מאז פרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר, מצהיר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, כי כל עוד תימשך הלחימה הישראלית ברצועת עזה – ארגונו ימשיך בתקיפות לעבר ישראל. במהלך הפוגת הלחימה שליוותה את עסקת החטופים בחודש נובמבר, נצר חיזבאללה את נשקו וחידש את הירי רק לאחר שהתחדשה הלחימה ברצועה. 

חיזבאללה פוגע בבטן הרכה של צה״ל: הנשק החדש שאין לו כרגע פתרון
מרגישים את המומנטום: זו הסיבה להתגברות התקיפות של חיזבאללה בצפון

פרופ' אמציה ברעם, מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, העריך בשיחה עם "מעריב" כי ארגון הטרור המאיים מזה שבעה חודשים על גבול הצפון, ינהג באופן דומה במידה וישראל תגיע להסכם הפסקת אש עם חמאס. "במצב כזה", הוא אומר. "ישראל לא רק שלא צריכה גם היא לנצור את האש - אלא דווקא להגביר ולהעצים את הלחימה, במסגרת הטווחים וסוג המטרות שתקפנו עד עכשיו".

בית שנפגע מטיל במטולה
בית שנפגע מטיל במטולה

לשיטתו, "בהפעלת האש - יופעל לחץ על חיזבאללה, וארגון הטרור יבין שאין לו ברירה אחרת מלבד להסכים לתיווך האמריקאי והצרפתי לנסיגת כוחות חיזבאללה מדרום לבנון. אמנם אין צורך להסלים את הלחימה עד ביירות, אך יש להסלים את האש במסגרת ההבנות הקיימות בין חיזבאללה לישראל, מבחינת סוג המטרות והגיאוגרפיה שנקבעה עד עכשיו. חיזבאללה חייב להבין שהוא ניצבים מול מדיניות חזקה של ישראל, אנו חייבים לעשות הכול כדי שבאחד בספטמבר תושבי הצפון יוכלו לשוב הביתה".

הוא מוסיף: "ברגע שנפעיל אש נגדם, פעילי הטרור יבינו שהמחיר למלחמה גבוה, רק גובה מהם קורבנות - ויחשבו פעמיים איך להתנהג", אומר ומעריך כי "אם נסלים את הלחימה גם לאחר ההסכם של ישראל עם חמאס, הסיכוי להסדר טוב יותר עם חיזבאללה יהיה גבוה יותר.

"גם אם ייחתם הסכם, חיזבאללה יחתום עליו ויסכים לו מתוך הנחה שפעיליו יוכלו לסגת מהגבול - אך אחר כך גם להסתנן בחזרה כמו לאחר הסכם 1701, שנקבע בתום מלחמת לבנון השנייה, שלאחריו פעילי הטרור חזרו לגדר הגבול בהדרגה", הוא אומר. "ישראל חייבת לחתום על ההסדר בהנחה שלא תאפשר לחיזבאללה לחזור ולהסתנן לאזור דרום לבנון שוב. זה יקרה על ידי כך שכל פעיל חיזבאללה, עמדה צבאית או עמדת תצפית של ארגון הטרור שמוקמים בתחום הגיאוגרפי שייקבע שנקי מחיזבאללה יושמדו על ידי צה"ל".

פרופ' ברעם התייחס גם להתבטאויות שמטילות בספק כי תושבי הצפון יחזרו לבתיהם לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה. "הממשלה צריכה להיות יותר מודעת לאחריות שלה על האירועים בצפון, אחד בספטמבר הוא תאריך מפתח להחזרת התושבים, וחובה עליה להשיג מהאמריקאים הסכמה על כך שהאחריות על האזור הגיאוגרפי שייקבע כנקי מחיזבאללה יהיה באחריות צה"ל", הוא מסכם. "כך, נוכל לדאוג בעצמנו להשמיד מיד כל תשתית צבאית או פעיל חיזבאללה בטווח שנקבע בהסדר המדיני".