המשא ומתן מושהה: מקור אמריקאי המעורב בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס אמר הערב (חמישי) לאל ג'זירה: "הוחלט להפסיק זמנית את השיחות עקב המצב הנוכחי ברפיח".

קודם לכן פורסם כי ישראל החליפה בהסכם עסקת החטופים את הביטוי "הפסקת האש לצמיתות" במילה "בר קיימא", ואפשרה לה לחזור בכל עת ללא התחייבות, כך דווח בתקשורת המצרית. בתוך כך, ברשת NBC דווח כי ישראל תסרב לעסקה שלא תאפשר לה להמשיך בפעולה ברפיח. משלחות ישראל וחמאס עזבו את קהיר.

מכשול אחד ירד: הסעיף השנוי במחלוקת במו״מ לעסקה הוסר
מתאם השבויים והנעדרים לשעבר על סירוב ישראל במו"מ: "שחרור החטופים מתים - הורג את כל העסקה"

סעיף הפסקת האש ייושם בשלבי ההסכם רק בשלב הראשון. ע"פ הדיווח, הפלגים הפלסטיניים של חמאס המשתתפים במשא ומתן פתוחים להגיע להסכם. 

מקור מצרי שהשתתף במו"מ אמר לאל-אח'באר, "הדיון בקהיר היה מסובך, לא רק על רקע סירובה של ישראל לסגת בתום השלב הראשון של העסקה, ורצונה לעכב את הנסיגה עד השלבים הבאים, בנוסף לנושא האסירים החיים והמתים, אך גם "בגלל שבריריות הערבויות שיכולות להבטיח את התקדמות ההסכם במקרה של אישור ישראלי". המקור חשף כי "ישנן הצעות מצריות חדשות לפתרון המשבר, אך בתמורה לגמישות שהפגנה ההתנגדות, אנו עומדים בפני התחמקות והסלמה ישראלית".

כזכור, המו"מ בין ישראל לחמאס, בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס, התחדש אתמול (רביעי) במצרים, לאחר שביום שלישי הגיעו משלחות מטעם שני הצדדים לקהיר. בתוך כך, בחמאס הודיעו כי סעיף ה"וטו" לישראל על שמות אסירים וחטופים הוסר במו"מ.

על פי מקור מיודע, גורמים ישראליים אמרו, כי הצעד להפסקת שליחת נשק עלול לסכן את המשא ומתן על עסקת החטופים. בנוסף, גורמים ישראלים הביעו את תסכולם בפני הבית הלבן בנוגע להפסקת משלוחי הנשק וביקשו שיפעילו לחץ על חמאס ולא על ישראל. 

שני מקורות מצרים שצוטטו ברויטרס אמרו כי כל המשלחות שהשתתפו בשיחות אתמול הגיבו בחיוב לחידוש המשא ומתן והפגישות הצפויות להימשך הבוקר. ב"אל ערבי אל ג'דיד" דווח כי ארצות הברית מאמינה שניתן להתגבר על המחלוקות הנותרות.

משפחות החטופים בהפגנה בכיכר דיזינגוף בתל אביב, קוראות לעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בהפגנה בכיכר דיזינגוף בתל אביב, קוראות לעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, גורם רשמי ישראלי אמר לרויטרס: "אנחנו לא רואים שום סימן לפריצת דרך בשיחות שביתת הנשק בקהיר". מקור בחמאס אמר: "התנועה תלמד את עמדתה לאחר סבב המשא ומתן הזה, והדברים לא יהיו כפי שהיו לפני הפלישה לרפיח. סבב המשא ומתן הראשון הסתיים בקהיר, ונתניהו החזיר הכל להתחלה ומנסה לקנות זמן". עוד דווח כי ארגון הטרור יעזוב הערב את קהיר כדי לדון בתנאי המו"מ עם בכיריו.

בתגובה, דווח באל-חדת׳ הסעודית כי חמאס דרש ערבויות לכך שישראל לא תמשיך לשלוט במעבר רפיח בעתיד, וכי ישראל מקפידה על הדרישה של נוכחות של פיקוח בינלאומי בתוך עזה, אך חמאס מסרב. עוד דווח כי הנקודות השנויות במחלוקת גברו לאחר שישראל נכנסה לרפיח והשתלטה על המעבר. "ביידן 'לא מציית' לקונגרס על ידי השהיית נשק לישראל", נאמר עוד.