סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מנכ"ל "הביטחוניסטים", שוחח הבוקר (רביעי) יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm ושיתף כיצד הוא רואה את החזיתות של צה"ל: הלחימה ברפיח, המצב בגבול הצפון וכמובן הסוגיה הכואבת ביותר - החטופים.

לא רק רפיח: "המצרים בלחץ גדול מאוד, ולא בגלל ישראל"

לגבי האם צה"ל הסתבך בין הזירה הדרומית והצפונית, בוסקילה אמר: "אנחנו לא נמצאים בנקודה שצה"ל מסתבך. אנחנו מנהלים לחימה שמטבעה מסובכת מאוד, מול ארגוני טרור מעל ומתחת לפני הקרקע, במערכת תשתיות טרור שנבנו במשך שנים ארוכות. הלחימה מסובכת, אבל וזה אבל גדול מאוד עם כוכבית, במקביל ללחימה הזאת צריך להגדיר את התכלית האסטרטגית ע"י הדרג המדיני. אם אין תכלית כזאת בקצה המלחמה, שבה הדרג המדיני קובע לדרג הצבאי מה תהיה המציאות האזרחית, או איך ייראו לפחות השנה הראשונה או השנייה, אחרי המלחמה - אנחנו בהחלט עלולים להסתבך ברצועת עזה".

על העובדה שהדרג המדיני לא הגדיר את "היום שאחרי", מנכ"ל "הביטחוניסטים" אמר: "בניהול הצבאי השוטף אין לזה השפעה. יש כאן שלוש מטרות: לפגוע ביכולת הצבאית וביכולת המשילותית של חמאס ולהחזיר את החטופים. כשמדברים על הסיוע ההומניטרי, מי עושה אותו? צה"ל? האם צה"ל מתכוון לעשות אותו בשנתיים הקרובות ולהעביר אותו לארגונים אחרים? דבר נוסף: מי מנהל את עזה מבחינה משילותית? זה לא נעשה מהיום למחר. צריך להקים מסדר צבאי שבנוי לנהל את רצועת עזה עד שמייצרים אלטרנטיבה שלטונית ופה זה יכול להשפיע בשלבים היותר מאוחרים".

פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)

הוא הוסיף: "על זה כרגע אין השפעה, אבל בטווח הארוך, בהיעדר תכלית אסטרטגית, השהות בעזה שלא מובילה ליעד מסוים תגרום לפעולות שאין לה תכלית צבאית וליצירת תורפות שאתה לא רוצה אותן".

לגבי האמירה של דובר צה"ל שיש חטופים ברפיח, בוסקילה אמר: "אנחנו יודעים שיש חטופים ברפיח. אנחנו יודעים ככל הנראה על מקום הימצאות של חלקם וזה מאד מורכב לחלץ אותם בגלל המציאות בה הטרוריסטים מאיימים על החטופים באופן כזה שאתה רוצה להוציא אותם בחיים ולא לסכן אותם יותר מאשר כרגע. בסופו של דבר, להמשיך את האירוע הזה רק במשאים ומתנים, זה יימשך הרבה יותר זמן מאשר בלחץ צבאי. לא בטוח שמשאים ומתנים בלבד ישאירו בחיים את האחים והאחיות שלנו שנמצאים מתחת לפני הקרקע בתנאים לא פשוטים. לחץ צבאי בלתי פוסק שדוחק את חמאס להגיע למו"מ מהיר ובמחירים יותר נמוכים - נותן לנו הזדמנות לשחרור החטופים בצורה מהירה יותר ובמחירים יותר קטנים".

לגבי ההסלמה בצפון, מנכ"ל "הביטחוניסטים" אמר: "אסטרטגית, ישראל עושה את הדבר הנכון - לשמור את הזירה הצפונית כזירה משנית/זמנית. זה המצב הנוח ביותר לישראל. זה לא נוח מבחינה אזרחית וסליחה מהמאזינים שכבר שבעה חודשים לא בבתיהם, אבל בסופו של יום הם יחזרו לבתיהם אחרי שנייצר מציאות צבאית אחרת וכדי לייצר אותה - צריכים להעתיק את הכוחות מהדרום לצפון. לכן, עד שלא נסיים את החלק המרכזי ברצועת עזה לא נוכל לפעול בצפון כדי לא לתת לחיזבאללה סיבה לגרור אותנו למלחמה ממושכת".