בשבועות האחרונים, חיזבאללה מגביר את עצימות תקיפותיו - כתגובה על תקיפות צה"ל בדרום לבנון. זה בא לידי ביטוי באופן משמעותי מיום ראשון האחרון, לאחר שחיזבאללה פתח בקמפיין תגובה לתקיפת צה"ל במיס אל-ג'בל, שם לטענת ארגון הטרור נפגעו אזרחים.

צה"ל תוקף באופן חריג בלבנון; חילופי אש קשים בגבול | עדכונים שוטפים

על פי החוקרים דנה פולק קנריק וטל בארי ממכון המחקר ״עלמא״, התגובה לתקיפה במיס אל ג'בל כללה 7 התקפות נגד ישראל, בין היתר ירי של עשרות רקטות מסוג פלק וגראד לעבר העיר קריית שמונה, שפגעו במעל מ-10 בתים, כלי רכב ואמבולנס. בנוסף - נגרם נזק לתשתיות ו-3 אזרחים נפצעו. עוד נורו עשרות רקטות מסוג גראד לעבר בסיס צבאי באזור יישובי הגליל העליון ומבואות החרמון.

״תגובת חיזבאללה על הפגיעה באזרחים במיס אל ג'בל הינה חריגה מאוד ואינה תואמת לתגובותיו בעבר במקרים דומים בהם נפגעו אזרחים בדרום לבנון״, טוענים החוקרים פולק-קנריק ובארי. ״התגובה מגיעה בהמשך לדפוס התגובה של חיזבאללה בשבועות האחרונים, על פיו גם במקרים בהם לא נפגעו אזרחים, ארגון הטרור הגיב בעוצמה כנגד מטרות אזרחיות בשטח ישראל״.

המטח של טילי חיזבאללה לגליל העליון (צילום: ארז בן סימון)
המטח של טילי חיזבאללה לגליל העליון (צילום: ארז בן סימון)

הם מוסיפים: ״ב-29-30 באפריל, חיזבאללה ביצע מספר תקיפות נגד יעדים אזרחיים, שכללו ירי טילים נגד טנקים למטרות אזרחיות ביישובים מטולה, דובב ואביבים. לדבריו בתגובה לתקיפות צה"ל בכפרים אזרחיים בדרום לבנון, בהן לא היו נפגעים. עוד קודם לכן, ב-23 באפריל, נפגעו לטענת חיזבאללה שתי אזרחיות לבנוניות בתקיפה ישראליות בכפר הונין בדרום לבנון. חיזבאללה הגיב בארבע תקיפות נגד יעדים אזרחיים שכללו ירי רקטות גראד וטילי נ"ט ליישובים מרגליות, שומרה, אביבים ונטועה״.

״לפי דובר צה"ל, התקיפה במיס אל-ג'בל כוונה למבנה צבאי בשימוש חיזבאללה, שמשתמש ופועל בתשתיות אזרחיות כחלק מפעילותו להיטמעות באוכלוסייה אזרחית כ"מגן אנושי". הוא מאחסן אמצעי לחימה במבנים אזרחיים ובסמוך לריכוזי אוכלוסייה, בנוסף לכך, הוא משתמש ומבצע ירי מתוך המבנים הללו ובסמוך להם. על כן, קיימות תקיפות של צה"ל במרחבים אזרחיים, אותם חיזבאללה מנצל כ'מגן אנושי' מפני פעילות התקפית של צה"ל כנגדו״, מסבירים החוקרים.

לטענתם, להגברת עוצמת התגובות של חיזבאללה יכולות להיות מספר סיבות מרכזיות. ראשית, המבצע הצבאי ברפיח: ״בימים אלו, המלחמה בעזה נמצאת בשלבים מכריעים של צומת דרכים - המשך לחימה ופתיחת מבצע צבאי ברפיח, או הסכם לשחרור החטופים הישראלים. לאור זאת, יתכן כי הסיבה לשינוי בדרכי הפעולה של חיזבאללה היא ניסיון להגביר את הלחץ על ישראל ולנסות להסית את הקשב והמשאבים ממבצע צבאי ברפיח״.

פעילות צה''ל ברפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

״עוד סיבה להגברת עוצמת התגובה של חיזבאללה, היא הניסיון להצדיק את תקיפות חיזבאללה נגד ישראל בזירה הפנים לבנונית״, קובעים בארי ופולק-קנריק. ״בראיית ארגון הטרור, תגובתו על תקיפות צה"ל מחזקת את הדימוי של 'מגן העם הלבנוני' ומעניקה לגיטימציה לפעולותיו הצבאיות. מעבר לכך, נראה כי המלחמה ברצועת עזה נמצאת ברגעי הכרעה שיתכן ויובילו לסיומה דה-פקטו גם אם לזמן מוגבל, ולכן חיזבאללה ישאף לחפש 'תמונת ניצחון' מול ישראל ולייצר אפקט תודעתי. לכן, עוצמת תגובותיו גוברת. חיזבאללה לוקח סיכון מחושב - עוצמת תגובותיו מגבירה את הפוטנציאל להסלמה והתלקחות למלחמה מלאה מול ישראל״.