סגן אלוף במילואים, דורון אביטל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, התראיין היום (שני) ל"כאן ב'" ושפך מעט אור על הדרך בה מתוכננים ומתנהלים המבצעים החשאיים ביחידות הסודיות ביותר. אביטל, אשר לקח חלק במאות מבצעים, ניסה להסביר איך פועלים כל הגורמים לאחר חשיפת כוח ואת תפקידם של הכוחות.
 
"יש שני סוגי פעילויות חוצות גדר. פעולות רועשות כמו חטיפה, חיסול, או תקיפה אווירית, שכוללת חדירה, שגם יכולה לכלול חיסול של דמות פופולרית, או שקטה. לאורך כל השנים, לפי הדרישות של המערכת המדינית, של המודיעין, מתבצעת פעילות חשאית, כדי לייצר את הפעילות המודיעינית. צה"ל פועל ככה כל השנים. יש פעילויות שנחשפת, ואז הדגש הוא על החילוץ משטח האויב, ועל ההשלכות המדיניות ואחרות לגבי הגזרה. זאת נקודת הזמן שאנחנו עומדים בה כעת".
יש סיכוי גבוה מאוד לעימות. עם האויב?

"יש את מערכת המקרים והתגובות. תכנון המבצע הוא לנסות לא להיפגש עם האויב, אבל השלבים האחרים הם איך נחלצים במידה וקורה משהו, איך חוזרים בשלום, איזו מעטפת חילוץ כבדה יש, איך היא מתבצעת. יש מושג שנקרא 'המצביא', משמע  המפקד הבכיר בשטח. מפקד היחידה יכול להיות בשטח או בחפ"ק, עם הגנרלים. יש שיקולים מתי הוא צריך להיות בשטח ומתי לא. זה תפקיד נחשק להיות המפקד בזמן הביצוע. זה תפקיד ומבחן אמיתי כמפקד ומתכנן, כל מפקד רוצה את האחריות הזאת ועורג לה".
נדיר שיש דרגות כאלה בשטח?
"אני בתוך מפקד צעיר פיקדתי על תתי אלופים במבצעים מיוחדים. הכוחות האלה הם מיומנים. הם נדרשים לאחריות והתמחות, המון מיומנות. קצינים בכירים מתאמנים לכך, זה הייעוד שלהם. איזה מעטפות אוויריות צריכות להיות ובאיזו עוצמה, ואיך צריך לחלץ את הכוח לשטחנו. לאחר החילוץ בבטחה, צריך לחלץ בצורה כזאת ששום דבר שנשאר אחרינו לא ילמד את האויב על מה שנשאר. צריך להשמיד את הראיות גם בשטח. צריך את חתימת המכ"מ המינימלית לכך. קחי דוגמה מחו"ל - בחיסול בן לאדן נפל מטוס, והם פוצצו אותו לפני שהגיעו אליו אחרים. חיל האוויר עוזר לטשטש את האויב, הסחת דעת, זה חלק מהעניין. צריך להנציח אותם. למקסם את המטרה. 
על החמאס אמר: "יש לו ציבור, יש לו את הג'יהאד האסלאמי, ולכן עכשיו בצה"ל מתעקשים שזה מבצע מודיעיני, שבקודים כאלה של פעילויות כאלה, של חיסול וכו', זה קודים אחרים ולא צריך להכיל את הלוגיקה. האם זה יצליח? אין לי מושג". לאחר מכן סיכם: "צריך להצדיע ליכולת החילוץ וגם לסגן האלוף שנהרג. שילמנו מחיר מאוד כבד עם מותו של סגן האלוף, שאמנם אני לא מכיר אותו אישית, כי הוא צעיר, אבל אני מכיר את הביוגרפיה העשירה שלו".