חייל צה"ל הודח היום (שני) משירות קרבי ונדון לעונש מחבוש על תנאי בגין קריאה לסירוב פקודה. החייל, סמל אבי פייגלין ששירת בסיירת חרוב של חטיבת כפיר ובנו של חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין, קרא בפוסט שפרסם בפייסבוק ביום חמישי האחרון לחיילי צה"ל לסרב פקודה. הקריאה באה על רקע מה שלדעתו מהווה מדיניות של "הכלת הפרות-סדר" המתבצעות על ידי פלסטינים בשטחים. 
 
בפוסט התייחס פייגלין לסיפור מורשת קרב ששמע ממפקד פלוגה, שבמרכזו אירוע הפרת-סדר שהתרחש בגזרת גוש עציון במהלך מבצע "צוק איתן". פייגלין יצא כנגד מדיניות פתיחה באש אשר לדבריו מפקירה את חיי החיילים. "אין פה שום גאווה או מור''ק [מורשת קרב], נטו ריקבון מוסרי של צמרת הפיקוד שלא מוכנה לירות על מי שמנסה להרוג את החייל בשטח", טען בפוסט, והוסיף: "כל עוד דמי ודם חברי הפקר בשם התקינות הפוליטית וסולם הערכים העגום/עקום של המטכ''ל והממשלה - בכוונתי לסרב פקודה בכל מקרה שבו אדרש להכיל הפס''ד [הפרת סדר] עם כל ההשלכות הנלוות עד שיהיה פה שינוי".
 
בנוסף להצהרה על כוונתו לסרב פקודה קרא פייגלין לחיילים לסרב פקודה בעצמם, והבהיר כי הרקע לקריאה פוליטי. "אני קורא לכל לוחם שחבר פה בפייסבוק או מי שמכיר לסרב פקודה גם כן", וזאת מתוך "דאגה כנה להמשך הלגיטימיות שלנו כעם ריבון בין הים לירדן". בנוסף הוא ביקר את הרמטכ"ל וכתב כי "החיים שלי ושלכם לא שווים את שמיכת המוסריות שאיתה אייזנקוט נרדם בלילה".

חיילי צה"ל בפעילות בשומרון. צילום: דובר צה"ל
חיילי צה"ל בפעילות בשומרון. צילום: דובר צה"ל
 

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה בחומרה ומגנה כל קריאה של חיילים לסירוב פקודה. לאחר בירור הנושא, החליטו מפקדיו של החייל להעמידו למשפט בגין קריאה לסירוב פקודה. כמו כן הוחלט שאין מקום להמשך שירותו כלוחם". גורמים צבאיים אמרו ל"מעריב" כי "מדובר במעשה שלא ניתן לקבל, וכי הקמפיין שנעשה בתקשורת על-ידי גורמים שונים רק מוכיח כי אסור להכניס פוליטיקה מכל צד שהוא לצה"ל".

גורם צבאי אחר אמר כי "אם לחייל יש תלונות או קובלנות כלפי דברים שנאמרו על ידי אחד ממפקדיו, יש דרך לפנות ולשאול בכל יחידה ובכל מסגרת. הפעולה הזו נועדה לייצר פרובוקציה, וזו התנהגות שלא נוכל להשלים איתה. מי שמתנהג כך לא יוכל להיות לוחם בצה"ל".
 
משה פייגלין מסר בתגובה: "חיילי צה"ל נהרגים בגלל סולם ערכים עקום המעדיף את אוכלוסיית האויב על פני חיי לוחמינו. במקום לסמן קו שמי שחוצה אותו נקצר - שולחים חיילים להתעסק עם האזרחים ולהיקטל מרחוק מאש צלפים. בני, לוחם בכפיר, אשר כתב פוסט בו סיפר איך משתמשים בהם כפיתיון, הודח מתפקידו כלוחם מצטיין וכן נענש במאסר על על תנאי".
חבר הכנסת לשעבר מהליכוד הוסיף: "רוב חיילי צה"ל שנהרגו בשנים האחרונות, נהרגו בשל העדפת שלומה של אוכלוסיה עוינת על חייהם של בנינו. במקום להזהיר את האוכלוסייה ולקרוא לה להתפנות מהמקום ואז למחוק מהאוויר, שולחים את החיילים לסמטאות ולמנהרות".