אלפי בני אדם הגיעו היום (שני) להלווייתו של סא"ל מ' שנהרג אמש בתקרית ברצועת עזה. הקצין בן ה-41, שהינו בעל הדרגה הגבוהה ביותר שנהרג בפעילות מבצעית מאז צוק איתן, הותיר אחריו אישה ושני ילדים. עוד טרם הלווייה, נפגש נשיא המדינה ראובן ריבלין עם בני משפחתו של סא"ל מ' - הוריו, רעייתו וילדיו: באתי להודות ולהצדיע לגיבור חיל בשם מדינה שלמה. הטוב שבטובי בנינו שלעד יהיה זכרו חקוק על לוח לבנו", אמר 

עוד הוסיף הנשיא כי "כאבכם כאבי, צערכם צערי. צערו של עם שלם. עם ישראל כולו. מ׳ היה מלוחמיה ומפקדיה הטובים והנועזים של מדינת ישראל והוא נפל כשיצא לשמור על אזרחי ישראל, על ילדי ישראל. הוא חי את הערכים עליהם גדל וחונך: אומץ לב, מסירות, תעוזה, נחישות וחירוף נפש וכך גם נפל".
הנשיא חיבק את ילדיו ואמר: ״אבא שלכם היה גיבור, הכי גיבור".


בין הנוכחים בהלוויה נמצאים גם הנשיא ראובן ריבלין, שר החינוך נפתלי בנט והשר איוב קרא. השר בנט נשא דברים בלוויה ואמר כי "אבל כבד ירד על מדינת ישראל הבוקר. מ׳, מטובי מפקדיה ומגניה של הארץ הזו, כבר לא ישוב".



הלוויתו של סגן-אלוף מ׳, שנהרג בחילופי האש בעזה. צילום: דובר צה"ל



שר החינוך הוסיף ואמר כי "מ׳ חי חיי גבורה ועוז, בהם רב הנסתר על הגלוי. שמו יירשם בדברי הימים כאחד מגיבורי ישראל הגדולים, לצדם של יוני נתניהו, רועי קליין ז״ל ושאר גדולי וגיבורי העם שלנו. בחייו, במידותיו ובמותו. מפקד נועז, שלא היסס לסכן את חייו במבצע מורכב ביותר".



ח', קרוב משפחתו של סא"ל מ' שנהרג אתמול בתקרית חריגה בעזה, נפרד ממנו בראיון לגל"צ: "הוא תכנן להשתחרר עוד כמה חודשים, היו לו תוכניות ולצערי הן נקטעו. זו 'הפתעה' שלא ציפינו לה".

ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימון, אמר בהלווייה, כי "אתמול בלילה נפל הלוחם האמיץ, סגן-אלוף מ' ז״ל, במהלך פעילות מבצעית חסויה ברצועת עזה. את פרטי הפעילות, כמו על שירותו של סגן-אלוף מ', לא אוכל לפרט במעמד זה. חבריו ומפקדיו סיפרו כי החל מגיוסו ולאורך כל שנות שירותו הוא בלט בערכיו וביכולותיו. הוא היה לוחם אמיץ, מפקד הצועד ראשון לפני חייליו, חבר ואדם מסור עד אין קץ למשימותיו ואנשיו. מ' הפגין תושייה ונחישות למען הגנה על ביטחון מדינת ישראל ותושביה. בקור רוח ואומץ לב, פעל מ', הלילה הזה, על-מנת להבטיח את ביטחון חבריו לפני ביטחונו האישי שלו. מ' בחר בשירות מאתגר ותובעני; ונשא על כתפיו אחריות כבדה לאורך שנים רבות. הוא מילא את כל תפקידיו בהצטיינות ולמרות זאת, היה צנוע ועניו בהליכותיו. מ' הוא אות ומופת ללוחם ולמפקד, מקור גאווה".

הנשיא ריבלין עם ילדיו של סא"ל א'. צילום: קובי גדעון, לע"מ
הנשיא ריבלין עם ילדיו של סא"ל א'. צילום: קובי גדעון, לע"מ

שכנו של הקצין, שהותיר אחריו אישה ושני ילדים, סיפר למעריב אונליין: "יודעים שהוא בצה״ל, אבל אף אחד לא ידע שהוא ביחידה מיוחדת. צעיר מנומס וצנוע. רק דברים טובים אני יכול לספר עליו". מכר נוסף של הקצין אמר: "הוא אדם נעים הליכות, אדם עדין".
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששב הבוקר לישראל לאחר שקיצר את ביקורו בפריז בעקבות האירועים, אמר על הפעולה: "אני מרכין את ראשי בנפול סגן אלוף מ׳ ז״ל, לוחם מהולל שנפל הלילה בפעולת צה״ל ברצועת עזה. יבוא יום ומלוא גבורתו יסופר. אזרחי ישראל חבים לו חוב עצום. כוחותינו פעלו הלילה בגבורה ובאומץ לב. אני מצדיע לסא״ל מ׳, למשפחתו ולחבריו לנשק. יהי זכרו ברוך".

דובר צה"ל, תת אלוף רונן מנליס, התייחס לפעילות צה"ל ולסגן אלוף מ' שנהרג בראיון ל-103FM. "סגן אלוף מ' הוא גיבור אמיתי. קור הרוח והאומץ שלו הם שאפשרו הלילה את החילוץ עם מיעוט נפגעים. מה שעוטף את המבצע זה אומץ לב וגבורה. כוח מיוחד של צה"ל בעומק הרצועה נקלע לסיטואציה מורכבת מול כוח אויב. הכוח, כולל סא"ל מ', פעל בקור רוח והשיב אש". 





שר החינוך וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, נפתלי בנט, ביקר את המפקד שנפצע אמש בתקרית. השר שוחח עם הפצוע ועם משפחתו והיה עמם במהלך שעות הבוקר. בתום הביקור מסר השר: "אמש פעלו חיילי צה״ל בפעולה נועזת על מנת לעמוד במשימתם העליונה - שמירה על ביטחון תושבי מדינת ישראל. לצערי, איבדנו את סא״ל מ׳, מטובי בניה של  מדינת ישראל. סא״ל מ׳ והמפקד שפגשתי כעת הם גיבורי האומה. בנחישותם, באומץ ליבם, באהבתם העמוקה למקום בו אנו חיים, הם ציוו חיים לרבים אחרים. אמש הייתה גבורה גדולה בקרבם, גבורה שאף אויב לא יוכל לשבור".
 
עוד הוסיף בנט ״אני שולח חיבוק גדול ואת תנחומיי העמוקים למשפחתו של סא"ל מ' ומאחל החלמה מהירה לפצועים״.

הפצוע בתקרית, שמאושפז בבית החולים סורוקה במצב יציב, הוא קצין בשנות ה-40 לחייו. אחיו אמר לכתבים שהם מתפללים להחלמתו. אמו ציינה כי "מצבו יציב אבל הדרך עוד ארוכה". אותו קצין נפצע לפני שנה בתאונת אופנוע, והילדים שלו עזרו לו במהלך התקופה, וכעת שוב נפצע. ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה, סיפר: "לתקרית הגיעו ליחידת הטראומה בסורוקה שני נפגעים, לצערנו הרב, נפגע אחד היה ללא רוח חיים וקבענו את מותו, והשני הגיע והוכנס לחדר הניתוח ונותח ע"י כירורגים כלי דם, הוא מאושפז בהכרה מלאה ויציב".