כוחות צה״ל פועלים בתוך מחנה הפליטים ג׳באליה בצפון רצועת עזה מזה מספר ימים. "מפקדי וחיילי הטנקים שהיו מעורבים בירי בשוגג על כוח הצנחנים ממשיכים בלחימה, כבר אתמול הם יצאו להתקפה יחד עם לוחמי גדוד הצנחנים שנפגע. הם לחמו יחד לפני הדו״צ והם לוחמים יחד גם אחרי הדו״צ", אמר קצין בכיר המפקד על הלחימה במרחב ג׳באליה.

בשדרות רותחים על גלנט: "איזה מטורף מחזיר מיליון עזתים לפני ריסוק חמאס?"
הנציג הישראלי משיב לדרום אפריקה בהאג: "מציגה תמונה שאינה קשורה למציאות" 

כוחות צה"ל הופתעו מהיקף הלחימה של מחבלי חמאס בג׳באליה, מהיקף האש שמייצרים המחבלים נגד הכוחות וכן מכמות המחבלים שנותרו במרחב.

בצה״ל אומרים כי הפעולה בג׳באליה היא ראשונית. אומנם בתחילת התמרון צה״ל פעל בג׳באליה, אבל הוא לא נכנס למחנה הפליטים שבעבר כבר צוין שהוא מעוז של חמאס ופועלים בו גדוד לפחות שני גדודים - מערב וגדוד מ״פ ג׳באליה. 

"במרחב בו אוגדה 98 פועלת היום לא פעל צה״ל בתמרון הראשון. לא לחמנו פה קודם", אמר הקצין הבכיר.

מחנה הפליטים שוכן מערבית לציר ״טנצר״ החוצה את הרצועה לאורכה מצפון לדרום. זהו מחנה הפליטים הצפוף ביותר בעזה וככל הנראה אחד מהמקומות הצפופים בעולם, דבר המעלה אתגר משמעותי לכוחות של צה״ל שמאז ליל מוצאי שבת הסתערו על המחנה ועתה במשך ימים מבצעים טיהור של המחנה מעל הקרקע ובתת קרקע. כדי להמחיש את מידת המורכבות והצפיפות אמר הקצין: "יש סמטאות שאני עם ממדי גופי לא מצליח להתהלך בהן".

על עוצמת ההתנגדות והאש בה נתקלו לוחמי חטיבה 7 של השריון שהובילו את הפריצה למחנה סיפר הקצין: "נתקלנו בהרבה מאוד אויב, הרבה מאוד היתקלויות. זאת המתקפה עם ההתנגדות האלימה ביותר שפגשנו… בשלושת הימים הראשונים כמות טילי ה-RPG שירו על הטנקים הייתה הגדולה ביותר מאז 7 באוקטובר. מערכת "מעיל רוח" עושה פה עבודה מופלאה ומגינה על הצוותים והטנקים".

פעילות כוחות צה''ל בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בג'באליה (צילום: דובר צה''ל)

"מחנה הפליטים בג׳באליה והשוק של ג׳באליה היו פעילים במיוחד עד שבת בערב וחמאס שלט פה באופן מלא. נכנסו כאן לפרק את התשתית שלו ואת היכולת שלו לשלוט… אני מעריך שיש כאן עוד כמה מאות מחבלי חמאס אבל עד כה על פי הערכה שלנו השמדנו על ידי כוחות אוגדה 98 וחיל האוויר יותר מ-200 מחבלים".

חיסלו יותר מ-60 מחבלים. צוות הקרב של חטיבה 7 (צילום: דובר צה''ל)
חיסלו יותר מ-60 מחבלים. צוות הקרב של חטיבה 7 (צילום: דובר צה''ל)

לדברי הקצין הרבה מאוד אמצעי לחימה נחשפו עד עתה בפעילות והרבה מאוד עמדות שיגור של טילים מסוגים שונים אשר כוונו ליישובי העוטף ולעורף הישראלי נחשפו והושמדו על ידי הכוחות. "אנחנו מוצאים הרבה מאוד רקטות ואנו משמידים אותה כולל הבוקר".

רקטה ומשגר שאותרו והושמדו על ידי גדוד רותם של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
רקטה ומשגר שאותרו והושמדו על ידי גדוד רותם של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

לדברי הקצין הפעולה שהחלה עם כניסת שלושת גדודי השריון של חטיבה 7 תוך תרגיל הטעיה ומיד לאחר מכן כניסת כוחות הצנחנים הובילה לכיתור מהיר של מחנה הפליטים ומניעה של המחבלים לברוח. האוכלוסייה האזרחית הצליחה לצאת בפיקוח צה״ל מהשטח, מה שמאפשר לצה״ל לפעול במקום ביתר חופשיות.

הקצין התייחס לאירוע הדו״צ בו נהרגו חמישה צנחנים ונפצעו שבעה ואמר בין היתר: "אירוע מצער מאוד שלצערי קרה בעצימות לחימה באזור צפוף. הכוח של גדוד 82, חטיבה 7, פעל תחת גדוד 202 של הצנחנים. האירוע יתוחקר לעומק. זה אירוע בלחימה כל כך צפופה שהיא לחימה באמת קשה. במקומות כל כך צפופים קורות טעויות ועל כן אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שאירוע כזה לא יקרה".