תאונת המסוק בה נהרגו נשיא איראן איברהים ראיסי וכמה מבכירי המשטר חושפת לעולם חלקים מרכזיים מהיכולות האופרטיביות של הצבא האיראני, חיל האוויר האיראני ו"משמרות המהפכה". החל מכלי טיס ישנים חסרי טכנולוגיה מתקדמות, תפיסת ביטחון חסרה, חוסר ביחידות מיוחדות למשימות איתור וחילוץ ועד מחסור בסיסי בציוד לחימה בסיסי כמו מערכות לראיית לילה.

עד כמה ישפיע מותו של ראיסי על תוכנית הגרעין האיראנית?
מה סוג הפעילות הגופנית שבה שורפים הכי הרבה קלוריות? | ד"ר מאיה רוזמן

"בכל הנושא האופרטיבי והציוד הצבאי הדברים הם עדיין הרחק מאחור באיראן. אני אומר בזהירות כי יש עוד הרבה מקום לשיפור. כשאנחנו מדברים על התאונה קודם כל צריך לבדוק את סוג המסוק. להבנתי הוא ישן מאוד. לזה יש לחבר את ניהול פעולות החילוץ ויכולות הזיהוי. הן מאוד טעונות שיפור ואגב זה לא חדש. ראינו את זה בהרבה תאונות שהתרחשו באיראן, בהרבה אסונות טבע, ברעידות אדמה. יש מה להשקיע בצבא האיראני ובשיפור היכולות שלו. אבל המשטר לקח הרבה מאוד כסף לטובות ההרפתקאות שלו", אמר פרופ׳ עוזי רבי, מומחה לאיראן וחוקר בכיר לנושא איראן במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מבחינה ראשונית של התנהלות איראן אחרי התאונה נחשפות הבעיות הקשות של מערכי ההגנה של איראן, יכולות השליטה, פעילות חילוץ ומצבו של חיל האוויר והצבא בכלל.

חיל האוויר האיראני: סובל מבעיות קשות של תחזוקה וכשירות כלי הטיס. בשל העובדה כי איראן נתונה לסנקציות כלי הטיס שלה הם משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. אין לה יכולת לרכוש חלקי חילוף בצורה סדירה והיא נסמכת על שדרוגים של התעשייה המקומית האיראנית. המסוק שהטיס את הנשיא ופמלייתו הוא בן יותר מחמישים שנה.

מסוק שטס באזור הררי בתנאי ראות קשים מחייבת את חיילות האוויר המערביים עם כלי טיס חדשים להשתמש בטייס אוטומטי הפועל דרך מחשב ניווט ובכך מונע מטייסים לבצע טעויות אנוש ולהתנגש בקפל קרקע או בצלע הר. לפי שעה לא ברורה סיבת ההתרסקות אבל אפשרות של התנגשות בצלע הר היא בהחלט סבירה לנוכח הערפל ומרחב הטיסה ההררי בצפון איראן.

התרסקות מטוס הנשיא האיראני (צילום:  IRIB/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
התרסקות מטוס הנשיא האיראני (צילום: IRIB/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

חילוץ ויחידות מיוחדות: איראן, שבחלקה היא מדינה הררית, בעברה חוותה אסונות טבע קשים ובכלל זה רעידות אדמה. למרות זאת היא לא השקיעה במערך הצלה וחירום מתקדם כמו למשל אצלנו פיקוד העורף. אין לה גם יחידות עלית המתמחות בלחימה באזורים הרריים או בחילוץ מגובה כמו למשל יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר או יחידת אגוז בצה״ל המתמחה בלחימה בשטח הררי. אוזלת היד האיראנית הביאה אתמול את מנהיגיה לפנות לטורקיה ולירדן כדי שהן ישלחו סיוע של צוותי מטפסי הרים וציוד ראיית לילה.

מערכות בקרה, מכ״מ ושליטה: התאונה אירעה בצפון איראן, לא הרחק מהגבול עם אזרבייג'ן, המדינה הכי ידידותית באזור לישראל. למרות הגבול המשותף איראן לא פרסה במקום מערכות מכ"ם מתקדמות או מערכות בקרה אווירית. לכן לקח יותר משש שעות לאתר את המסוק שהתרסק.

החיפושים אחר מטוסו של נשיא איראן (צילום: רויטרס)
החיפושים אחר מטוסו של נשיא איראן (צילום: רויטרס)

לדברי פרופ׳ רבי, ראיסי הוביל מדיניות של הסכמי נורמליזציה עם כל המדינות הסובבות את איראן. הוא טס אתמול כדי לחנוך סכר שהוקם במשותף על ידי איראן ואזרבייג׳ן. "המשלחת האיראנית לא חצתה את הגבול בטקס החנוכה. אבל הסכר הזה הוא מיזם של ניהול משק המים של שתי המדינות ואמור היה לשפר את מערכות היחסים ביניהן" - אמר פרופ׳ רבי והצביע על כך שמחליפו של ראיסי יידרש לסוגיית מדיניות החוץ הקרובה של איראן אותה הוביל ראיסי. כלומר, המשך פיתוח קשרי שלום עם מדינות כמו סעודיה, טורקיה, אייזרביג'ן ואחרות.
מבחינת איראן קשרים כאלה הן חלק מתפיסת הביטחון וההגנה שלה.

החיפוש אחר המסוק של נשיא איראן ושר החוץ (צילום :התקשורת האיראנית)

פרופ׳ רבי לא שולל את האפשרות כי יד נעלמת חיבלה במסוק. "זה אומנם נראה בסבירות קטנה יותר, אני תולה את זה בתחזוקה הירודה, במזג אוויר, אבל ראינו בעבר שבאיראן מצאו דרכים דומות להזיז כאלה שלא התאימו לגורמים במשטר. דיברו כי ראיסי הוא המועמד לרשת את עלי חמינאי, אולי זה לא התאים למישהו?", אמר.

להערכתו יתקיימו בחירות באיראן בתוך פרק הזמן שקבוע בחוק. המועמד המוביל כרגע הוא ראש עיריית טהרן מוחמד קלאביף. "למנהיג העליון באיראן חשוב מאוד שהיורש של ראיסי יהיה בצלמו, ממשיך דרכו", אמר פרופ׳ רבי וציין כי תפקיד ראש העיר טהרן הוא התחנה לפני הנשיאות. כך היה לגבי מרבית נשיאי איראן בשנים האחרונות.