נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הלילה (חמישי) לעצירת משלוחי פצצות במשקל טון ואמר כי הן "שימשו את ישראל להרג אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת". בריאיון לרשת CNN אמר ביידן כי "אם ישראל תפעל באזורים בהם ריכוזי אוכלוסייה צפופים ברפיח - נפסיק אספקת פצצות ופגזים נוספים". על רקע הדברים שוחחה ענת דוידוב עם תא"ל במיל' צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד ההגנה האווירית, אשר הביע את דעתו בנושא בתוכניתה ב-103FM.

אמסלם בביקורת חריפה על ביידן: "צביעות לשמה, התבלבל בין הטובים לרעים"
כיבוש רפיח יסיים את המלחמה? "המבצע הוא רק אמצעי להשגת מטרה חשובה יותר"

בפתח השיחה אמר חיימוביץ' כי "יש פה משהו הרבה יותר משמעותי שיש לו כבר כמה תמרורי אזהרה בחודשים האחרונים - או שהעדפנו לא לראות או שבחרנו להתעלם. זה התחיל מהימנעות בהצבעה באו"ם, ארצות הברית לא הטילה וטו, אחרי זה שוקלים להטיל סנקציות על חטיבה שלמה של צה"ל והנה עכשיו עיכוב משלוחים - הכל באותו עניין. אני לא מצדיק וגם לא אוהב, אבל במקרה הזה לא נותר לנו אלא להתבונן מהצד ולשאול את עצמנו איך הבאנו את עצמנו למצב הזה".

"אם חשבנו שב-7 או ב-8 באוקטובר, אותו גיבוי, סיוע והתייצבות אמריקאית, אם מישהו חשב שהדברים האלה באים רק בצורה חד סטרית או חד צדדית, אז אסור לו להיות מופתע. נשיא ארה"ב אמר 'לא נפגע ביכולות ההגנה'. הם עושים את ההפרדה המאוד ברורה בין יכולות ההגנה להתקפה", הוסיף.

נתניהו וביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
נתניהו וביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"בסוף המערכות האוויריות, בעיקר המאוישות, הישראליות, הן מערכות אמריקאיות. הן נשענות לא מעט בעיקר עם קיטים של חימוש, חימוש מדויק. חימוש שהוא נדרש, בטח בהקשרים של זירה צפונית שאנחנו באי וודאות מאוד גדולה, בטח אחרי מה שעברנו בשבעת החודשים האחרונים. לעכב אספקה כזו, בהסתכלות עתידית, אין ספק שלדבר הזה לאורך זמן יכולות להיות השפעות, והן לא חיוביות", הבהיר.

לדבריו, "לישראל יש תעשייה ביטחונית מפוארת, בלי גרם אחד של ציניות, עם יכולות גם לייצר פלטפורמות וגם חימושים. צה"ל וחיל האוויר מצטיידים הרבה בחימוש הישראלי, אבל כשאתה במלחמה כל כך ארוכה, הייצור העצמי לא מספיק. פה הסיוע החיצוני הוא מאוד חשוב. כשאתה במערכה כזו, עם צריכה מאוד גדולה של חימושים, בהסתכלות רב-זירתית, לא מספיק רק השוק המקומי. לסיוע החיצוני יש חשיבות גדולה מאוד, רחוקים מהיכולת לוותר עליו".

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

"יכולנו בלי רפיח?", שאלה המגישה, וחיימוביץ' השיב: "חוכמה בדיעבד את יודעת למי ניתנה. למרות מה שאומרים, אנחנו לא מתעלמים לגמרי מאזהרות האמריקאים. הבאנו את האירוע של רפיח במו עצמנו לדבר הזה. שלושה חודשים מנפנפים, יש שלב שבו אין לך ברירה. לכן הפעולה כרגע נראית מאוד מוגבלת, מתוחמת. למעבר רפיח וציר פילדלפי יש ערך הרבה יותר גדול מאשר לאזור המיושב רפיח עצמו. יכול להיות שגם בסוף נראה את עניין רפיח מסתיים בפעולה הזו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm