הסלמה בדרום: הפלסטינים טוענים הערב (שלישי) כי הושגה הפסקת אש בין ישראל לארגון חמאס, לאחר יממה של לחימה עזה, במהלכה נורו לעבר ישראל כ-460 רקטות ובתגובה לכך, צה"ל תקף כ-160 מטרות טרור, בהן ארבע שצה"ל הגדיר כ"נכסי טרור ייחודיים". בתגובה להודעה הפלסטינית, גורם מדיני לא הכחיש כי מתנהלים מגעים בדרך להפסקת אש ומסר כי "ארבעה מתווכים שונים העבירו בקשות של חמאס להפסקת אש", וישראל השיבה כי "הצעדים בשטח הם שייקבעו".



מוקדם יותר, לאחר כמעט שבע שעות הסתיימה ישיבת הקבינט בנושא האירועים בדרום. בהודעה שפורסמה נכתב כי "הקבינט המדיני-ביטחוני דן באירועים בדרום. הקבינט שמע סקירות מצה"ל וגורמי הביטחון על התקיפות והפעולות הנרחבות נגד גורמי הטרור בעזה. הקבינט הנחה את צה"ל להמשיך בפעולות ככל שיידרש". 

תקיפת המטה לביטחון פנים בשכונת רימאל של ארגון הטרור חמאס. קרדיט: דובר צה"ל

מעל 400 רקטות ופצמ"רים נורו על יישובי הדרום במהלך היממה האחרונה, מתוכם מעל 70 ששוגרו במהלך הלילה (שלישי). עד כה, צה"ל תקף מעל 150 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ושלושה מבני שלטון של ארגון חמאס המשמשים למטרות צבאיות. כמו כן, כלי שיט של צה"ל השלימו תקיפה של מספר כלים ייעודיים המשמשים את הכוח הימי של חמאס. לאחר מכן תקף כלי טיס של צה"ל מחבל בצפון רצועת עזה המשויך לחוליית משגרי ירי תלול מסלול ואילו מסוק קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו במרחב הגדר מספר חשודים שזוהו חוצים את גדר המערכת מצפון רצועת עזה לשטח ישראל. החשודים היו במעקב תצפיות וכוח צה"ל.



הנשיא ריבלין. ביקר בנתיבות. צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא ריבלין. ביקר בנתיבות. צילום: מארק ניימן, לע"מ



במהלך הבוקר הוציא פיקוד העורף הנחיות על הקלות במדיניות ההתגוננות בעוטף עזה: "1. מאושרת עבודה שאינה חיונית בתנאי שקיימת סמיכות למרחב מוגן על פי זמן הכניסה למיגון. 2. מאושר לקיים לימודים בגנים ממוגנים בלבד בתוך הישוב בלבד במועצות האזוריות. כמו כן, ההנחיה לשהייה רציפה במרחב מוגן הוקלה אך יש לפעול בהתאם להנחיות ולזמני ההתגוננות". לאחר הודעת פיקוד העורף, אזעקות נשמעו מיד לאחר מכן בעוטף והתושבים נאלצו לחזור למרחבים המוגנים.



במהלך הלילה, שוהה פלסטיני בלתי חוקי נהרג מפגיעת רקטה שנפלה בבניין מגורים באשקלון. ההרוג, מחמוד אבו עסבה (48), אזרח פלסטיני מהעיר חלחול מצפון לחברון, שעבד בבניין בישראל. נמצא ביחד עם רעייתו, על ידי השכנים, כשהם לכודים בדירה בקומה הרביעית בבניין. חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותו של הגבר ופינו לבית החולים "ברזילי" בעיר את האישה במצב קשה, כשהיא סובלת מפגיעות הדף.





פרט להרוג, החל מאתמול בשעה 16:30 ועד הבוקר בשעה 09:00 צוותי מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי בגזרות שער הנגב, אשקלון ושדרות ל-54 נפגעים, בהם: גבר כבן 48, שלושה במצב קשה, מהם החייל שנפגע מרסיסים מפגיעת הנ"ט באוטובוס בגזרת שער הנגב ושתי נשים בגזרת אשקלון, 1 בינוני כבן 40 בגזרת אשקלון ו-23 במצב קל שנפצעו מרסיסי זכוכיות, הדף, שאיפת עשן ונחבלו במהלך ריצה למרחבים מוגנים, כמו כן 27 בני אדם שלקו בהתקף חרדה.



ד"ר עמית פרנקל, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ כללי בבית החולים סורוקה, סיפר על מצבם של החיילים שנפצעו באירועים האחרונים: "ביחידה לטיפול נמרץ ישנם שני חיילים, אחד שהגיע במצב קשה יוצב בחדר הטראומה של בית החולים, עבר סדרת ניתוחים ומצבו הולך ומשתפר ונמצא בהכרה מלאה. החייל שנפגע באוטובוס עדיין נמצא ביחידה שהוא מורדם ומונשם, מצבו עדיין מוגדר קשה, הוא גם עבר מספר ניתוחים ועושים הכל כדי לעזור ולהביא אותו למצב הטוב ביותר".
 
בתוך כך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו בערבית ״אלמונסק״, מסר לתושבי עזה: ״חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה הם אלה שמביאים חורבן על העזתים. לשיגורי הרקטות המתמשכים לעבר ישראל יש השלכות קשות ברצועת עזה - תושבי עזה, לטרור יש השלכות. ישראל תמשיך להגיב בעוצמה וביד קשה כנגד כל פעילות חמאס ויתר ארגוני הטרור, שפוגעת בריבונותה ובאזרחיה״.



במהלך הבוקר כוח צה"ל זיהה שני חשודים שחצו את גדר המערכת מצפון רצועת עזה לשטח ישראל, חיבלו בגדר וחזרו מיד לשטח הרצועה. בצה"ל אמרו כי החשודים היו במעקב הכוחות לאורך כל האירוע.



בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירי מערכת הביטחון וצה"ל קיימו אמש התייעצות ביטחונית בעקבות האירועים ובסיומה נמסר כי "התקבלו החלטות מבצעיות". בנוסף, הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס בשעה זו לישיבה דחופה.



פרמדיק מד"א אייל חן סיפר על הפגיעה באשקלון: "כשהגענו למקום עלינו לדירה בקומה האחרונה וראינו באחד החדרים בדירה הרס רב. בחדר נמצאו גבר ואישה בשנות ה-40. הגבר היה מחוסר הכרה וסבל מפגיעה רב מערכתית, ביצענו בו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולאחר זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו. האישה שהייתה בהכרה וסבלה מפגיעות הדף חולצה מהדירה כשהיא במצב קשה ופונתה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים."

קודם לכן אותרה באותו הבניין אישה נוספת, בת 60, שנפצעה באורח אנוש מפגיעת הרקטה. היא פונתה לבית החולים "ברזילי" כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפגיעה רב מערכתית. שמעון לוגסי, ראש סניף "איחוד הצלה" באשקלון סיפר כי  "תוך כדי הטיפול בזירת האירוע נשמעה אזעקה נוספת וכל הכוננים נכנסו למרחב מוגן".





הבניין שנפגע מרקטה באשקלון. צילום: דוברות כבאות והצלה
הבניין שנפגע מרקטה באשקלון. צילום: דוברות כבאות והצלה

כ-70 נפגעים טופלו במשך הלילה על ידי צוותים רפואיים כתוצאה מנפילת הרקטות והאזעקות בשדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון. חלקם כאמור, פונו להמשך קבלת טיפול רפואי בבתי החולים.
 
נהוראי דרשן, ראש סניף איחוד הצלה בשדרות, סיכם את הטיפול בנפגעים בגזרת שדרות: "מדובר בנפגעים מרסיסים כתוצאה מנפילת הרקטות ונערה שהאצבע שלה נקטעה חלקית עקב דלת הממ"ד שנטרקה על ידה במהלך הכניסה למרחב מוגן עקב האזעקה. החובשים רצים ונוסעים ממקרה למקרה עקב ריבוי המקרים של פצועים מרסיסים ונפגעי חרדה רבים".
 
דוד קריספל, מנהל אגף מבצעים של "איחוד הצלה" מסר כי עקב סכנת קריסה של מבנים לאחר פגיעות ישירות ובזירת הרס, ניתנה הנחיה לצוותי ההצלה להמתין מחוץ למבנה עד לסיום פעילות החילוץ על ידי הכיבוי ופיקוד העורף, בכדי לא לסכן את שלומם של צוותי הרפואה. הצוותים אף הונחו לפעול בשטח עם אפוד קרמי וקסדת מיגון.

דובר צה"ל מסר הלילה כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את משרד המודיעין הצבאי של החמאס. מדובר בבניין רב קומות, המשרת את פעילי המודיעין הצבאי של ארגון הטרור לאיסוף מודיעין נגד מדינת ישראל, בשכונת אל-פרקאן בצפון רצועת עזה. 

עוד נמסר, כי הפעילות הצבאית של יחידת המודיעין בוצעה ממבנה הממוקם בלב אזור מאוכלס ובסמוך לבית ספר. היחידה אחראית לכלל תהליכי האיסוף והמחקר המודיעיני נגד מדינת ישראל, ועל שיקוף תמונת המצב המודיעינית לבכירי הזרוע הצבאית. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, כתב בחשבונו בטוויטר לאחר התקיפה: ‏"חמאס יודע טוב מאוד מה אנחנו תוקפים ומהו מחיר העימות עם צה"ל. נמשיך לפעול בעוצמה".
 

בתוך כך, הלימודים ביישובי הדרום לא יתקיימו היום. בנוסף, שר הפנים אריה דרעי החליט לדחות את הסיבוב השני של הבחירות לראשות המועצה האזורית חוף אשקלון שאמור היה להיערך היום, וזאת בעקבות המלצת אלוף פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי, עליה הוחלט בתום הערכת מצב. 



דרעי אמר כי "החלטתי לדחות את הבחירות בחוף אשקלון כי ביטחון התושבים הוא החשוב ביותר. לא ניתן לקיים בחירות כשהתושבים לא יכולים לעזוב את אזור המתחמים המוגנים, המקלטים והממ"דים. הבחירות ידחו לימים שקטים יותר".

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, אמר אתמול כי "החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטיניים דן בהרחבת מעגל האש, אשקלון היא ההתחלה. מיליון ציונים יכנסו למעגל הרקטות אם האויב יחליט להמשיך בתוקפנות". ארגוני הטרור ברצועה שיגרו איום לעבר ישראל ומסרו בהודעה משותפת כי "אם ישראל תמשיך להגיב באופן הנוכחי, אזי הפלגים ירחיבו את טווח השיגורים ויכניסו יישובים מרוחקים יותר למעגל הירי". עוד הוסיפו בחמאס, בהודעה רשמית בטלוויזיה, כי הטיל שפגע באוטובוס הוא "טיל מונחה", כשהרמז הוא לטיל קורנט. ראש החמאס איסמעיל הנייה הצהיר כי "ישראל נושאת באחריות לאירועים".