רב-אלוף במילואים בני גנץ, מי שהיה הרמטכ"ל במהלך מבצע צוק איתן, התייחס הבוקר (שני) בגל"צ לאירוע הקשה במהלך הלילה ברצועת עזה, במהלכו נהרג סא"ל מ' ונפצע באורח בינוני לוחם נוסף. "מדובר באירוע חריג, קשה, משמעותי", אמר גנץ. "תנחומים למשפחה של מ' ונאחל החלמה לפצוע. הקצין ההרוג והקצין הפצוע הם מטובי בניה של המדינה הזו - צריכים להתגאות שיש לנו אנשים כאלו".

גנץ התייחס לאופי הפעולה ולנחיצותה ואמר כי "מדובר במבצעים ובפעולות מאוד חשובות. ביצעתי, פיקדתי ושילחתי עשרות רבות של מבצעים כאלה, ורובם לא פורסמו וכך ראוי שיקרה. כשיוצאים למבצע כזה יודעים שיכולה להיות סיטואציה של היתקלות וטעויות מבצעיות שיכולות לקרות, זה לא תנועת נוער. אני מתרשם שבפעולה היה קרב מאוד משמעותי. צריך להבין שזה קיים שם. צה"ל עשה פעולות כאלו בעבר, וטוב עושה הרמטכ"ל בהווה שהוא ממשיך בקו של ביצוע הפעולות שנדרשות לביטחון המדינה. הן מבוצעות באחריות רבה, גם כשיש תוצאות קשות". 
"מדובר בפעולות של תכנון ארוך טווח, יש להם שיקולים רבים ושונים", ציין גנץ. "אני משוכנע במאת האחוזים שיתקיים תחקיר ברמה המבצעית והאסטרטגית. אני מניח שיעשו את הלמידה הנדרשת מהדברים האלה".

באשר לטענה כי מטרת הפעולה הייתה חיסול מג"ד חאן יונס ולהכחשתו של דובר צה"ל, אמר הרמטכ"ל לשעבר כי "אני מאמין לדובר צה"ל. מי שהקשיב לו אתמול בלילה והיום בבוקר הבין את הזהירות ואני משוכנע שהדיווח מדויק לחלוטין. זו פעולה מבצעית נדרשת ולא חטיפה. התרחש בה מה שהתרחש בה, וצריך נורא להיזהר מהשמועות האלה בעולם של רשתות חברתיות וכותרת רודפת כותרת. צריך להימנע מדברים כאלו ככל האפשר".
כשנשאל על האפשרות שהפעולה תוביל למבצע צבאי בדרום, הוסיף גנץ כי "תקרית כמו זו יכולה להוביל להסלמה, שיכול להוביל להתדרדרות רחבה. אני משוכנע שכרגע מקיימים את צעדי המוכנות בדרום ומהדרום. אני חושב שחמאס יודע מי יותר חזק, ושאנחנו גם לא נשכח את זה ונפעל בנחישות ובאחריות תוך הסתכלות על הצרכים הרחבים של האזור הזה. הייתי שם במקרה לפני שבוע לביקור פרטי ויצא לי להיפגש עם מנהיגות העוטף, זו מנהיגות יציבה, אחראית ושקולה עם אנשים נהדרים שאכפת להם ממה שקורה במדינה. הם זכאים לביטחון ואני בטוח שאפשר להעניק להם אותו".
"האירוע הזה מחזיר אותי לצוק איתן ול-38 שנות שירות, במהלכן היו לא מעט פעולות שעסקו בדברים כאלה, אבל אני סומך לחלוטין על המפקדים בצה"ל, האחריות והתבונה שלהם. אני סומך על מי שנמצא שם היום".


ממשיך בקו הנכון. הרמטכ"ל גדי איזנקוט בעוטף עזה. צילום: דובר צה"ל

 
יש ביקורת על האסטרטגיה שלנו ברצועת עזה, הכוללת את פעולות ההסדרה והכסף הקטארי שהוכנס לרצועה.
"אני חושב שהבוקר הזה הוא לא בוקר לביקורת. הוא בוקר לחיזוק ולאחדות. הצרכים של הבטחת הביטחון בדרום הם צרכים יציבים ומתמשכים. היו לנו מספר שנים של שקט שאפשר היה למצות אותם, אני מקווה שעשו מאמצים לעשות את זה. אני ער בשבועות האחרונים לדחיפה לקיים פה הסדרה ארוכת טווח. אני חושב שהכיוון הזה, תוך קידום הפן ההומניטרי והקפדה על הצרכים הביטחוניים שלנו וסוגיית הנעדרים, הם דברים שנכון להמשיך אותם באחריות ובנחישות. אני מקווה שהדיונים בקבינט יישארו בתוך הקבינט".
ראוי להמשיך את ההסדרה עכשיו?
"שיקולי ההסדרה חייבים להיות שיקולים רחבים, ראייה רחבה ולטווח זמן ארוך. לא צריך לתת לאירועים מקומיים להסיט אותנו מהדרך הראשית. צריך להישאר ממוקדים ולהתמודד עם אירועים, אלו דברים שימשיכו ללוות אותנו שם ובכל אחת מהזירות שלנו. אני מאמין שגם בצד השני מבינים את העוצמה שמונחת מולם ומקווה שיישארו שקולים. צריך לזכור שדברים יכולים להתפתח ולהתדרדר ואני חושב שההנחיות שניתנות הן שקולות וחייבים להמשיך גם בשעות הקרובות לעקוב אחרי מה שקורה שם. קשה לחזות מראש".
תידרש תגובה נרחבת יותר בעקבות העובדה שמדובר בסא"ל?
"אני חושב שאנחנו צריכים להתנהל בצורה שקולה ועניינית, דם בנינו כואב בכל דרגה".