המתיחות בדרום הולכת וגוברת, בעוד מעל 400 רקטות נורו על יישובי הדרום ביממה האחרונה, ובתגובה לכך צה"ל תקף מעל 150 יעדי טרור ברצועת עזה. צביקה יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של 'חדשות עשר', שוחח עם אילה חסון בתכניתה ב-103FM, ניתח את ההתנהלות של מנהיגי הצד השני, והגיע למסקנה: הירי לא ייפסק בזמן הקרוב; בהמשך הצטרף לשיחה גם ג'יהאד סלים, תושב רצועת עזה, והשניים ניהלו דיון על האירועים האחרונים. 



יחזקאלי התייחס להודעה שהוציא הג'יהאד האסלאמי, בו הזהיר להרחיב את טווח הירי, וטען כי "הג'יהאד הוציאו הודעה לתושבים מעבר לטווח אשדוד ובאר שבע, ודרך זה אפשר להבין איפה הם עומדים. אני לא חושב שהמכות שהונחתו עליהם הלילה - כולל החרבת מבנה הטלוויזיה, עשו משהו. מבחינתם, הם במצב של מלחמה. אני תמיד רואה את אופן יציאת ההודעות מהרצועה ומנסה לקרוא בין השורות האם זה מעיד על מעט מצוקה, וכאן אני רואה מעין 'מבערים פתוחים' כלפי ישראל. הג'יהאד מודיעים שהם ממשיכים לירות וישראל לא פגעה ביכולות השיגור והטילים שלהם".



"אמש יצאה הודעה חריגה משלטונות עזה לתושבים, ונכתב שם שהם בשלטון לא ביקשו את המצב הזה, אלא נקלעו אליו", סיפר יחזקאלי. '''העורף חזק וימשיך בלחימה', כתבו. זאת הפעם הראשונה שאני שומע את חמאס מדבר לתושבים שלו ומספר להם שהוא כביכול נקלע לאיזושהי סיטואציה, ולא הוא גרר את ישראל. כבר עשור שתושבי הרצועה מוחזקים בידיי חמאס, שגם לקח אותם לשלוש מלחמות. הרבה טוב בחיים הם לא רואים. הם בני ערובה שלא משנה כמה הם דבוקים בחמאס מבחינה דתית, אידאולוגית או פוליטית - הם בצד של המפסידים. הרצועה פגועה הומניטרית וזה לא משנה אם הם יורים או לא יורים. תושבי הרצועה סובלים".



"צריך להחליט לאן הולכים"


לשיחה הצטרף ג'יהאד סלים, תושב הרצועה, שסיפר כיצד חווים בעזה את המצב הסבוך: "המצב קשה, כואב הלב. אין לנו ממ"דים ויש פה הרבה אנשים. אני לא מדבר רק מהצד הפלסטיני. כולנו בני אדם וצריך להחליט לאן הולכים. כבר כמעט 20 שנה שאנחנו בני ערובה בכלא גדול. אני עצמאי ולא משום ארגון, והמצב ברצועה מאוד קשה. לא משנה מי - אבל מישהו פה אשם. צריך להקל, לפתוח ולשחרר את המעברים. אי אפשר להמשיך ככה".

כשנשאל סלים לגבי הכסף שהועבר מקטאר לרצועת עזה, והאם לדעתו הכסף יעבור באמת לתושבים או שמא יילקח למטרות טרור, ענה: "שמעתי על מישהו שקיבל 400 שקלים ואחר שקיבל 1,000 שקלים. כל אחד קיבל את המשכורת שלו. האם באמת כל הכסף עבר לאזרחים ולא יועד לטרור? אני לא יודע, אין לי תשובה לזה". יחזקאלי התייחס לנושא הכסף בעזה וטען כי "כל שקל שיש לחמאס הושקע בביצור הכוח, כי יש לחמאס מטרת על שהיא לא לראות כאן את ישראל ולהתיש אותנו". 

שלום, עכשיו

בסיום השיחה סלים ביקש לאחל למשפחתו וחבריו שבמדינת ישראל שיהיה יום שקט, כיוון שכולנו בסופו של דבר רוצים קצת שקט, ותהה: "למה המדינה לא פותחת את המעברים ומקלה על הרצועה?"

"אם הייתי מסביר לך את זה, התכנית של אילה הייתה נגמרת", ענה יחזקאלי, והציע לו לשאול את השאלה הזאת את אבו-מאזן או את יחיא סינוואר. "אנחנו לא הבעיה שלכם. ישראל זה אחד הצדדים שהכי רוצה להקל על הרצועה. כבר כמה פעמים שישראל נתנה הזמנות לחמאס, ואני חושב שחמאס לא רוצה את טובת הפלסטינים. אתם בני ערובה בידי חמאס שמשתמש בכם כמגן אנושי למטרה הגדולה שהיא לסלק את ישראל מפה. זה שאתה רוצה לחיות איתי בשלום זה מקסים ונחמד, אבל הלוואי שהמנהיגים שלך היו חושבים כך גם כן".