שר הביטחון, אביגדור ליברמן, המשיך את העימות מול שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ואמר היום (שני) בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו כי "בנט מתח עליי ביקורת על פתיחת כרם שלום וסגירתו. הוא מתעסק מבוקר עד לילה אך ורק בפוליטיקה, ביטחון לא מעניין אותו. יש פה ניצול ציני של כל אירוע ביטחוני לצרכים פוליטיים. אין לו מושג מה זה חאן אל אחמר, הוא לא יודע איפה זה נמצא". השר בנט לא נשאר חייב וענה לליברמן כי "את אזור חאן אל אחמר אני זוכר היטב מניווטי הלילה בסיירת, בימים שעוד היה לישראל שר ביטחון ימני עם מילה".


מוקדם יותר אמר ליברמן בדיון של ועדת חוץ וביטחון "מיצינו את כל האופציות, הגענו למצב של אין ברירה מול חמאס". בהתייחסות להפגנות האלימות על הגדר, אמר השר, כי "אין שום מחאה עממית. יש הפעלת אלימות ממוסדות על ידי חמאס. 15 אלף איש לא באים לבד ברגל לגדר, הם באים בהסעות מאורגנות ועל כל אוטובוס חמאס משלם אלפי שקלים. הם משלמים על כל הרוג 3000 דולר, פצוע קשה 500 דולר, ועל פצוע בינוני ומטה 250 דולר. זו פעילות ממוסדת. לכן, יש פה מכשיר חדש, כלי חדש, הם קוראים לכך צעדת השיבה וכך הם מפעילים אלימות".



ליברמן דיבר גם על הצעדים שישראל נוקטת כלפי האלימות הפלסטינית ברצועה, בהם סגירת המעברים: "יש לנו את כרם שלום ואנחנו מפעילים אותו ואני מנסה ליצור זיקה ישירה בין רמת אלימות לפעילות כלכלית. יש שקט ורגיעה, יש הטבות כלכליות. יש אלימות, אז תהיה פגיעה בכלכלה ובתעסוקה. זה לא מספיק". לגבי האפשרות של הסדרה עם חמאס, אמר שר הביטחון, כי "כשאנחנו מדברים על הסדרה, אני מבטא את דעתי, לא מאמין בשום הסדרה מול חמאס. זה לא עבד, זה לא עובד ולא יעבוד גם בעתיד". 



לדברי ליברמן, "לעם היהודי יש פגם גנטי - אנחנו לא רוצים לראות את האמת, לא רוצים להקשיב לאמת, אנחנו כל הזמן מנסים לפרש. בשנות ה-30 לפני שהיטלר תפס את השלטון, אמרו היהודים 'הוא לא יעשה את זה, כשהוא יגיע לשלטון הוא יבין שצריך אחרת', בשנות ה-70, לפני שחומייני תפס את השלטון אמרו אותו דבר. עכשיו שמענו את כל ראשי חמאס, גם אחרי יום שישי לפני שבועיים, 'לא משכורות ולא דלקים לא יעזרו, אנחנו לא נפסיק את האלימות על הגדר עד הסרת המצור'. בלי הסדר בנושא שבויים ונעדרים, בלי לוותר על הסעיף המרכזי באמנה שלהם שהוא השמדת מדינת ישראל, בלי להפסיק את בניין הכוח קרי ייצור רקטות וחפירת מנהרות, ובלי להפסיק את ההסתה ביו"ש. כל הדברים האלה מחוץ להסדר שכרגע מוצע".

"צריך להגיע למסקנות ברורות"

"כל יהודי שנרצח ביו"ש, דבר ראשון חמאס מברך וקורא להמשיך. כלומר בהסדר שכרגע מוצע, לפי המודל הקטארי או של האו"ם, מותר להם להסית, מותר לברך על רצח יהודים, מותר להם לייצר נשק, מותר להם לחפור מנהרות, הם לא צריכים לבטל את הסעיף המרכזי, הם לא צריכים להגיע להסדר בנושא שבויים ונעדרים, ואנחנו נספק להם את כל הדברים. לכן עמדתי מאוד מאוד ברורה - אני חושב שהגענו לאותה נקודה שצריך לקבל החלטות, מיצינו את כל האופציות, נתנו לשליח המיוחד של האו"ם להוביל פה מהלכים, למצרים, לקטארים, וההודעה שלהם היא ברורה. כל אחד שמנסה לפרש אותה ולהגיד 'לא בדיוק הם מתכוונים, נכון שהם אומרים את זה, אבל הם לא מתכוונים'- שמענו את זה כבר 10 פעמים בהיסטוריה שלנו 'אל תפרשו אותם לא נכון, באמת הם אומרים אבל הם לא מתכוונים לזה'. הם מתכוונים לכל מילה שהם אמרו. לכן פה צריך להגיע למסקנות ברורות, ומעבר למסקנות גם לפעילות". 

ליברמן חזר מספר פעמים בתקופה האחרונה על עמדתו הנצית, לפיה יש להנחית מכה קשה על חמאס. במהלך ביקור באוגדת עזה בשבוע שעבר אמר כי "אנחנו חייבים להנחית מכה קשה על חמאס, וזאת הדרך היחידה להחזיר את המצב לקדמותו ולהוריד את רף האלימות ל-0 או כמעט ל-0, או לרמה של ה-29 במרץ".



גם נושא הביקורת של הפוליטיקאים על בכירי צה"ל עלה בדבריו של שר הביטחון: "אני חושב שהתופעה של פוליטיקאים שמשתלחים בלובשי מדים היא בלתי נסבלת. אפשר ורצוי לבקר את שר הביטחון, ראש הממשלה והדרג המדיני, אבל התופעה שמשתלחים בלובשי מדים כשיודעים שהם לא יכולים לענות, להגיב לטיעונים מנגד זו פגיעה בביטחון המדינה ובכרסום המעמד של לובשי המדים".



גם יו''ר ועדת החוץ והביטחון, ח''כ אבי דיכטר, התייחס לנושא בפתח הדיון: ''בתקופה האחרונה שמענו התבטאויות כנגד הרמטכ''ל ואני אומר לכם - אלו דברים שלא ייעשו. אפשר למתוח ביקורת, אבל להשתלח ברמטכ''ל על עבודתו המקצועית אלו מעשים שלא ייעשו, אמירות שלא תיאמרנה''.

כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב"החדשות" כי במהלך ישיבת הקבינט שדנה במצב בדרום, השמיעו שרים ביקורת נוקבת נגד המדיניות שלדבריהם מתווה הרמטכ"ל איזנקוט. אותם שרים אומרים כי במבחן התוצאה מדיניות הפעולה של אייזנקוט נכשלה ואיפשרה לאירועים להידרדר. עוד דווח כי בתוך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני אמש גם רה"מ נתניהו הביע השגות על עוצמת התגובות של צה"ל.