ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין באוניברסיטת ת"א, ד"ר מיכאל מילשטיין שוחח הבוקר (רביעי) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5fm על תחילת התמרון של צה"ל במרחב רפיח.

נתניהו צפוי להודיע לראש ה-CIA: לא מקבלים את הצעת חמאס, ממשיכים במבצע ברפיח

האם נכנסנו ל'עזה בלייט'?
"אנחנו גם מסבירים שזה לא הדבר הגדול, אנחנו דואגים להסביר לכולם בעיקר למי שנותנים לנו חימוש שזו כניסה סמלית: עד קו הגבול כולל מערב רפיח. אני בעיקר מסתכל על חמאס והם לא לוקחים סיכונים, כלומר מבחינתם הם מבינים שיש כאן כניסה מוגבלת, אבל הם אומרים לעצמם שזה יכול להיות משהו הרבה יותר רחב, זה יכול להתגלגל לתמרון גדול יותר במרחב העיר רפיח והם כל הזמן נערכים לדבר הזה. איך שזה נראה כרגע - זה לא הסיפור הגדול שהבטיחו לנו - הרכיב שחסר לנו להתקרב לניצחון הגדול".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות צה''ל ברפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

איך יכול להיות שסינוואר משטה בנו?
"צריך לזכור שהאיש היה 23 שנים בכלא הישראלי, יודע עברית, הוא מכיר אותנו לפני ולפנים. הוא יודע לקרוא אותנו כמו שאנחנו לא יודעים לקרוא אותם. אני רואה איך הוא מתעקש על הקווים האדומים העקרוניים שלו שזה נסיגת צה"ל וחזרת העקורים, בכל השאר הוא יודע להתגמש".

ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אונ' ת"א ביקר בחריפות את התנהלות מדינת ישראל והמשלחת הישראלית במשא ומתן ואמר: "אצלנו יד אחת אומרת 'מיטוט חמאס, אנחנו כפסע מהניצחון' ויד שנייה אומרת 'מוכנים להתגמש' מוצאים כבר את כל כוחות צה"ל מהרצועה. חוץ מאסטרטגיה אכזרית של חמאס, זה היעדר אסטרטגיה ישראלית, זה לא בהכרח שהוא משטה בנו כמו שהוא מנצל את זה שאין לנו אסטרטגיה".

עוד אמר ד"ר מילשטיין על יחיא סינוואר: "שבעה חודשים אחרי שהמלחמה הזו התחילה אני חושב שהוא מופתע מזה שהוא שרד והוא עדיין הכוח הדומיננטי בעזה, למרות כל המכות הנוראיות שהוא ספג. הוא משטה בנו, בין היתר, בגלל שאנחנו לא יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים, ולצערי אנחנו ממשיכים עם כל מיני סיסמאות שלא קולעות למציאות".

עוד אמר הוא אמר על ההתנהלות הצד הישראלי במשא ומתן מול חמאס: "העניין הוא שאתה לא יכול לבוא למשא ומתן עם יחיא סינוואר ואומר לו 'אני הולך למוטט אותך' כשהוא יודע שיש לך מעט מאוד כוחות בעזה, הוא יודע שיש עליך לחץ בין לאומי ענק. אני חושב שאחרי שבעה באוקטובר אנחנו צריכים להבין שיש לנו שונות תרבותית מאוד מאוד מהותית. כל הסיפור של ערך אדם הוא לא זהה בשני הצדדים, בגלל סיבות תרבותיות".

חשבנו שערבים מטומטמים, שחמאס חסר תוכלת והם הוכיחו לנו שהם הרבה יותר טובים מאיתנו.
"חד משמעית. מזכיר לך שמהעדויות של מודיעין עולה שהיו גורמים שאמרו: 'זה סה"כ וואסח של ערבים' הם ראו את התוכניות ואמרו את זה. זה מחזיר אותי 50 שנה אחורה, גם אז 'הגשש החיוור' צחקו על תכניתם האידיוטית של המצרים לצלוח את התעלה, וכנראה שהבוז התהומי הזה לאנשים סביבנו לא נעלם לנו מה-D.N.A".