מובא לקבורה אחרי 56 שנה: ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, הודיע היום (שלישי) כי נמצאו שרידי גופתו של טייס חיל האוויר, סגן יקיר מרדכי נווה לייפר ז״ל, שהתרסק בכנרת ב-1962 ונחשב חלל צה״ל שמקום קבורתו אינו נודע. שרידי הגופה אותרו ב-25 באוקטובר, במסגרת מבצע חיפושים, בין שברי המטוס בכנרת והם הועברו למכון לרפואה משפטית. 
סגן יקיר נווה ז״ל, בן 23 במותו, שירת כטייס ומדריך טיסה בחיל האוויר. ב-5 במאי 1962, במסגרת טיסת הדרכה, התרסק בכנרת מטוס הפוגה בו טסו סגן יקיר נווה ז״ל, מדריך בבית הספר לטיסה, ופרח טיס, סמל עודד קוטון ז״ל. גופתו של סמל קוטון אותר כשנה לאחר התאונה, אולם סגן יקיר נווה ז״ל לא נמצא ומקום קבורתו לה היה נודע עד כה.

סגן יקיר נווה ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
סגן יקיר נווה ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה


סמל עודד קוטון ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
סמל עודד קוטון ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה


נווה נולד ברמת גן ב-1939. הוא התגייס בשנת 1957, והחל את שירותו כמכונאי מטוסים, לאחר מכן יצא לקורס טיס וסיים במגמת קרב. מצבה לזכרו הוקמה בחלקת הנעדרים בבית הקברות הצבאי שבהר הרצל בירושלים. הלווייתו תיערך ביום שלישי, 13 בנובמבר, בשעה 15:00 בבית העלמין בקריית שאול. 
ב-16 באוקטובר 2018, החל מבצע החיפושים ה-12 אחר יקיר ז״ל בכנרת. חיל האוויר ביצע את החיפושים בעזרת טכנולוגיות חדישות ומתקדמות של חברה שנבחרה על-ידי משרד הביטחון לספק את הציוד הימי הנדרש לשאיבה מקרקעית הכנרת באתר התאונה. לאורך השנים חיל האוויר נמצא בקשר רציף עם המשפחה השכולה ועדכן אותה בכל שלבי המבצע. הגופה נמצאה כארבעה קילומטרים צפונית-מזרחית לטבריה.

מצה"ל נמסר כי "מאמץ זה הינו חלק ממחויבות ערכית ומוסרית של צה"ל באיתורם של כלל הנעדרים והשבויים, וכלל חללי צה"ל שמקום קבורתם אינו נודע".

שרידי הפוגה בה טסו נווה וקוטון ז"ל. צילום: אתר חיל האוויר
שרידי הפוגה בה טסו נווה וקוטון ז"ל. צילום: אתר חיל האוויר


ראש להק כח אדם בחיל האוויר, תת אלוף נתן ישראלי, אמר כי זה אירוע מרגש מאוד וחריג. אחיו של יקיר היה תת אלוף בחיל האוויר ואחד מאחייניו היה טייס מסוקים. על מבצע החיפוש אמר תא"ל ישראלי, כי נעשה שימוש בטכנולוגיות חדישות יחד עם חברה אזרחית וחיל הים ובני משפחתו של יקיר ופרחי טייס לקחו חלק בחיפושים. "לאחר קבלת הממצאים מהמכון לרפואה משפטית, המלצתי הבוקר להכיר בשריד הגופה כגופתו של יקיר", אמר תא"ל ישראלי והוסיף: "זו סגירת מעגל מרגשת שמבטאת את המחויבות שלנו בעניין הזה".
 
ראש אגף חקירות ואיתור נעדרים, סא"ל גל, הוביל את מבצע החיפוש בשנה האחרונה: "שני אנשי הצוות מהרגו ישר עם המפגש עם המים. התאונה ועוצמת הפגיעה גרמו לפיזור של מאות מטרים ובעומק של 30 מטרים".
 
"כשתכננו את המבצע הנוכחי חיפשנו את השיטה היעילה ביותר. החלטנו על שיטת עבודה של שאיבת הבוצה ושאת עבודת הסינון נעשה מעל הקרקע, זאת לעומת יותר שימוש בצוללנים בפעמים הקודמות". 
 
לדבריו, "בתחילת אוקטובר הרכבנו את המערכות בכינרת ובאמצע אוקטובר התחלנו לעבוד באתר התאונה. בנינו דוברה גדולה שהיתה מעל אתר התאונה, הורדנו צינור שירד לאתר התאונה והעלה את הבוצה מעל פני הקרקע מבלי לפגוע בממצאים. על הדוברה נעשתה עבודת סינון".