במערכת הביטחון מאשימים את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכך שהוא מסכן את ביטחון ישראל ומונע משיקולים פופוליסטיים את רכש טייסות הקרב של חיל האוויר - רכש שסוכם עליו בממשלה ואושר על ידי הקונגרס והפנטגון האמריקאי. גורם בתעשייה הביטחונית אמר השבוע ל"מעריב" כי "שר קטן מונע את כינוס וועדת הרכש. אנחנו נמצאים בשעות האחרונות להוציא לפועל את רכישת שתי הטייסות מסוג F15 וF35. אם לא נממש את הרכש בימים הקרובים חייל האוויר יפגע".

"אינפנטיל"; "הרבה חמאה על הראש": בנט ובן גביר בעימות חזיתי
מעמד של מדינה: האו"ם יצביע על הפיכת הרשות הפלסטינית לחברה מלאה בעצרת הכללית

בצה״ל חוששים כי ישראל תאבד את שתי העסקאות, דבר שיעלה באופן משמעותי את מחירו של כל מטוס קרב, אבל מעבר לכך הדבר יגרום לעיכוב של שנים באספקת המטוסים. "פסי היצור לא ממתינים לפוליטיקאים הישראלים. במקום בניית המטוסים עבור ישראל יעלו על פס היצור מטוסים עבור מדינות אחרות".

גם שר הביטחון יואב גלנט מתוסכל מהמהלך של שר האוצר סמוטריץ' בהתנהלות מול מערכת הביטחון בכלל ומול עסקאות הנשק להתעצמות של חיל האוויר בפרט. זאת, לנוכח מפת האיומים שישראל תידרש להתכונן להתמודד מולם ובראשם מירוץ ההתחמשות של איראן, במיוחד לאחר המתקפה של 13 באפריל.

"התפיסה הישראלית לפיה אפשר לספק ביטחון גובר בפחות כסף, אל מול איומים שרק הולכים וגוברים לצד גזרות לחימה נוספות, היא תפיסה שגויה שצריכה להשתנות. מדינת ישראל צריכה להשקיע פי שניים בתקציב הביטחון - זו פוליסת הביטוח העיקרית שלנו וקיבלנו לכך עדות רק לפני מספר שבועות", אמר היום (שישי) גלנט. "חילופי המהלומות עם איראן והמצב הביטחוני הבינלאומי יביא למירוץ חימוש עולמי, שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני", הוסיף.

מטוס ה''אדיר'' (F35) (צילום: דובר צה''ל)
מטוס ה''אדיר'' (F35) (צילום: דובר צה''ל)

שר הביטחון התייחס באופן ישיר למהלך שמבצע שר האוצר מטעמים פוליטיים למניעת רכש שתי הטייסות: "אם לא נשלים את תהליך רכישת הטייסות מארה״ב (טייסת ה-F15 וטייסת ה-F35) תוך חודש - קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים, ותעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד שקלים נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב-זירתית - המשמעויות ברורות".

גורם ביטחוני אמר כי רכישת הטייסות היא קריטית לשמירת העליונות של צה״ל במרחב ואל מול מירוץ החימוש הן של איראן והן של חיזבאללה בצפון. "טייסת מטוסי ה-F15 אמורה להחליף את מטוסי ה-F15 שהגיעו לישראל בשנות ה-70. הם חייבים לצאת משירות. המטוסים שאמורים להגיע מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שתאפשר לנו להתמודד מול איומים של ירי טילי שיוט וכטב"מים מהירים וקטלנים שעשויים להיות משוגרים מאיראן, תימן, עיראק, סוריה ולבנון".

מטוס F15 ישראלי  (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מטוס F15 ישראלי (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

"טייסת החמקן F35 היא קריטית אל מול האיומים. המטוס הזה הוכיח יכולות מדהימות במלחמת 'חרבות ברזל'. מדובר במטוס אשר הוכיח בשורות חיל האוויר שהוא מטוס רב משימתי. מכל העולם באים כעת ללמוד מחיל האוויר את היכולות החדשות של הכלי הזה. המטוס יכול לפעול בגיחות של שעות ארוכות, לבצע בגיחה אחת תקיפות ביעדים רחוקים, לפעול בחזור ביעד במרחק בינוני ולקינוח לפעול בשמי עזה ולתקוף. מערכות המכ"מ שלו הן מתקדמות והוא מסוגל לזהות מטרות רבות ולספק את הנתונים לכלי טייס אחרים שיתקפו ביעילות. עתה פועל חיל האוויר לשפר את יכולות נשיאת נשק התקיפה של המטוסים מבלי לפגוע ביכולות החמקנות".

מטוס החמקן F35

לדברי הגורם, "אם בתוך ימים לא תאושר ההזמנה על ידי הממשלה - חברת 'לוקהיד מרטין' תעלה לפס היצור סדרת מטוסים עבור מדינה אחרת. התור של ישראל ידחק לעוד מספר שנים, מה שיוביל בהכרח למשבר ברמת המוכנות של חיל האוויר למלחמה הבאה".

לאחר מכן, הגיב סמוטריץ' לגלנט ומסר: "מדינת ישראל צריכה להקצות הרבה יותר כסף לבטחון. אך לא לבטחון כושל כפי שנבנה בשנים האחרונות לפי התפיסה הישנה של מובילי הקונספציה. לשפוך ים כסף שיבלע באיזה חור שחור של מערכת הביטחון, כשממש לא בטוח שהכסף הזה יקנה לאזרחי ישראל ביטחון אמיתי, זה לא רציני.

"כבר חודשים רבים שר הביטחון מעכב את הקמת הועדה לבחינת תקציב הביטחון ויעילותו אל מול האיומים החדשים. לו הועדה היתה פועלת כפי שדרשנו ראש הממשלה ואני, אפשר היה להתקדם עם רכש בטחוני נרחב שתואם את האיומים הנוכחיים והעתידיים", הוסיף, "הסירוב העיקש לשתף פעולה בנושא רשום על שמו של שר הביטחון גלנט שמעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות ביטחונית איומה".

לסיום אמר: "פניתי למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכוח ותקציב הביטחון בנוסח שסוכם על ידי ראש הממשלה והמל״ל. משרד האוצר ערוך ומוכן להקצות את מלוא הסכום שיידרש על מנת להעמיד צבא איתן ומפוכח".