אתמול (חמישי) נערך כנס של מרכז עלמא שעוסק בחקר החיזבאללה. במהלך הכנס, נשא דברים אלוף (מיל) גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי.

לאחר ההצהרה חסרת התקדים של ביידן: כך היא משפיעה על ארגוני הטרור
סמוך לשטח המצרי: קרבות עזים בין צה"ל למחבלי החמאס | כל הפרטים

"למה איראן וחיזבאללה הכריזו מלחמה על ישראל? אי אפשר לענות בלי ללכת למחוזות הדת", אמר. "חיזבאללה מופעל כאסטרטגיה של מאמינים. הם מופעלים על ידי ג'יהאד. אלוהים נמצא בתהליך קבלת החלטות. המאמין יכול להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. ביטוי האמונה בפרקטיקה של חיזבאללה הוא מושג האל-מוקוואמה. זאת לא 'התנגדות,' אלא משהו שמתחיל בתפיסה קוסמית".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אסטרטגיה של גי'האד ושל אל-מוקוואמה הוא סנכרון – מצד אחד אסור לחדול מהמאבק - מצד שני הם פרקטיים מאוד. הם נלחמים על חזון גאולה אסלאמית. חמינאי מאמין שהוא יתפלל במסגד אל-אקצא - כל השאר עילה להילחם עד לחורבן ישראל."
 
טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא, נשא דברים ואמר כי "הבעיה המרכזית היא פרויקט הדיוק של החיזבאללה. זה לא נעצר בטילי פתאח 110, יש להם טווח של 330 קילומטרים ורדיוס פגיעה עד 10 מטר. טיל כזה יכול לפגוע במכונית בתל אביב אם הוא משוגר מהבקעה בלבנון.

פוטנציאל הדיוק מהר מאוד עבר לגראדים וטילי פלאקים. מה שמטריד במיוחד זו הסוגייה של טווח קצר –  שמהווה 65 אלף רקטות וטילים".

רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)
רקטות גראד בשימוש חיזבאללה (צילום: מכון מחקר עלמא)

עוד הסביר: "במרכז סרס בסוריה יש פרויקט לשדרוג רקטות איראניות - הנקראות 'המשמידות' - לרקטות מדויקות. ההערכה שלנו החדשה: במקום מאות של רקטות וטילים מדויקים וחימושים מדויקים, חיזבאללה מחזיק באלפים.  מתוך 250 אלף חימושים, אנו מעריכים שיש להם כמה אלפים מדויקים. יש בלבנון פירים תת קרקעיים לשיגור טילים כמו פתאח 110. 

על כוח רדואן אמר: "אנחנו מעריכים שאם תהיה החלטה, הכוח יוכל לממש פלישה לישראל עם כוחות מצומצמים יותר, סדר גודל של 100 ל200 פעילים. זה בניגוד לתכנית המקורית שלהם, של אלפי מחבלים.

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)


אם החיזבאללה ייכנס להפסקת אש בקרוב, ההערכה האישית שלי היא שלכל המאוחר, עד סוף 2026 – תפרוץ מלחמה עם החיזבאללה".

סא"ל (במיל') שרית זהבי, נשיאה ומייסדת מרכז עלמא וחברת פורום דבורה, אמרה: "איך עושים אינדוקטרינציה? זרוע אזרחית וצבאית לא חיות בנפרד בחיזבאללה. המערכים האזרחיים של חיזבאללה מהווים סכנה משמעותית לישראל ולעולם. התובנה המרכזית היא שברגע שמייצרים תשתית אזרחית וקשר בלתי אמצעי עם האוכלוסייה, ותומכים בה, זה מאפשר לחיזבאללה להחדיר את הערכים של המהפכה האסלאמית, ותלות, כך שהאוכלוסייה לא יכולה לדמיין משהו אחר. 

בכך חיזבאללה מייצר גם מגן אנושי.  למועצה המבצעת של החיזבאללה יש 9 תחומי עיסוק בכל תחום אזרחי שניתן להעלות על הדעת".