דוח משותף של אמנסטי אינטרנשיונל וחברת "Forensic Architecture" , שפורסם היום (רביעי) טוען, כי "כוחות ישראליים ביצעו פשעי מלחמה בתגובה לנפילתו בשבי של חייל ישראלי בזמן מבצע 'צוק איתן'".



הדוח מביא ראיות, לכאורה, המצביעות על כך "שהאופן השיטתי וככל הנראה המכוון של ההתקפות ברפיח, בהן נהרגו לפחות 135 אזרחים, יכול להגיע לכדי פשע נגד האנושות".



החומרים שנאספו, כוללים מאות תמונות וסרטונים, צילומי לווין ועדויות מעדי ראייה. הם הוצגו למומחים צבאיים ואחרים ולאחר מכן חוברו יחדיו בסדר כרונולוגי במטרה ליצור תיאור מפורט של האירועים מהאחד באוגוסט, כשצה"ל הפעיל את נוהל "חניבעל" השנוי במחלוקת, לאחר נפילתו בשבי של סגן הדר גולדין.



"חברת Forensic Architecture משלבת טכנולוגיות בתחומי הארכיטקטורה והמדיה כדי לבנות מחדש את התקריות המורכבות בהתבסס על העקבות שהלחימה מותירה על הבניינים במהלך העימות", אמר מנהל החברה אייל וייצמן. "מודלים אדריכליים עוזרים לנו למצוא את הקישור בין שברי ראיות מרובים כמו תמונות, סרטונים מהמדיה החברתית ועדויות כדי לבנות מחדש באופן וירטואלי את השתלשלות האירועים".



הניתוח העלה שכשגולדין נשבה, ההתקפות הישראליות על רפיח כוונו נגד מספר מקומות אשר בהם האמינו שנמצא סגן גולדין, ללא קשר לסכנה הניצבת לאזרחים. הניתוח מעלה השערה, כי יכול להיות שהמתקפה כוונה להורגו.



במסגרת "נוהל חניבעל", הכוחות יכולים להגיב לשבייתו של חייל באמצעות אש מסיבית למרות הסיכון לחייו ולחיי האזרחים בסביבתו. הדוח מתאר, כי "יישום הנוהל הזה הוביל להוראה על התקפות לא חוקיות על אזרחים".



בדוח נאמר כי "תיאורים של עדי ראייה ציירו תמונות מזוויעות של כאוס וחרדה בזמן שאש תופת הומטרה ממטוסי F-16 ומל"טים, מסוקים ותותחי ארטילריה על הרחובות ופגעה באזרחים המסתובבים ברגל או במכוניות, כולל אמבולנסים ורכבים אחרים ששימשו לפינוי פצועים. היום הזה נודע ברפיח כ'יום שישי השחור'".



בין היתר, נאמר בדוח, מראים צילומי הלוויין והתמונות שנותחו עבור הדוח מכתשים ונזק, המעידים על כך שבתי חולים ואמבולנסים הותקפו באופן חוזר ונשנה במהלך המתקפה על רפיח, תוך הפרה של החוק הבינלאומי.



רופא אחד תיאר איך חולים נסערים ברחו מבית החולים "אבו יוסף אלנג'אר" לאחר שההתקפות על האזור הוחרפו. חלק הוסעו החוצה במיטותיהם, רבים מהם עדיין היו מחוברים לאינפוזיה.



בתקרית אחרת, אמבולנס אשר נשא אדם מבוגר פצוע, אישה ושלושה ילדים הותקף על ידי מל"ט ושרף את כל הנוכחים, כולל הצוות הרפואי, למוות. ג'אבר דרביח, פאראמדיק שהגיע לאזור, תיאר את השאריות החרוכות של הגופות "ללא רגליים, ללא ידיים… שרופים לחלוטין". באופן טרגי, הוא גילה לאחר מכן שבנו, פאראמדיק מתנדב, היה בין אלו שנהרגו באמבולנס.



באחת מהתקריות הקטלניות ביותר, הצליחו החוקרים, בעזרת מומחים צבאיים, לאשר ששתי פצצות טון - הסוג הגדול ביותר הנמצא בשימוש בישראל - נורו על בניין חד קומתי באלתאנור במזרח רפיח. עשרות אזרחים נמצאו בקרבה מיידית, מה שהופך את המתקפה הזו למתקפה לא מידתית באופן מובהק.



"ישנן ראיות חזקות לכך שהכוחות הישראליים ביצעו פשעי מלחמה בהפצצה הנרחבת וחסרת הרחמים של אזורי מגורים ברפיח במטרה לסכל את תפיסתו של סגן הדר גולדין והציגו זלזול מזעזע בחיי אזרחים. הם ביצעו שורה של התקפות לא מידתיות או ללא הבחנה ונכשלו לחקור אותן באופן עצמאי", אמר פיליפ לות'ר, מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.



בדוחות קודמים, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל הדגיש את ההפרות בידי שני הצדדים, כולל התקפות שיטתיות בידי ישראל על מבנים אזרחיים מאוכלסים והריסה לא מידתית של בניינים אזרחיים, תקיפות בלתי מובחנות של קבוצות פלסטיניות חמושות והתקפותיהם הישירות על אזרחים ישראליים והוצאות להורג במקום של פלסטינים בעזה בזמן העימות בידי חמאס.



"כישראלים החיים במדינה דמוקרטית, חובתנו לדרוש מממשלתנו שתתנהל על פי עקרונות זכויות האדם והחוק הבינלאומי, אשר למדינת ישראל זיקה מיוחדת להיווסדם. יש לנו הזכות והחובה לדרוש מהממשלה דין וחשבון על מעשיה, הנעשים בשם כולנו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחשדות לפגיעה בזכויות אדם", הסביר ינתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל.



אולם, שנה לאחר העימות, הרשויות הישראליות לא ניהלו חקירה אמינה, עצמאית וחסרת פניות בנוגע להפרות של החוק ההומניטרי הבינלאומי. בחקירות הצבאיות המעטות של ישראל בנוגע לפעולות חלק מהכוחות ברפיח באחד באוגוסט לא הועמד איש לדין.



"יש לחקור באופן עצמאי ובלתי תלוי את החשדות לפשעי מלחמה שבוצעו על ידי ישראל ובכללם את המידע החדש שפורסם היום ביחס ליום שישי השחור ברפיח ובהתאם לממצאים להעמיד את מקבלי ההחלטות לדין. טוב תעשה ישראל אם תפעל על פי המלצות ועדת טירקל, ותקים מנגנון ישראלי עצמאי ובלתי תלוי, העומד בסטנדרטים של החוק הבינלאומי, על מנת שבעתיד תוכל לחקור חשדות כאלו כאן בישראל. בהיעדר רצון להקים מנגנון חקירה עצמאי ובלתי תלוי, ממשלת ישראל מעבירה את התפקיד לידי בית הדין הפלילי הבינלאומי.", אמר גר.