח לבנון לסיכול מחבלים ופגיעה בתשתיות טרור. 

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

בהמשך, השר גלנט שוחח עם לוחמי תותחנים במילואים הפועלים בגזרה, ושמע מהם על פעילותם מפרוץ המלחמה לתקיפות ארטילריות נגד יעדי חיזבאללה בשטח לבנון: ״קרב הגנה זה קרב מורכב, זה קרב שאתה כל הזמן צפוי גם לתגובות של האויב ואתה פועל באופן אקטיבי. ואני חושב שהאוגדה כולה מבצעת את הקרב הזה בצורה מצוינת - דחקנו את חיזבאללה מקווי המגע למרחקים משמעותיים, זה לא אומר שהוא נעלם, אבל הוא לא נמצא שם״.

״בשביל להחזיר את התושבים בביטחון צריך תהליך הסכמי או תהליך מבצעי ומחובתו של הצבא להכין את התהליך המבצעי, שגם משמש עוגן וסדן לתהליך אחר. אני נחוש להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון ולבנות מחדש את הדברים שנהרסו״.

״אני מודע לצורך וגם במובנים רבים לתחושה שהמשימה לא הושלמה, והיא אכן לא הושלמה. מלחמה זה דבר שיש לו מחירים, הוא יהיה כבד עבור ישראל וקטסטרופלי לחיזבאללה וללבנון ואנחנו שואפים להגיע למצב ללא הגעה למלחמה, אבל אם זאת תהיה נקודת המוצא האחרונה, אנחנו ננקוט בה, כי בסוף יש לנו חובה ליישם את החוזה שלנו מול האזרחים״. 

״יש לנו מערכי אש מאד משמעותיים, מאד כבדים ואנחנו נדאג להפעיל אותם אם יהיה צורך וסיבה. הוכחתם את עצמכם עד היום, אני חושב שבצורה מרשימה, עכשיו צריך להיערך להמשך והקיץ הזה עלול להיות קיץ חם".

תיעוד רחפן מהתקיפות במרחב רמיה שבדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, צה"ל השלים תקיפה רחבה של מעל ל-20 מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב רמיה שבדרום לבנון באמצעות מטוסי קרב וארטילריה. בין המטרות שהותקפו; מבנים צבאיים ותשתיות טרור, בנוסף זוהו במהלך התקיפות פיצוצי משנה המעידים על הימצאות מחסני אמל"ח במקום. בנוסף, מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנה צבאי ותשתית טרור של ארגון הטרור חיזאבללה במרחבים מרווחין וכפר כילא שבדרום לבנון.

תיעוד הנזק של הרקטה שרידי הרקטה בצומת גומא בגליל העליון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
תיעוד הנזק של הרקטה שרידי הרקטה בצומת גומא בגליל העליון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

מוקדם יותר, נרשמה נפילה במושב גורן במקביל, צה"ל תקף בסביבת העיירות עיתא אל-שעב ורמיה ואזור ג'בל בלת בדרום לבנון, כך על פי הדיווח של אל-ג'זירה. כמו כן, אירע אירוע חריג, לאחר שטיל נ"ט של החיזבאללה נפל בטווח של כארבעה ק"מ מלבנון. 

בעקבות פעילות כוחותינו בדרום לבנון, הזעקות הופעלו ביישובי הצפון זרעית, שתולה, שומרה ואבן מנחם. מאוחר יותר, נרשמו אזעקות ביישובים חניתה, שלומי ומצובה, בעקבות ירי טילים מכיוון הגבול הצפוני. חיזבאללה לקח אחריות על שלוש מהתקיפות.

תיעוד נפילת טיל הנ"ט של החיזבאללה בצפון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בתוך כך, עיתון "אל-מידין" המזוהה עם חיזבאללה דיווח כי מטוסי קרב ישראלים תקפו את טל נחס בפאתי העיירה כפר כילא, הנמצא ממש ממול למטולה.

בנוסף, דווח על "סדרת פשיטות" בג'בל אל-ראיאן בדרום לבנון. דווח גם שמטוסי הקרב מכוונים לעיירה אל-ח'יאם, הנמצאת כ-6 קילומטרים מהיישוב הישראלי ע'ג'ר שעל הגבול.

תקיפות בלבנון (צילום :רשתות ערביות)

במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון במרחבים כפר כילא, עייתא א-שעב, אלחיאם ומארון א-ראס. כמו כן, הותקפו תשתיות טרור של הארגון במרחבים חולא ועיתרון שבדרום לבנון. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו במהלך הלילה להסרת איום במרחבים טיר חרפא ואל-ג'בין.

תקיפה צה"ל במארון א-ראס (צילום :דובר צה"ל)

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]