תושבי דרום הארץ, שחלקם ישנו במקלטים, עברו עוד לילה (חמישי) מתוח לאחר ירי הגראד לעבר באר שבע, והדיווחים על ירידת ראשי חמאס למחתרת.
ואולם, בפיקוד העורף הודיעו הבוקר על חזרה מלאה לשגרה בעוטף עזה, תוך הסרת כלל המגבלות. במועצה האזורית שער הנגב, מיהרו להודיע על כך לתושבים. בהודעה שנשלחה אליהם מטעם המועצה נכתב: "אחרי המתנה לא קצרה ומותחת, שמחים לעדכן שלאחר הערכת מצב של הצבא הוחלט לחזור לשגרה מלאה. הלימודים וכל שאר המסגרות החינוך יתקיימו כרגיל".

בתוך כך, בעקבות ירי הטילים החריג אתמול לפנות בוקר התכנס אמש הקבינט המדיני־ביטחוני במשך כחמש וחצי שעות כדי לדון בתגובת ישראל. לקראת פתיחת הדיון הבהיר שוב שר הביטחון אביגדור ליברמן כי יש להנחית מכה קשה על חמאס, לאחר שכל מאמצי הממשלה לפעול בדרכים אחרות כשלו. אולם ההערכה היא כי הצבא ורוב השרים, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עדיין מעדיפים למצוא דרכי פעולה שלא יובילו למבצע בעזה.

ליברמן ונתניהו ביקרו אתמול באוגדת עזה וראש הממשלה ערך במקום הערכת מצב עם ראשי צה"ל וצמרת מערכת הביטחון. "אמרתי בפתח ישיבת הממשלה השבוע שאם ההתקפות הללו לא ייפסקו - נפסיק אותן", אמר נתניהו. "אני רוצה לומר לכם היום: ישראל תפעל בעוצמה רבה”.

הדרמה החלה אתמול סמוך לארבע לפנות בוקר, כאשר לעבר ישראל שוגרו מרצועת עזה שתי רקטות ארוכות טווח. האחת פגעה בבית בבאר שבע. השניה, ששוגרה לעבר מרכז הארץ, נפלה בים. הרקטה שנורתה לבאר שבע פגעה בביתה של משפחת תמנו וגרמה לנזק רב. רק תושייתה של האם מירי מנעה אסון כבד. האם, ששמעה את האזעקה, הספיקה לאסוף את שלושת ילדיה ולהיכנס לממ"ד וכך ניצלו חייהם.


הרקטות שנורו הן מייצור עצמי ובעלות כמות גדולה של חומרי נפץ, כ־20 ק"ג, והן מצויות בשימוש חמאס והג'יהאד האסלאמי בלבד. ירי הרקטות הגיע בשיא המאמצים של מצרים למנוע פיצוץ ברצועת עזה. משלחת רמת דרג של המודיעין המצרי שוהה ברצועה לשיחות עם הפלגים הפלסטיניים על הפיוס ועל הרגיעה עם ישראל.
 
מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, בבאר שבע. צילום: דובר צה"ל
מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, בבאר שבע. צילום: דובר צה"ל


צה"ל הגיב על ירי הרקטות ותקף יותר מ־20 יעדים של חמאס, בהם מנהרת טרור בדרום הרצועה. היעדים שהותקפו כללו תשתיות תת־קרקעיות, בסיסים של חמאס עם תשתיות צבאיות, אתרים לייצור רקטות ופיר חפירה של מנהרת טרור ימית. מאז נשמר השקט בגזרה. שום גוף ברצועה לא נטל אחריות על הירי לעבר ישראל. מדובר בירי חריג לעומק הישראלי. בחצי השנה האחרונה הקפידו ארגוני הטרור לשגר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה בלבד.

במשך כמה שעות שמרו חמאס והג'יהאד האסלאמי על שתיקה רועמת ותדרכו גורמים עיתונאיים כי את הירי ביצע אחד הארגונים "הסוררים" ברצועה, כדי לחבל במאמצי מצרים להשיג הסכם רגיעה עם ישראל.

ירי שתי הרקטות לפנות בוקר לא היה האירוע היחיד. כמה שעות אחר כך ניסתה חוליית מחבלים לשגר רקטות נוספות לעבר ישראל. חיל האוויר הצליח לפגוע במשגרי הרקטות בזמן ולמנוע את הירי. בתקיפת חיל האוויר נהרג אחד המחבלים ועוד שלושה נפצעו. ההרוג הוא נאג'י אלזעאנין, חבר בארגון גדודי אלמוג'האידין, המקורב לחמאס ומבצע את הנחיותיו.

רק לאחר כמה שעות פרסם חדר המבצעים המשותף של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטיניים ברצועה הודעה המתנערת מירי הרקטות לעבר ישראל. בהודעה נאמר כי הארגונים, ובהם חמאס והג'יהאד האסלאמי, מתנגדים לירי הרקטות, "שפוגע במאמצי המצרים להסיר את המצור מעל עזה".
גורמים ברצועה מסרו כי ההודעה פורסמה בלחץ משלחת המודיעין המצרי השוהה ברצועת עזה וכדי לרצותה.
 
התצפיתניות סמל חן נפתלי ורב-טוראי קרן מונין שזיהו את חוליית המחבלים. צילום: דובר צה"ל
התצפיתניות סמל חן נפתלי ורב-טוראי קרן מונין שזיהו את חוליית המחבלים. צילום: דובר צה"ל


לא ברור אם פעילי חמאס או הג'יהאד האסלאמי הם שביצעו בפועל את הירי או שמדובר בשלוחיהם. אך ברור ששום ארגון ברצועה אינו יכול לבצע התקפות רקטות לעומק הישראלי, שעלולות להצית עימות צבאי בין ישראל לחמאס, ללא הסכמת חמאס, שהוא הריבון ברצועה ומתואם היטב עם הג'יהאד האסלאמי. לכן בישראל הבהירו כי האחריות לירי הרקטות מוטלת עליו.

גורמים ברצועת עזה מגלים כי הג'יהאד האסלאמי רצה כבר לפני כמה ימים לשגר רקטות לעבר ישראל כפעולת נקם על מותם של שבעה פלסטינים בהפגנות על גדר הגבול ביום שישי.

לפני כשבועיים נבחר זיאד נח'אלה למנהיג החדש של הג'יהאד האסלאמי ומאז הוא מנסה להוכיח את עצמו באמצעות הצהרות מתלהמות וארגון הפגנות על הגדר. כשנודע הדבר למודיעין המצרי, התקשרו בכיריו אל נח'אלה, היושב בביירות, והזהירו אותו כי ירי רקטות לעבר ישראל יגרור תגובה קשה של צה"ל ויהרוס את מאמצי מצרים להשיג רגיעה בין חמאס לישראל.

בהכנת הידיעה השתתף יוני בן מנחם.