כוחות צה"ל ושב"כ עצרו הלילה (רביעי) מספר חשודים במסגרת המרדף אחר המחבל אשרף נעאלווה אשר ביצע את הפיגוע באיזור התעשייה ברקן לפני קרוב לשלושה שבועות. כוחות מסתערבים של משמר הגבול, משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל פעלו במרחב העיר טול כרם והכפר דנבה שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה". במהלך המעצר בדנבה, הכוחות ביצעו ירי לעבר בית אחד החשודים. באירוע לא היו נפגעים, החשוד נעצר והועבר לחקירת כוחות הביטחון.



כזכור, נעאלווה בן ה-23, תושב הכפר שוויכה הסמוך לטול כרם, רצח בדם קר ב-7.10.2018 את קים לבנגרונד־יחזקאל בת ה־29 וזיו חג'בי בן ה־35 בפיגוע ירי במפעל "אלון מתכת" בשומרון. בפיגוע נפצעה באורח בינוני גם חוה וטורי, ששוחררה יומיים לאחר מכן מבית החולים בילינסון בפתח תקווה. לאחר האירוע, צה”ל הטיל מצור על הכפרים שוויכה ובית ליד שבמחוז טול כרם, והחל במצוד בעקבות נעאלוה.



נעאלוה, שעבד כחשמלאי במפעל, הוזמן לתקן תקלה במשרד שבקומת ההנהלה. באמצע הטיפול בתקלה הלך לבקש אזיקונים מהמחסנאי, עלה עם נשקו, כפת את ידיה של יחזקאל ופתח בירי לעבר מי ששהה במקום. שעות ספורות לפני שיצא לבצע את הפיגוע הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אלוהים, תבשר לי את הדברים הטובים ביותר, כי אתה הטוב ביותר". ביום השנה לטבח סברה ושתילה, לפני חודשים אחדים, כתב: "לא נשכח, לא נסלח".



קים יחזקאל, זיו חג'בי . צילום: פייסבוק
קים יחזקאל, זיו חג'בי . צילום: פייסבוק



אחיו של המחבל נעצר מיד לאחר הפיגוע עדיין ונחקר על ידי השב”כ במטרה לבדוק אם היה מעורב בתכנון הפיגוע ואם ידע על הכוונה של אחיו ויכול היה לעצור בעדו. אחותו של המחבל שוחררה לאחר חקירה קצרה, לאחר שלא עלו ראיות מחשידות כי ידעה על כוונת אחיה לבצע את הפיגוע הרצחני או שהייתה לה בזה יד. מעדויות שנגבו בחקירה עולה כי מי שנורה ראשון הוא חג'בי. אחר כך נתקל המחבל בקים כשניסתה לברוח מהמקום. הוא הורה באיומי רובה לעובד ניקיון פלסטיני שהיה במקום לאזוק את קים, ואז ירה בה למוות.



במקביל נמשך התחקיר המבצעי על הפיגוע עצמו, ומתמקד במספר שאלות עיקריות: כיצד הצליח המחבל לחדור לתוך אזור התעשייה עם רובה סער, למרות עמדת הבידוק בכניסה המכילה את מכשיר הבדיקה מגנומטר? על פי ההערכות עבר המחבל דרך העמדה ולא חדר למתחם מנקודה אחרת, אבל יש אפשרות נוספת הנבחנת ולפיה הכניס את התיק שבו היה הנשק בשלב מאוחר יותר, לאחר שהחביא אותו בצמוד לגדר המתחם.



נקודה מרכזית נוספת בתחקיר בוחנת את הקלות היחסית שבה הצליח המחבל לחמוק מזירת הרצח, את תגובת כוח האבטחה האזרחי ואת השאלה אם ביכולתו של אותו כוח אבטחה להתמודד עם אירועים מהסוג הזה. בצה”ל בודקים גם את התיאום של כוחות הצבא שמוצבים באזור עם מערך האבטחה האזרחי. נראה שבתקשורת שבין הצבא לאבטחה האזרחית היו ליקויים שגרמו בין השאר לעיכובים בהבנת תמונת המצב בצבא וכפועל יוצא - בהפעלת הכוחות המרחביים.