בילאל כאיד, העציר המנהלי השובת רעב כבר יותר מחודשיים ונכבל למיטתו בבית החולים, פנה היום (רביעי) לבית המשפט העליון, בבקשה לערער על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, שדחה את עתירתו להסרת כבילתו ולקבלת חוות דעת שנייה על ידי רופא עצמאי. כאיד, בן 35 מאזור שכם, נמצא במעצר מנהלי, לאחר שב-13 ביוני האחרון היה אמור לסיים ריצוי של 14.5 שנות מאסר, אך לקראת מועד שחררו הוצא צו מעצר מנהלי, אשר במחאה כנגדו החל כאיד בשביתת רעב ב-15 ביוני.



ב-17 ביולי הוא אושפז בברזילי ועם הגעתו לבית החולים, הוחלט לכבול אותו למיטת חוליו. על כך נסובה עתירה, שהגיש נגד שרות בתי הסוהר. העתירה השנייה נוגעת לבקשתו להיבדק על ידי רופא עצמאי.



לפני כשבוע, נערכה הפגנה סוערת  מול בית החולים ברזילי באשקלון, לאות הזדהות עם העציר הפלסטיני. אל מול הפגנת התמיכה התקיימה הפגנה נוספת, של פעילי ימין המתנגדים לשחרורו של כאיד.




חשש שכאיד ייחטף מבית החולים



בשבוע שעבר דחה בית המשפט את העתירה, לאחר שהשתכנע מנימוקי שירות בתי הסוהר, שיש חשש שכאיד ייחטף מבית החולים על ידי גורמים עלומים ושהוא מהווה, גם במצבו זה, סכנה ברורה ומוחשית לביטחון המדינה. בבקשת הערעור על ההחלטה, שהוגשה באמצעות עו"ד תמיר בלנק וארגון רופאים לזכויות אדם, נכתב, כי "אדם שבריאותו רופפת ומתדרדרת מיום ליום, מצוי בבית חולים כשהוא כבול ביד וברגל, שלא לצורך, בניגוד לדין ולנהלים, עובר הליכים בלתי תקינים - במשך כחודש".



הפגנה למען בילאל כאיד. צילום: עקיל זיאדנה
הפגנה למען בילאל כאיד. צילום: עקיל זיאדנה



עוד נכתב כי "בקשתו לממש את זכותו לחוות דעת שנייה, נדחית, בטעמים שאין להגדירם אלא כתמוהים ואשר אינם מתיישבים ולו באופן מרוחק עם הדין". בימים הקרובים תתקבל החלטת בית המשפט העליון, האם תגיע הסוגיה הרגישה לפתחו.



האסיר, כאיד (25) מהכפר עסירה א־שמאליה שמצפון לשכם, נעצר ב-2002 במהלך האינתיפאדה השנייה. הוא היה חבר בגדודי אבו-עלי מוסטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית והורשע בשורה של פיגועים וניסיונות פיגוע, שבעקבותם נידון ל-14 שנות מאסר וחצי. במועדון האסיר מספרים כי האסיר שנמנה עם הנהגת אסירי החזית העממית בגדה המערבית, הוחזק בבידוד מאז ספטמבר 2015, ולכן הוא לא קיים בתקופה זו כל מגע עם אסירים אחרים.