בסוף השבוע היה זה הג'יהאד האיסלאמי, שירה לעבר הנגב המערבי וגרם לסבב הסלמה נוסף. שמרית מאיר, עורכת ראשית ב'אל-מסדר' ופרשנית לענייני ערבים, סיפרה על הארגון הפועל נגד ישראל מעזה ואף מאתגר את ההגמוניה של חמאס ברצועה: "הג'יהאד האיסלאמי הוא ארגון שנחשב קיצוני יותר מחמאס. הוא קטן ולא נוהג להתערב בענייני שלטון והזרוע הצבאית שלו כולה ממונת על ידי איראן. 

"הג'יהאד נחשב מאז ומתמיד פרוקסי - איראני. רמדאן שלאח, שהיה המנהיג הכמעט נצחי של הארגון, היה בתרדמת ממושכת ולכן התמנה ברנש ישן -חדש בשם זיאד אל נחאלה לראשות הג'יהאד. מאז שנבחר לתפקיד הוא מנסה לבנות לעצמו פרופיל חדש ולהוביל לתנופה חדשה בארגון. הוא הקים ארגון חדש מבצעי משותף עם חמאס אך נחוש למתג את עצמו כשעצמאי ושונה. כך אנחנו רואים ג'יהאד איסלאמי חדש ומחודש".
"זה לא הגיוני שחמאס ייכנס לעימות עם הג'יהאד האיסלאמי", הסבירה, "שניהם יוצרו באותו מפעל בדיוק כמו ביסלי ובמבה. קשה לנתק את המתרחש בעזה למערכה של ישראל מול איראן. מנסים להשאיר את ישראל עסוקה בעזה ולהתיש אותנו דרך ההנהגה הצבאית והמדינית שלנו. בינתיים ראש הממשלה מתנהל בהבנה אסטרטגית צודקת ומראה חוט שדרה. אם אנחנו לא רוצים מערכה בעזה משהו צריך לקרות. על הצבא להיות יצירתי יותר בהתמודדות הטקטית שיוציא לאויבנו את החשק לעשות פרובוקציות בגבול ומנגד להגיע להסדרה. בינתיים אני לא רואה את המתווכים מגיעים לזה".

"היום החל דיון בנוגע למוסדות אש"ף והפת"ח על המשך מימון הרצועה. התכנון הוא כנראה לחתוך את המימון לרצועה ב-100%. אנחנו מתקרבים למצב בו אבו מאזן יוריד את עזה על הברכיים וזה יתפוצץ עלינו, לא על מצרים או על אבו מאזן. אם אנחנו לא רוצים מלחמה בעזה עלינו לייצר מומנטום לקראת הסדרה. אם זה לא הולך עם המצרים זה צריך לקרות עם מישהו אחר".
"את הציבור הישראלי זה לא מעניין שאבו מאזן החליט להקשות את ליבו מול עזה. מי יכול לייצר הסדרה מול הרצועה? אין סרט בו חמאס יצא לפירוז מרצונו. זה צריך לקרות בכוח או בעוד יותר כוח". 
"צריך לפתור את הבעיה הכלכלית הקריטית ברצועה. אנחנו יודעים שהמצרים מנסים חודשים ולא מצליחים לעשות זאת. זאת האחריות של הקבינט והממשלה, בשביל זה אנחנו משלמים להם משכורת. כדי לסגור דיל בעזה חייבים ללכת מעל ראשו של אבו מאזן. זו החלטה גדולה ואסטרטגית ולהערכתי גם בישראל עוד טרם קיבלו אותה עד הסוף".