מתחת לאף, באין מפריע: כך חיזבאללה הפך את נמל התעופה בביירות למחסן נשק

בעקבות הדיווח הדרמטי ב"טלגרף", חוקרי מכון עלמא מסבירים: "שדה התעופה הבינ״ל בביירות מהווה כיום מטרה מרכזית של חזבאללה להשתלטות"

שקד שדה צילום: באדיבות המצולמת
סרטון התעמולה של חיזבאללה | צילום: רשתות ערביות

מעברי הגבול היבשתיים והימיים בלבנון בכלל והמעבר האווירי המרכזי - שדה התעופה הבין לאומי על שם רפיק אל חרירי בבירות - בפרט, היוו מאז ומתמיד מקומות אותם הגדיר חזבאללה כאסטרטגיים עבורו. לאור כך, על פי מכון המחקר ״עלמא״, חזבאללה פועל ליצירת דריסת רגל, השפעה ושליטה בהם.

שדה התעופה הבינלאומי בביירות תמיד שימש כאלטרנטיבה נוספת להברחת ציוד צבאי ונשק עבור חזבאללה, אבל בהיקפים קטנים יחסית למסדרון היבשתי דרך סוריה. כל זאת בכיסוי אזרחי מלא, טוענים במכון המחקר.

״ב-20 במרץ 2023, פרסם חמיה, כי משרדו מקדם בניית מתחם נוסעים חדש לראשונה מאז 1998. הפרויקט פורסם במעמד חגיגי בראשות ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, שר בממשלה האירלנדית ועוד מספר שרים לבנונים. שבוע לאחר הפרסום, החלה ביקורת ציבורית נגד הפרויקט, ונטען כי השר מבצע את הפרוייקט תוך התעלמות מוחלטת מהחוק לשקיפות המידע לציבור ואי פרסום מכרז פומבי לעבודות״.

עוד אומר בארי, כי החלטת השר התבססה על חוק לבנוני משנת 2010 - שמאפשר לממשלת לבנון להשכיר חלקים מנמל התעופה הבינלאומי לחברות חיצוניות, בתנאי שמדובר באדמה ריקה או מבנה שאינו בשימוש או השכרה של שטחים או משרדים שנמצאים תחת אחריותן של חברות תעופה זרות במידת הצורך. כל פרויקט אחר של השכרה או בנייה במתחם נמל התעופה שאינו חלק משני הסעיפים לעיל מחייב פרסום מכרז פומבי.

״ניסיון השר לפרש את החוק בצורה כפי שניסה לפרשו ועל בסיס פרשנות זו לבנות טרמינל חדש, נועד לשרת את האינטרס של חזבאללה״, אומר ומעריך כי ״ניתן להניח כי בתהליך בניית הטרמינל החדש היו אמורים להיות מעורבים אנשי עסקים פרטיים וחברות מתחום הבנייה והתשתיות אשר קשורים או שייכים לחזבאללה. כך למעשה, חזבאללה יכול היה לשלוט דה-פקטו בהקמת הטרמינל החדש כך שישרת את האינטרס האופרטיבי של ארגון הטרור בצורה מיטבית״.

להערכת מכון המחקר, אנשי עסקים פרטיים וחברות אזרחיות, הקשורים לחזבאללה, פועלים בפרוקסי ושוכרים נכסים עבור ארגון הטרור בתוך שטח שדה התעופה ובקרבתו.

״כך חזבאללה פועל לבסס את אחיזתו ואת דריסת הרגל שלו בשדה התעופה ובסביבתו. למעשה, חזבאללה פועל לייצר לעצמו "שדה תעופה מקביל", אשר ישרת אותו ללא כל הפרעה חיצונית״, מסבירים. ״כך ישלים חזבאללה את השליטה המלאה על שרשרת אספקת הציוד והנשק מאיראן, בכיסוי אזרחי מלא, ישירות ללבנון״.

על פי דו״ח המחקר של המכון, מינואר 2023 עד היום, בוצעו 76 טיסות ישירות מאיראן לשדה התעופה בירות. הטיסות בוצעו על ידי שלוש חברות איראניות: "מאהאן אייר", "איראן אייר" ו "מעראג' איירליינס". מטוסיה וצוותי האויר של "מאהאן אייר", אשר ביצעו 21 טיסות ישירות לבירות מינואר 2023, משמשים כפלטפורמה מרכזית בכיסוי אזרחי להברחת ציוד צבאי ונשק. על פי ״עלמא״, חברה זו נמצאת בשליטה מלאה של כוח קדס האיראני. חברת "איראן אייר", המוכרת גם היא בפלטפורמה בשימוש משמרות המהפכה, ביצעה 35 טיסות ישירות לבירות מינואר 2023 וחברת "מעראג' איירליינס" ביצעה 20 טיסות.

״חזבאללה מנצל את המשאבים והיכולות אשר ניתנו לצבא לבנון בסיוע על ידי ארה"ב ומדינות מערביות, ומשתמש באנטנות קשר ובמכמי"ם של צל"ב. חזבאללה פעל לגייס קצינים מחיל האויר הלבנוני ומחיל הים הלבנוני שיאפשרו לו נגישות למכמי"ם צבאיים, שסופקו לצבא לבנון בין היתר על ידי ארה"ב״.

נכון להיום, במכון המחקר סבורים כי שדה התעופה הבינלאומי של לבנון אינו נשלט רק על ידי מדינת לבנון - חזבאללה הוא שותף מלא בשליטה על שדה התעופה. הוא פועל לייצר לעצמו "שדה תעופה מקביל", אשר ישרת אותו ללא כל הפרעה חיצונית״.

תגיות:
חיזבאללה
/
ביירות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף