משרד ההגנה הרוסי פרסם היום (רביעי) אזהרה חמורה בנוגע למסירתה של מערכת ההגנה האווירית S-300 לידי הצבא הסורי. "אנו סבורים כי רצוי לשקול כראוי את המצב הנוכחי באזור, ולהימנע מפעולות פרובוקטיביות בשטחה של סוריה", מסר דובר משרד ההגנה הגנרל איגור קונשנקוב. קושנקוב הוסיף עוד כי יועצים מצבא רוסיה ממשיכים לאמן את הכוחות הסוריים בתפעול המערכת. 


רוסיה העבירה לאחרונה את מערכת ההגנה האווירית S-300 מהסוג המתקדם PMU-2 לידי כוחות הצבא הסורי. העיתון הרוסי איזווסטיה דיווח לפני כשבועיים כי שלוש מערכות כאלו כבר נמצאות כבר בידי סוריה. למערכת המשודרת יש יכולות מתקדמות יותר הן בתחום הרדאר והן בזיהוי מטרות, דבר שיקל עליה את ההתמודדות עם המטוסים הישראליים. 

כזכור, מערכת ה-S-300 הועברה לסוריה בעקבות הפלת המטוס הרוסי בתקיפה ישראלית בלטקיה. המטוס הרוסי הופל לאחר שכוחות ההגנה האווירית הסורים ירו לעבר המטוסים הישראלים ופגעו במטוס של צבא רוסיה שהיה במשימה מבצעית באזור. הרוסים האשימו את ישראל בכך שלא דיווחה על התקיפה בזמן, וכי הטעתה אותם לגבי המיקום שבו היא תיערך, ועל כן הודיעו כי יעבירו את מערכת ההגנה האווירית לסורים כדי להבטיח את שלומם של הכוחות הרוסיים במדינה. 



הגרסה הרוסית לאירועים עומדת בסתירה לתחקיר הישראלי, שמטיל את האשמה בתקרית על צוות הנ"מ הסורי, שעל פי התחקיר פעל באופן לא מקצועי ושיגר טילים רבים מבלי להתחשב בתעופה האזרחית באזור. כמו כן, ישראל האשימה גם את ההתבססות האיראנית בסוריה והצהירה כי תמשיך לפעול כנגד מטרות איראניות במדינה.



בתוך כך, מאז נפילת המטוס הרוסי פעלה ישראל נגד מטרות איראניות בסוריה, אבל נדרשה להיות הרבה יותר זהירה ולפעול בדרכים אחרות.