ברקע המתיחות בדרום בשבועות האחרונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) לנעשה בגבול רצועת עזה. "אנחנו פועלים כדי למנוע ולהגן על ישראל וחדירה של כוחות שלהם שבאים לפגוע ביישובים שלנו. לצערי נהרג חייל אחד בניסיונות האלה אבל בסה"כ מנענו את הפגיעה בנפש", אמר נתניהו והתייחס גם לאופן הפעולה של צה"ל בחודשים האחרונים: "יש שתי אפשרויות, או שהמכות שאנחנו מנחיתים עליהם יביאו תקופה של שקט אבל צריך לראות שאנחנו פותרים את הבעיה בלי שזה יביא לבעיה נוספת וזו קריסה הומניטרית בעזה לכן אנחנו מוכנים שתהיה מעורבות של גורמים אחרים כמו האו"ם, מצרים וגורמים נוספים. התחלנו בעניין החשמל שכבר מתבצע. גורם מדיני בכיר הוסיף כי "אם ישראל תהיה בטוחה שנתיב הכסף הולך לכיוון הנכון ישראל תשקול גם את העברת המשכורות אבל כרגע זה לא קורה". 
באשר למערכה המתנהלת מול עזה, אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים: "נתניהו רוצה להימנע ממלחמה, אבל לא בטוח שהוא יכול. כדי לצאת למלחמה צריכה להיות לכך הצדקה ותכלית שבסופה הישג נראה לעין". עוד הוסיף הגורם: "הבחירה היא מאוד פשוטה, או שיש לך כיבוש והחלפה, ואין מתנדבים שייקחו את עזה, אין למדינות הערביות בעיה שישראל תכבוש את עזה, הם היו שמחים מאוד אם היינו עושים את זה, אבל אחרי שנכבוש אותה, אין למי למסור אותה. אף אחד מהם לא רוצה. אם הייתה מדינה ערבית שהייתה מוכנה לפרוס את חסותה על עזה יכול להיות שכבר היינו כובשים אותם כבר ואז היינו יכולים לצמצם קורבנות".
"מאחר והאופציה של הכיבוש והמסירה לא קיימת ישנה האפשרות השנייה", הוסיף הגורם, "אני מדבר על מכות קשות מאוד כדי לקחת את מרחב הזמן. הלכה למעשה אנחנו נותנים מכות מאוד קשות. מבנה של החמאס הושמד, מטה של הביטחון הכללי. אלה מכות מאוד קשות. האם זה יחזיק מעמד? לא בטוח, האם יש לנו כבר תכניות לשבת הבאה ולזו שאחריה? כן".

"רוצה להימנע ממלחמה". נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90


לשאלה האם ישראל קרובה להסלמה או להסדרה אמר הגורם "אין הסדרה עם ארגון שרוצה להשמיד אותנו. אני אומר לכם שאחרי שבעה חודשים, אנחנו קרובים מאוד לנקודת הכרעה או הרגעה או שזה יילך להחרפה. ויכול מאוד להיות שזה יעבור להחרפה למכות מאוד קשות". עוד ציין הגורם הבכיר כי המשמעות של מערכה גדולה היא גם אבדות רבות בנפש מכוחות צה"ל ויש לכך זאת בחשבון טרם יציאה למערכה. האם ישנה מטרה שניתן להגיע אליה.

"אין הבלגה אבל אין כיבוש. היו מכות קשות ואני יודע איך הם רואים את זה", אמר הגורם וציין כי הסכם הרגיעה היה קרוב לסגירה אך הוא נפרם על ידי חמאס ביום שישי האחרון. לסיכום אמר אותו גורם כי "יכול להיות שנצטרך לתת מכה חזקה וחלק לא קטן של מדינת ישראל יהיה תחת איום טילים".

"צה"ל תקף בסוריה גם לאחר הפלת המטוס הרוסי"

ישראל מביטה בחודשים האחרונים בדאגה בשתי החזיתות, דרום וצפון. מאז הפלת המטוס הרוסי מעל שמי סוריה בחודש שעבר היו ששאלו האם ישראל תוכל להמשיך ולבצע תקיפות כפי שהיה טרם האירוע. על כך אמר מקור ישראלי בכיר: "צה"ל תקף בסוריה גם לאחר הפלת המטוס הרוסי. התיאום הצבאי עם הרוסים, נמשך כבעבר." יש לציין כי ראש הממשלה נתניהו והנשיא פוטין טרם נפגש מאז התקרית אך השניים שוחחו בטלפון. אפשרות לפגישה בין השניים יכולה להתקיים בחודש הבא בוועידה לציון 100 שנים לסיום מלחמת העולם השנייה בה ישתתפו שני המנהיגים".