בכנס "אתגרי המלחמה בחזית הצפון-איראן" שנערך היום (חמישי) בקיבוץ לוחמי הגטאות בהובלת סא״ל שרית זהבי ומרכז עלמא, דנו בנושא אתגרי הצפון מול איראן והחיזבאללה.

הצפון בוער: מתקפת כטב"מים נרחבת, יירוטים מעל צפת
ההתקפלות של ארדואן: "הייתה פאניקה, אנחנו עדיין באפלה"

אפרת אלדן שכטר, מפונה משדה נחמיה, ממובילי לובי 1701 חושפת: "לא הרבה אנשים במדינה יודעים באמת מה קורה בצפון. אירחנו 23 חברי כנסת ושרים. ב-16.10 צה"ל פינה את יישובי הגדר באופן יזום עד שני קילומטר. ב18.10 הממשלה פינתה ישובים היושבים במרחק בין שניים לחמישה קילומטרים מהגבול. המשמעות: יצירת רצועת ביטחון בתוך גבול ישראל, כשהישובים הלא מפונים ותושביהם חיים בתוכה.

שיגור טיל איראני  (צילום: רויטרס)
שיגור טיל איראני (צילום: רויטרס)

"הילדים לומדים ארבע שעות ביום, ארבעה ימים בשבוע, וביסודי, חמש שעות ביום. זה מהווה פגיעה במושב ובחינוך שלהם. היום משפחות בצפון מדברות על מה יקרה ב-1.9 כדי להחליט אם יישארו או לא בצפון. הרבה משפחות עוזבות את הצפון. משפחות נהרסות, עסקים נהרסים", מוסיפה אלדן שכטר.

בועז שפירא, חוקר בכיר במרכז עלמא התייחס לאיראן באופן ספציפי וטען: "אנחנו רואים התקדמות משמעותית ביכולות משמרות המהפכה האיראניות, מפיתוח וייצור מערכות הנעה לטילים, לתשתיות ייצור של טילים, ועד לגרעין וצוללות. איראן היא מדינה ענקית עם הרבה יכולות. הזלזול בכלי הנשק האיראניים לא במקום. יחד עם זאת, גם היום, האיראנים לא עצמאים בייצור נשק, ותלויים בידע ורכיבים מרוסיה וצפון קוריאה״.

טל בארי, מנהל מחלקת המחקר של מרכז עלמא הוסיף: "אנו חושדים שיש ניצול של תשתית רוסית על אדמת סוריה לטובת האיראנים. אנחנו חושדים כי הבסיס הרוסי בסוריה מנוצל על רקע אותו שיתוף פעולה להברחת אמל"ח - נשק איראני - לסוריה. זיהינו מטוס בואינג של איראן אייר שנחת שש פעמים בבסיס הזה ממאי 2023 ומטוסים נוספים מאז".

"ישראל צריכה לתקוף ולהשמיד לחלוטין את כל תשתיות ואתרי סרס בסוריה. מרכז סרס הוא נכס חשוב ביותר לאיראנים והם השתלטו עליו לחלוטין. מדובר במנוע צמיחה לפיתוח וייצור נשק איראני על אדמת סוריה. אתרי סרס חוסכים מהאיראנים את מאמצי המסדרון (הצורך להבריח אמל"ח מאיראן לסוריה). בסרס מפתחים נשק מתקדם - כל אלה מיוצרים על אדמת סוריה", מדגיש בארי.

אל"מ (במיל) מירי אייזן, מנכ"לית המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן מספרת: "איראן מאחדת את הזירות מהשבעה באוקטובר מבחינת מלחמת המידע שהיא מנהלת נגד מדינת ישראל. אנחנו רואים בצורה מלאה את העוצמה האיראנית שבא לידי ביטוי בהקשר זה. כשבוחנים את הסוגיה של מה שאיראן מוציאה באנגלית בשמה, הם לא רק נותנים חסות לפרוקסי, אלא גם מגדירים מונחים במלחמת המידע נגד ישראל״.