אמש בשעות הצהריים נראה היה כאילו ישראל וחמאס לקראת הפסקת אש, אבל לקראת הערב נפתחה אש מדרום ואזעקות נשמעו בעוטף במשך כל הלילה. אלון בן דוד הסביר בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM כי למרות שישראל ניסתה לשדר מסרים מרגיעים, עדיין התכוננו בצה"ל לתגובה הולמת יותר. "בחמאס סבורים כי ישראל לא רוצה מערכה רחבה וחושבים שניתן להכיל את זה כסבב של כמה ימים עד שלבסוף יחזרו להסדרה - ואני חושב שהם קוראים את ישראל נכון".



בשעה זו מתכנסת ישיבת הקבינט בה יוחלט כיצד על ישראל לפעול, והאם פנינו לפעולה נרחבת בעזה. "בישיבה יעלו המון קולות ואני לא רואה איתות למערכה בעזה", אמר בן דוד. "צה"ל פועל כמעט לפי התסריט הקבוע: בוחר מטרות סמליות ובמשך הלילה מפגיז שורה של יעדים. הלילה תקף צה"ל, בין היתר, ארבעה מבנים רבי קומות ופגע בכמה בתים של בכירים בתוך המנגנון של חמאס - כולל במנגנון הפוליטי של יושב ראש הפרלמנט וסגנו בשביל לאותת שהוא מוכן ללכת רחוק יותר.



"ברגעים כאלה אין לצה"ל מטרות איכותיות. חמאס הוא זה שיזם את ההסלמה וירד למחתרת, כך שאין יכולת לפגוע בבכירים בסיטואציה שכזאת", הסביר בן דוד ושיער: "אנחנו בפתחו של סבב חילופי מהלומות של כמה ימים שבו צה"ל ינסה - כמו תמיד, להגיד את המילה האחרונה ויהיה ניסיון לסיים את הסבב בתוך זמן לא רב, עד סוף השבוע, כדי שלא להגיע למערכה רחבה. ברקע נראה את כל הפעולות הנדרשות לפחות בשביל לאיים במערכה רחבה, ונראה ריכוז של כוחות קרקעיים".



אמש עלו לא מעט טענות על כך שאפשר היה שלא לבצע את הפעולה שבוצעה ביום ראשון בלילה בתוך עזה, פעולה שהסתבכה וגרמה לנפילתו של סא"ל מ'. יתכן וההסלמה הגיע בעקבות פעולת צה"ל ברצועה?





"עושים פעולות כאלה כמעט בכל לילה בכל גזרה שאפשר להעלות על הדעת", גילה הפרשן הצבאי. "אלו פעולות שמתוכננות בתכנית שנתית שמאושרת הרבה זמן מראש. הדרג המדיני נותן את אישורו עוד בתחילת התכנון, ואז שוב נדרש הדרג לאשר את הפעולה לפני שהיא קורית בפועל. הפעולות הן חשאיות בדרך כלל, ומה שקרה שלשום בעזה היה אירוע חריג. אחת להרבה שנים מבצע חשאי של ישראל נחשף בצורה כזאת ומסתבך.



"אני לא חושב שהעיתוי היה בעייתי. אני יכול להבטיח שחוץ מהמבצע הזה, בשבעת החודשים האחרונים - למרות המתיחות מול עזה, נעשו עוד הרבה מאוד פעולות מהסוג הזה, ולכן לא הייתי קושר את הפעולה והעיתוי שלה לאיזושהי רשלנות מהצד הישראלי. זה מסוג הפעולות שנעשות כל הזמן, כל השנה ובהרבה מאוד מקומות. לא הייתי מסתכל על עיתוי הפעולה בתור טריגר", אמר.



ובכל זאת, תוצאות האירוע קשות ועלו בחיי אדם. בן דוד הסביר כי אם לפני כל פעולה היינו חושבים אם מדובר בזמן טוב או לא, או אם הפעולה תסתבך או לא - לא נעשה כלום בסופו של דבר. "כשיוזמים, תמיד יש אלמנט של סיכון. אני לא חושב שהייתה בעיה בפעולה או בתכנון שלה. הביצוע כשל אבל זה מסוג הדברים שקורים. חמאס מבחינתו ספג מכה - שבעת ההרוגים האלה היו משהו שהרגישו כנראה שלא יכולים להכיל, ולכן יצא לסבב לחימה. רואים שהסבב מתנהל כמו דיאלוג מדוד וחמאס מקפיד בינתיים לא להרחיב את האש לטווח של אשדוד".



גוש דן תיכנס גם כן לסבב?
"אני חושב שבשעות הקרובות גם באר שבע ואשדוד ייכנסו לטווח האש", השיב בן דוד והזהיר כי יכול להיות שהאירוע יתגלגל גם לגוש דן. "ועדיין למרות הכל, אני חושב ששני הצדדים ינסו לעשות סבב קצר ולא להיגרר למערכה. חמאס חושש ממערכה וישראל מצידה לא רואה מה היא יכולה להרוויח ממערכה כזו. אנחנו משחקים בעיקר בתדמיות ודימויים: מי יצליח להוריד מכה ולהגיד 'הנה ניצחתי' ולספר לעצמו סיפור שהכה את הצד השני מכה קשה".



"בסוף, עם כל הצער והירי - אין לנו פתרונות לסיפור הזה שנקרא 'עזה'", אמר בן דוד את מה שכנראה כולם חושבים אבל מפחדים להגיד. חסון הסכימה עם דבריו והזכירה כי אל לנו לשכוח את הצד השני שלא מסוקר - האזרחים בעזה. "הם חוטפים, וקשה לאנשים להבין שזאת מלחמה לא סימטרית".



"אין פה א-סימטריה, אנחנו לא מפעילים אש חסרת אבחנה בעזה", ביקש בן דוד לחדד. "רואים את המאמץ הישראלי לצמצם פגיעה באזרחים על ידי הודעות מוקדמות ו'הקש בגג' בניסיון לא לפגוע באזרחים. זה עצוב. אני יודע שלאנשים קשה לקבל את העובדה שאנחנו עומדים מול בעיה שאין לה פתרון חד משמעי, אבל הפתרון בעזה הוא לא בהכרח צבאי.



"לפעמים אנחנו מתנהגים כמו פטיש שרואה את כל העולם כמסמרים ומחפש רק על מי לדפוק, אבל לא כל העולם הוא מסמרים ולפעמים יש בעיות שהפתרון שלהם לא יכול לבוא רק במטוסים ובפצצות - וזה הסיפור של עזה. אנחנו תקועים עם הישות הזאת לצידנו ועם שני מיליון בני אדם שנמצאים במצב כלכלי קשה.



"חמאס מחפש את תשומת הלב, ועדיין, כשמסתכלים על מאזן הכוחות - חמאס נמצא היום בנקודת חולשה שלא היה בה כבר עשור. חמאס לא מצליח לייבא נשק תקני כי אין לו מנהרות מתחת לציר פילדלפי. חמאס מייצר רקטות אבל רקטות ארוכות טווח שהוא יודע שיש להן בעיה. לחמאס יש את אותו מספר רקטות כמו שהיה לו לפני מבצע 'צוק איתן' ועוד כמה מנהרות שטרם אותרו ונוטרלו".



לבסוף סיכם בן דוד את דבריו בציפייה לראות מה יחליטו חברי הקבינט, אך סבר כי לא צפויות הפתעות משמעותיות. "נראה את ישראל ממשיכה בתקיפות, מחפשת מטרות ומעוניינת לסיים את הסבב הזה תוך כמה ימים".