הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם הערב (רביעי) מעביר 38 מיליארד דולר מארצות הברית לישראל שאמורים לספק את צרכי הביטחון עד 2028. ההסכם מהווה את ההתחייבות לסיוע צבאי הגדול ביותר שארה"ב נתנה למדינה אחרת לאורך ההיסטוריה. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס לחתימת ההסכם וטען כי ההשקעה הכלכלית מוכיחה את מחויבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל וכי ההסכם החדש מהווה את הסיוע הכלכלי הגדול ביותר שסיפקה ארצות הברית למדינה זרה אי פעם. "כפי שאמרת וחזרתי, המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל היא בלתי ניתנת לערעור. במשך שמונת השנים האחרונות, הממשל האמריקאי הוכיח את מחויבותו לביטחון ישראל שוב ושוב", אמר אובמה, ופירט, "מאז 2009 ארה"ב סיפקה לישראל 23,6 מיליארד דולר במימון צבאי בנוסף ל-3,4 מיליארד דולר להגנה מיוחדת מפני טילים. ההסכם החדש של העשור הקורב מהווה את ההוכחה למחוייבות של ארה"ב לביטחון ישראל".

"ההסכם הזהה מהווה את העזרה הכלכלית הגדולה ביותר של ארה"ב למדינה זרה אי פעם ואני וראש הממשלה בנימין נתניהו סבורים כי ההסכם הזה יבא לתרומה משמעותית לביטחון ישראל במה שעדיין ניתן לכנות כשכונה מסוכנת. המשך הבטחת אספקת טכנולוגיה המתקדמת ביותר המיוצרת בארה"ב תבטיח לישראל את היכולת להגן על עצמה מכל סוג של איום". בנוסף לכך, שב אובמה והביע את מחויבותו לפיתרון שתי המדינות, על מנת להבטיח את עתידה של ישראל.

נתניהו ואובמה ב-2012. שביעות רצון בירושלים. צילום: רויטרס


סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמרה בטקס החתימה: "מדובר בסיוע הגדול שמעניקה ארצות הברית אי פעם. ההסכם הזה מגדיל משמעותית את המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל". רייס הדגישה את המחויבות של ארצות הברית לישראל והוסיפה כי "לגבי הסיכונים שהעתיד מסמן, אני יכולה להבטיח שהסכם זה מבטיח שארה"ב תמיד תהיה לצד ישראל בעתיד הקרוב ובעתיד הרחוק".

רייס התייחסה לסעיפי ההסכם והוסיפה כי "הגידול בסיוע יסייע לישראל להמשיך לפתח מערכות הגנה מפני טילים. הסיוע הזה יבטיח בטחון לישראל. כשאנחנו מחזקים את ביטחון ישראל לעשור הקרוב אנחנו מחזקים את ביטחון ישראל לעתיד הרחוק יותר". לצד השמירה על ביטחון ישראל, הבהירה רייס: "אנחנו גם שואפים להסכם בין ישראל לפלסטינים. כפי שהנשיא אמר, הדרך היחידה של ישראל להתפתח כמדינה יהודית ודמוקרטית יהיה הסכם עם הפלסטינים, שתי מדינות לשתי עמים". 
אחד מנושאי המחלוקת העיקריים היו הסעיף הקבוע, לפיו ישראל יכולה להוציא חלק מהסכום בישראל, ולרכוש ציוד וטכנולוגיות מהתעשיות הביטחוניות הישראליות. על פי ההסכם החדש, תוך שש שנים יסתיים ההסדר הזה וישראל תהיה חייבת להוציא את כל הכסף בארצות הברית. 
 


"אין לישראל ידידה חשובה יותר מארצות הברית"

 

 
"ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב נגל, שעמד בראש הצוות הישראלי במשא ומתן, אמר הערב במעמד החתימה: "לישראל אין ידידה יותר חשובה מארצות הברית. בימים כמו היום כאשר אנחנו חוצבים הסכמים חשובים לעתיד, כולם יכולים להרגיש את החשיבות של הקשר בין ישראל לארה"ב".

נגל הודה למעורבים ואמר כי "בשם ראש ממשלת ישראל אני מודה לארה"ב ולנשיא ארה"ב על ההסכם הזה, אני גם רוצה להודות לכל חברי הקונגרס על התמיכה שהם מעניקים לישראל לאורך שנים. הסכם הסיוע שארה"ב הסכימה להעניק לישראל איננו מובן מאליו ויעזור לישראל להתמודד מול האתגרים הביטחוניים שניצבים בפני ישראל. הסיוע הזה יממן את טכנולוגיית ההגנה פני טילים לנוכח גידול האיום של טילים במרחב הגאוגרפי של ישראל".

מוקדם יותר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס להסכם הסיוע הביטחוני שנחתם בוושינגטון: "הערב ייחתם בוושינגטון הסכם היסטורי בין ארה"ב וישראל. ההסכם הזה יבטיח היקף סיוע ביטחוני חסר תקדים לישראל בעשור הקרוב. זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארה"ב נתנה אי-פעם למדינה כלשהי".

נתניהו הדגיש את חשיבותו של ההסכם והוסיף: "ההסכם יסייע לנו להמשיך לבנות את כוחנו הצבאי ולהמשיך לשפר את ההגנה שלנו נגד טילים, וזהו כמובן הישג חשוב מאוד למדינת ישראל. אני מבקש להודות לנשיא אובמה ולממשלו על ההסכם ההיסטורי הזה. אני גם מודה לחברינו הרבים רבים בקונגרס האמריקני, וגם לעם האמריקני, על תמיכתם הגדולה, תמיכה שחוצה מפלגות וחובקת את אורכה ורוחבה של ארה"ב".

"ההסכם הזה ממחיש אמת פשוטה, היחסים בין ישראל לארה"ב איתנים, עוצמתיים. אין זה אומר שאין בינינו מחלוקות מעת לעת, אבל אלו מחלוקות בתוך המשפחה. הן אינן משפיעות כהוא זה על הידידות הגדולה בין ישראל לארה"ב, ידידות שמתבטאת בהסכם הזה שיסייע רבות להמשך ביצור כוחה של ישראל בעשור הקרוב", סיכם נתניהו.



אלפי שעות של דיונים



בראיון מיוחד שהעניק ל"מעריב אונליין" מוושינגטון אמר נגל: "לא אהבתי שקוראים לזה משא ומתן. לא מכרנו משהו. זו מתנה שאנו מקבלים מכספי הסיוע האמריקאי. מדובר באלפי שעות דיונים"
במסגרת ההסכם, עליו ניהלו שתי המדינות משא ומתן מחודש נובמבר 2015, תעניק ארה"ב לישראל סיוע ביטחוני בסך 33 מיליארד דולר על פני עשר שנים, בנוסף לחמישה מיליארד דולר לפיתוח מערכות הגנה מטילים. "ראש הממשלה אמר לי איזה מדליה אקבל אם אביא איזה סכום. כשהתחלנו ב-2015 אמר רה"מ אם תביא 3.5 לשנה אקבל מדליית זהב, 3.3 מליארד על מדליית כסף ו-3.1 על ארד. נתניהו חשב שלא נגיע להסכם הקודם. אז אמרתי לו שמגיעה לי מדליית כסף", אמר נגל. 
 
יעקב נגל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
 
נגל מספר כי האמריקאים רצו שהמרת כספי הסיוע מדולרים לשקלים, כלומר החלק בו קונים מהתעשיות בישראל, ייפסק החל מהיום הראשון לסיוע. "אנחנו לא רצינו שתסתיים בכלל, אבל בסוף הגענו להבנות. 70 אחוז מההיקף קיים בהסכם החדש. הירידה בחמש שנים הראשונות היא מינימלית. צה"ל תומך בהסכם וחושב שהוא נכון ומאפשר לו לתכנן את העשור הבא". 

נגל אומר כי לפי ההסכם יש לתעשיות שמונה שנים להיערך לשינוי. "בשמונה השנים הקרובות לא יוקטן סכום הסיוע ובו יוכלו לקנות ציוד מהתעשיות הביטחוניות הישראליות. רק לאחר תום התקופה תסתיים היכולת לקנות בסיוע מהתעשיות הישראליות. בנוסף, ראוי לציין שישראל יכולה לבקש תוספת תקציב במידה והמצב הביטחוני יצריך זאת. כלומר במידה ויש מבצע צבאי או צורך מיידי". 
"זו גאווה גדולה ללוות את ההסכם בשנים האחרונות. זה הסכם היסטורי חסר תקדים וגם האמריקאים אומרים את זה". על הביקורת כי יכלו להביא יותר כסף אלמלא נתניהו היה נואם בקונגרס אמר נגל כי "אני ליוויתי את ההסכם מתחילתו. לא הייתה הצעה גבוהה יותר באף שלב, לא כשהיינו בתקופה של המו"מ על איראן ולא בשלב אחר".