במהלך הלילה, שוגרו רקטות לעבר רמת הגולן בהוראת כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות, וישראל תקפה בתגובה. על הלילה המתוח סיפר הבוקר (חמישי) ב-103FM דובר צה"ל, תת אלוף רונן מנליס: "לא ישנתי הלילה. בשבועות האחרונים אנחנו מנהלים מבצע רחב היקף לשיבוש הכוונה האיראנית להגיב על תקיפת בסיס T4 והריגת הפעילים האיראנים, אשר מייחסים אותה לישראל. השבועות הללו התאפיינו בהרבה מאוד פעולות גלויות, חשאיות ותקשורתיות שנועדו למטרה אחת - להרתיע ולצמצם את התגובה האיראנית משטח סוריה לישראל".

"הלילה ראינו פעולה איראנית שונה מזו שהם תכננו בהתחלה", סיפר: "נכון לומר שהם תכננו לבצע פגיעה במרחב רמת הגולן ובשורה התחתונה הם לא הצליחו לפגוע ולגרום לנזק. בחודש האחרון הכנו את מבצע התגובה במאמץ מודיעיני רחב מאוד ובמאמץ מבצעי של חיל האוויר. ברגע שהכוחות החלו לבצע פעולה ישירה ניתן האות לצאת למבצע. זהו אחד המבצעים האוויריים הנרחבים שבוצעו מול האיראנים, הותקפו עשרות יעדים, בעיקר אתרי מודיעין, מפקדות לוגיסטיות, מפקדים צבאיים , אתרי החבאת נשק, כולל בנמל התעופה האזרחי של דמשק. במהלך הלילה בוצע ירי על ידי המערכות הסוריות שהוביל אותנו לתקוף בחזרה בחמש סוללות סוריות, זאת למרות שהזהרנו אותם שלא יתערבו ולא ייקחו חלק באירוע".

עוד הוסיף: "האיראנים הגיעו לזירה הסורית בתירוץ שהם רוצים לעזור לאסד להישאר בשלטון כשהם מסייעים ללחימה מול דאעש. מאז השתנו דברים רבים במדינה ולמעשה האיראניים נשארים שם כיום כבסיס קדמי לפעולה מול מדינת ישראל. זהו מרחב הקשר בין איראן ללבנון, שם פועל גם חיזבאללה. ככל שחלף הזמן המשכנו לטעון שלא נאפשר שהייה האיראנית במרחב סוריה וביצענו פעולות, חלקן גלויות וחלקן חשאיות שהובילו אותם להאשים את ישראל ולתקוף. ההחלטה לתקוף אותנו היא שגויה מיסודה, מה שראינו הלילה היה רק קצה הקרחון של היכולת הצה"לית. היכולות המודיעיניות של צה"ל הם גדולות ורחבות ואם יידרש נראה זאת גם בהמשך".

ירי הרקטות מסוריה לעבר ישראל




כשנשאל מי מאשר מבצעים שכאלה באיראן השיב: "אני מעריך שפעולה ישירה מול מדינת ישראל מקבלת את האישורים בכל הרמות באיראן, אני לא יודע לומר זאת באופן וודאי". על הפגישה בין נתניהו לנשיא רוסיה פוטין אמר מנליס: "אני מפריד בין השיח המדיני האסטרטגי לבין הפעילות הטקטית, אך אני יכול לומר שעדכנו את הרוסים דקות לפני התקיפה שלנו אמש". 

אחרי התקיפה: צה"ל פרסם סרטון אילוסטרציה ובו תקיפת משגר המכוון לעבר ישראל

לקראת צעדת המיליון בעזה שצפויה להתחדש ביום שישי הקרוב, הבהיר דובר צה"ל שמדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש. "התפקיד של הצבא הוא לממש את משימת ההגנה על מדינת ישראל בכל החזיתות, הגבולות ובשלל האתגרים. יש לנו את הכוחות לעשות זאת ונערכנו לחודש מאי על כלל מאפייניו תוך הבנה שאין לנו רצון לדרדר את המצב או להסלים אותו. הייתי בהערכת מצב בצפון אמש עם שני ראשי הרשויות, היה מחמם את הלב לראות את השיח בינם לבין פיקוד העורף ופיקוד צפון תוך מתן ביטחון לאנשיהם".


עריכה: איתמר זיגלמן