"מערכת הביטחון לא רואה מוטיבציה לייצר הסלמה כוללת ברצועת עזה", כך אמר הבוקר (רביעי) מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך התייחסות למצב בדרום


במסגרת הרצאה בפני סטודנטים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן. לדבריו, "האירועים שם מספיק מורכבים, מורכבות השחקנים שם מספיק גדולה כדי שיהיו לנו כמה אירועים כמו שהיה הלילה".



אלשיך התייחס גם למצב הביטחוני ביהודה ושומרון, ואמר כי "בדרך כלל אנחנו מצליחים לבודד את הר הבית מהאירועים האלה. אני חושב שמה עשינו מאז תחילת גל הטרור, זה שלאט לאט הוצאנו את הר הבית מהמשחק בשיטה מאוד מאוד מבוקרת ומורכבת. שום דבר פה זה לא תעודת ביטוח אבל אני חושב שאנחנו רחוקים מזה וגם רחוקים מהתגובה הרלוונטית ביהודה ושומרון או משהו משמעותי ביהודה ושומרון".



עוד הוסיף המפכ"ל כי "כמובן הידרדרות יכולה להיגרר לאורך זמן ולתפוס מעגלים יותר נרחבים אך אני מציע לא להפחיד את הציבור ומתמקדים כרגע בדרום". 



לגבי אי הארכת כהונתו כמפכ"ל, אמר אלשיך: "אני לא יודע מה זה מאוכזב או לא מאוכזב. אני אמרתי בכל במה אפשרית שאני שליח כששולחים אותי. אני לא ביקשתי להיות מפכ"ל. שלחו אותי להיות מפכ"ל, עשיתי כמיטב יכולתי, וביום שמפסיקים לשלוח אותי אז אני אלך לשליחות אחרת ואעשה את זה בשמחה. זה רק מקרב את הטיול להודו. עוד לא יצאתי לחופשת שחרור".



ריבלין: "נגיב, ובעוצמה הנדרשת, עד אשר השקט יושב"


גם נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס למצב בדרום כשנפגש עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב. "במהלך הלילה נורו מעזה טילים, שרק בזכות תושייתה ומהירות תגובתה של אם המשפחה, לא גבו את חיי ילדיה וחיי אזרחינו. אנשים, נשים, תינוקות - כולם העבירו את הלילה תחת מחסה. מדינת ישראל לא תעמוד מנגד בזמן שאזרחיה מצויים תחת מתקפה, ואת זאת על העולם לדעת. אנחנו נגיב, ובעוצמה הנדרשת, עד אשר השקט יושב", אמר הנשיא.



לדברי ריבלין, כל עוד חמאס שולט ברצועה הוא הנושא באחריות לכל מתקפה כנגד ישראל. "חמאס ממשיך להחזיק את אזרחי הרצועה כבני ערובה וממיט חורבן ואסון על תושביה. כל עוד הירי וההתגרות נמשכים, לא קיים סיכוי להקלה על סבלם של אזרחי עזה".



מלדנוב כגינה את ירי הרקטות לעבר באר שבע, ואמר כי זו "הסלמה מסוכנת וחמורה של המצב. הירי תואם לתבנית של פרובוקציות שמבקשות להביא את ישראל ועזה לעימות מדמם נוסף". הדיפלומט הבולגרי הוסיף כי "זו אחריותנו ותפקידנו לעשות הכל בכדי למנוע עימות כזה. ברצוני להבהיר שבשלושת החודשים האחרונים עבדנו עם כל הצדדים המעורבים עם ממשלת ישראל, עם הרשות הפלסטינית, עם השחקנים האזוריים, ובמיוחד עם מצרים והקהילה הבינלאומית. ברצוננו להשיג שלוש מטרות: ראשית ומעל הכל למנוע מלחמה שתהיה הרסנית כלפי תושבי עזה וכלפי הישראלים החיים לאורך הגבול. שנית, להקל על מצבם הקשה של תושבי עזה החיים בתנאים נוראיים, ומטרה שלישית, לתמוך במאמץ המשותף שלנו עם מצרים להשיב את הרשות הפלסטינית לשליטה בעזה. זוהי הדרך היחידה להתקדם".



"ב-48 שעות הקרובות אנחנו מקווים שהמאמץ להרגעה יישא פרי ונוכל לראות זאת בשטח, ולמנוע הסלמה למען האינטרס של השכנת שלום בין ישראלים לפלסטינים ולמען האזור כולו. כעת הזמן למעשים ולא למילים. עלינו לראות פעולות הרגעה ברורות של כל הצדדים, אחרת התוצאה תהיה הרת אסון עבור כולם".