"גם במשרד הביטחון לא מספרים לכם שהתקציבים לא הולכים לממ"דים!": ועדת חוץ וביטחון של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון טעון בנושא "מגן צפון" - יישום התוכנית למיגון הצפון שהחלה כבר ב-2018 וטרם הושלמה סופית. במהלך הדיון הסתבר כי התוכנית לא תוקצבה משנת 2018 וכי גם התקציב שהוקצה, יספיק לאחר המלחמה לתת מענה רק לעשירית מהתושבים. "נכון לרגע זה, כ-50 אלף תושבים נמצאים ללא מיגון", כתבה אפרת רייטן בחשבון ה-X שלה.

לאחר הפינוי: התושבים שהחליטו לא לחזור יותר לצפון
נס בצפון: טיל חיזבאללה נפל באמצע כביש ראשי עם רכבים

תיעוד נפילת טיל הנ"ט של החיזבאללה בצומת הגומא (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

טרם הדיון, חברת הכנסת אפרת רייטן חשפה: "תכנית מגן הצפון שאושרה בהחלטת ממשלה ב-2018 בוצעה רק ב-18%. כ-50 אלף תושבים ללא מיגון ביישובי הצפון".

נזכיר, כי ברקע לדברים, מתקיים מו"מ עם חיזבאללה באשר להסדר שנועד להחזיר את התושבים לצפון. לצד חברי הוועדה, השתתפו בדיון יו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, ראש מועצה מקומית שלומי, גבי נעמן, מנכ"לית החברה הכלכלית של הגליל העליון, ענבר בזק, נציגי משרד האוצר, המל"ל, צה"ל ומשרד הבינוי והשיכון.

בלובי האזרחי 1701 אמרו בוועדה כי הסכם לא יעזור: "אני רפאל סאלב מקריית שמונה. אני מהלובי. לדבר על מיגון זה נחמד, חשוב לימים רגילים ותקינים. מה שלא הגיוני - שבעה חודשים אנשים יושבים או מחוץ לבית שלהם כמונו או ליד המלחמות ונמצאים שם. להיות בממ"ד לתושבי העוטף לא עזר, מה שעזר - זה שצה"ל נכנס אחרי כמה ימים לאירוע, וזה מה שיעזור לנו".

לובי 1701 בוועדה למיגון הצפון: "מיגון לא יעזור וגם לא הסכם" (צילום :לובי 1701)

"מה שצריך לעשות מול ראש המל"ל וראש הממשלה זה להגיד להם: אסור לחתום על הסכם כניעה עם חיזבאללה כי הם אומרים 'אני רוצה להשמיד אותם'. תבואו לראות רואים את חיזבאללה מול העיניים. לא יעזור שום מיגון בעולם ואתם תמשיכו להתווכח כי כל ראש עיר יגיד שהוא רוצה מיגון. חברי הוועדה פה הם היחידים שיכולים לעמוד בפרץ מול הסכם הזוי. וכל הסכם הזוי".

ענבר בזק, הח"כית לשעבר ב"יש עתיד" המגוררת בקיבוץ דן בגליל העליון והעובדת כיום במועצה אזורית הגליל העליון כמנכ"לית, אמרה בדיון: "התנהלות הממשלה בנושא מיגון הצפון היא בסך הכל המשך של הפקרות רבת שנים, אבל ההתנהלות של האוצר מאז השביעי באוקטובר מבטאת ניתוק מוחלט מהמציאות".

רקטה נפלה בכביש ראשי בצפון. זירת הנפילה בצומת גומא (צילום: דוברות המשטרה)
רקטה נפלה בכביש ראשי בצפון. זירת הנפילה בצומת גומא (צילום: דוברות המשטרה)

היא תהתה: "איך יתכן שלאור אירועי השביעי באוקטובר משרד האוצר לא טרח לעדכן את התוכנית למיגון הצפון ולהגדיל את התקציב בהתאם? הדיון הזה הוא לא עוד דיון של ועדה בכנסת, זה דיון שעוסק בעתיד ההתיישבות בגליל ועתיד המפעל הציוני. למדינה אינטרס בטחוני ראשון במעלה שההתיישבות בצפון תשרוד אחרי המלחמה וגם תתחזק. נכון להיום, כמחצית מהבתים הפרטיים בקו העימות אינם ממוגנים, ובנוסף חלק גדול ממבני הציבור ומוסדות החינוך אינם ממוגנים. צריך להבין כי תושבי הצפון לא יחזרו למקום לא מוגן".

מתקפה חריגה של חיזבאללה בצפון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מתקפה חריגה של חיזבאללה בצפון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות שעלה לדיון דרך הזום, התרגז: "אני לא יודע מה קורה בבית המחוקקים הזה! כמה מס שפתיים ושקרים אפשר למרוח בישיבות חשובות? כמה? אני חמש שנים צועק על הגגות על תכנית מגן לצפון ואתם מנהלים כאילו דיון אקדמי! זאת בושה!".

הוא חשף כי יש מכתב של נציג האוצר באגף התקציבים שהוא מתנגד להמשך הפרויקט במתכונת הנוכחית, וכי הוא נשלח לפני עשרה ימים, ואמר: "גם במשרד הביטחון לא מספרים לכם שהתקציבים לא הולכים לממ"דים! ההחלטה, החלטה 302 ב מחודש יולי 2018 לא בוצעה מעולם, הלכה למעשה - רק כיוון שמורחים אותנו!".

הוא הכריז: "תושבי הצפון לא יחזרו הביתה בשום מחיר כי אין להם הגנה ואתם ממשיכים לברבר את עצמכם לדעת. אני מבקש בכל לשון של בקשה שיפסיקו לערבב אתכם שימו לזה סוף!", זעם.

חברת הכנסת אפרת רייטן שיתפה בחשבון ה-X שלה: "ילדים בגנים כבר חודשים נמצאים במקלטים סגורים ללא אוויר וללא תנאים ראויים בהם ילדים אמורים להיות. הייתי שם, ראיתי זאת במו עיניי. זה לא משהו שאפשר להגיד על הממשלה הזו. המדינה צריכה להתאים את עצמה למציאות הנוכחית בדחיפות וכן להפנים כבר את העובדה שהצפון מופקר".

"בושה שזה ראש הממשלה שלנו"

נזכיר, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הקבינט, כי ה-1.9 הוא אינו תאריך יעד לחזרה לצפון, ושאל: "מה יקרה אם יחזרו כמה חודשים אחרי?". כך דווח בחדשות 12. בתגובה, ראש המועצה המקומית מטולה, דוד אזולאי, שוחח עם ליאת רון ב-104.5fm על אמירתו השנויה במחלוקת, ואמר: "בושה שזה ראש הממשלה שלנו. לצערי הרב הוא קיבל החלטה מכוונת כדי למרוח את המלחמה כדי לדחות את הבחירות".

האמרה של נתניהו נאמרה לאחר שהוחלט על פעולה ברפיח, ושכמה גורמים בישיבה העלו את הצורך לקיים דיון על שאר הגזרות. השר בני גנץ אמר: "אנחנו צריכים להגיע לתכנית שתתכלל את הפעולות שלנו לגבי כל הזירות עד 1.9", ולכך ענה ראש הממשלה: "מי אמר ש-1.9 זה תאריך יעד? למה כל הזמן מדברים על התאריך הזה, ומה יקרה אם יחזרו כמה חודשים אחרי?".