בהסדר טיעון שהושג עם פרקליטות המדינה הוסכם הערב (חמישי) כי חבר הכנסת באסל גטאס (הרשימה המשותפת) שנאשם בהחדרת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים בבתי הכלא, ירצה שנתיים מאסר בפועל ויתפטר מהכנסת.



ההסכם נחתם הערב בהמשך לשימוע שנערך לגטאס בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. על פי ההסדר, חה"כ גטאס יודיע על התפטרותו המיידית מכנסת ישראל, יודה בעובדות כתב האישום ויורשע בעבירות המיוחסות לו. מהפרקליטות נמסר כי כתב האישום יוגש בשבוע הבא והוסכם כי הצדדים יעתרו במשותף לבית המשפט להטיל על גטאס מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי לתקופה שתקבע על ידי בית המשפט. בנוסף תעתור הפרקליטות להטיל קנס כספי וגטאס לא יהיה מוגבל בטיעוניו בעניין זה.


 


כמו כן, הפרקליטות תבקש מבית המשפט לקבוע במסגרת גזר הדין כי יש קלון במעשי העבירה אותם ביצע ח"כ גטאס, זאת בין השאר, נוכח סוג העבירות, אופיין והנסיבות בהן נעברו.


 


בכתב האישום שיוגש כאמור בתחילת השבוע הבא מיוחסות לגטאס עבירות של הברחת טלפונים סלולריים לכלא, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור (עבירה לפי חוק המאבק בטרור), הכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסוהר ומרמה והפרת אמונים על ידי עובד ציבור.



באסל גטאס. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
באסל גטאס. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



גורמים בכירים בבל"ד אישרו בשיחה עם מעריב אונליין כי הושג הסדר טיעון. סיעת בל"ד אמורה לכנס מחר מסיבת עיתונאים מיוחדת בה יוצג ההסדר. יש לציין כי בשבוע האחרון התנהלו מגעים מתקדמים ביותר עם באי כוחו של ח"כ גטאס. בכיר בפרקליטות המדינה מסר למעריב כבר אתמול כי מסתמן הסדר ביום-יומיים הקרובים.



"הסדר ללא אולטימטום"



פרקליטיו של גטאס הסכימו עם הפרקליטות כי חבר הכנסת יתפטר מהכנסת מיד עם הגשת כתב אישום מתוקן נגדו, כך מסר למעריב אונליין עורך הדין נמיר אדלבי. כזכור בדיון שנערך השבוע בוועדת הכנסת הציב המשנה ליועמ"ש עורך הדין רז נזרי אולטימטום לחבר הכנסת גטאס לחתום עוד היום על עסקת טיעון הכוללת עונש מאסר משמעותי, התפטרות מיידית מהכנסת וקביעה כי מדובר בעבירה שיש עמה קלון. עורך דין אדלבי אמר הערב למעריב אונליין: "אני לא מכיר שום אולטימטום, זו המצאה של הפרקליטות כדי להראות שהם בעמדת כוח, יהיה הסדר אבל ללא קשר לשום אולטימטום".



עם התפטרותו הצפויה של ח"כ גטאס מהכנסת צפוי להיכנס במקומו הבא בתור ברשימה המשותפת ג'מעה אזברגה. מחליפו של גטאס בן 58 מלקיה, נשוי ואב לתשעה, מנהל קשרי קהילה של המגזר הבדואי בקופת חולים מכבי ולוביסט מטעם ועדת ההכוונה של ערביי הנגב, בעל תואר ראשון בניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון.



ג'מעה אזברגה. צילום: ללא קרדיט
ג'מעה אזברגה. צילום: ללא קרדיט



ח"כ יואל חסון אמר בתגובה לעסקת הטיעון כי "עסקת הטיעון עם חבר הכנסת גאטס מסירה קלון מהכנסת העשרים שלכיסא הנבחרים שלה התעקש עם גאטס להיצמד. בדיון בכנסת השבוע על הדחתו של גאטס אמרתי שאם לא יתפטר עד יום שני אתמוך בהדחתו, אני חש הקלה שלא נאלצתי לעשות צעד זה ושהח"כ המבריח הסיק מסקנות בעצמו. שוב הוכח שלחוק ההדחה אין מקום בדמוקרטיה הישראלית".



חבר הכנסת רוברט אילטוב הוסיף כי "מדובר פה בעונש קל ביותר שיפגע בצורה קשה בהרתעה ויעודד מעשים בזויים מסוג אלה בעתיד. ח"כ באסל גטאס ישתחרר מהכלא לאחר שנתיים בלבד, כגיבור ולוחם צדק של כל אלה שמייחלים להכחדתה של מדינת ישראל. זה לא המסר שאנו רוצים להעביר לבוגדים ולמרגלים שפועלים ללא הרף למען חיסולה של מדינת ישראל".