ראיון פרישה לוחמני: אלוף יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר, תקף הבוקר (חמישי) בחריפות את שר החינוך, נפתלי בנט, בעקבות אמירתו לפיה "חיילים מפחדים יותר מהפצ"ר מאשר מסינוואר". בראיון בתכנית "הקבינט"ב-103FM טען גולן, שפרש מצה"ל לאחר שלא מונה לתפקיד הרמטכ"ל, כי "בנט מחליש את הצבא והמדינה", והוסיף: "אמירתו אולי טובה לאלקטורט, עצוב שהתבטא כך".



"זה שבתקופה האחרונה, בעידן הזה, נבחרי ציבור עושים לעצמם להרגל להתעמר במשרתי הציבור, אלו שלא נבחרו ולא יכולים להגיב ולדבר - זה מנהג מגונה", קבע גולן, שהסביר: "בראש ובראשונה זה מערער את אמון הציבור בזרוע המבצעת של מדינת ישראל. הזרוע המבצעת היא גם כל גופי הפעולה שלה. היחס צריך להיות הפוך ולחזק את האמון בהם. ברור שהם לא מושלמים, אבל יש דרך להעביר ביקורת. יש דברים שצריכים להיאמר בחדרי חדרים. צריך להעביר ביקורת בצורה מכובדת וראויה. אף פעם לא חשבנו בצבא שאנחנו חסינים מטעויות, אבל צריך לנהל את הדברים האלה באופן שמעורר כבוד ביחס למשרתי הציבור". 

לטענתו, "בנט מחליש את הצבא ואת מדינת ישראל, וחבל שאומרים דברים כאלה. אני חושב שהפצ"ר שרון אפק ציוני אמיתי והוא סופג ביקורת כזו. אני שואל את עצמי למה? אולי זה טוב לאלקטורט של בנט, אני לא יודע.. אבל זה עצוב מאוד. העמדה של בנט, אין לה שום בסיס. אני לא יודע אפילו איך להתעסק בזה. נראה לך שיש אזרח שחושב שחיילי צה"ל מפחדים מהפצ"ר?". 



לדבריו, "מעולם הנושא המשפטי לא הגביל את כושר הפעולה שלי. שרון אפק הוא משפטן מבריק ואדם עם חוש מבצעי בלתי רגיל, זה נדיר אצל משפטנים. מניסיוני האישי, הוא תמיד נתן לי פלטפורמה משפטית יוצאת מן הכלל. אנחנו רוצים שצה"ל יהיה צבא של מדינה ריבונית ולא אספסוף חמוש. כדי שצבא יהיה באמת ראוי לשמו הוא צריך להתנהל על פי מערכת של כללים, קודם כל בראש ובראשונה כדי שחיילינו ייצאו מהתמודדות בזירה הפלסטינית כשהם בריאים בנפשם ולא יעשו דברים שירדפו אותם כל חייהם ככתם נורא בינם לבין עצמם. ראיתי כבר חיילים שיצאו ניזוקים מהעניין הזה".  

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, ביקר מאוחר יותר את דבריו של האלוף גולן. "ממש לא, אני מצר על זה שזה קרה. צריך לקרוא לאלוף יאיר גולן לסדר משום שהוא עדיין לא השתחרר מצה"ל, גם לא עבר תקופת צינון. לא נכון שקצין יתקוף דרג פוליטי גם אם הטענות שלו מוצדקות", אמר יעלון לחברת החדשות.  


"דינה זילבר משפטנית מהמעלה הראשונה"

בהתייחס למצב בדרום, אמר גולן: "בוודאי שיש התפתחויות. אני מבין ללבם של תושבי הדרום שאומרים שהם קצו במתח הביטחוני הזה. עם זאת, אני חושב שההחלטה ביחס ליציאה למבצע רחב היקף בעזה היא שאלה מדינית כבדה, וכזו שיש לה השלכות צבאיות ממדרגה ראשונה. בעניין הזה, לדעתי, נכון האיפוק יותר מאשר ההתלהמות". 


"כל מנהיגות בישראל חייבת לוודא שמדינת ישראל תשתמש בעיקר באיום בכוח ולא תעשה שימוש בכוח", המשיך האלוף שמסיים את תפקידו בימים אלה. "ישראל היום מדינה חזקה ביותר, מעצמה אזורית, מצבנו ביחס ללפני 60 שנה הוא לאין שיעור הרבה יותר טוב. דווקא איפוק הוא דבר נכון למי שחזק. לא צריך להיות נמהרים בהפעלת כח, אבל כשמפעילים אותו צריך לעשות זאת בצורה נחרצת ולהבהיר לצד השני שלא כדאי להתעסק איתנו. לצערי, בפעמים האחרונות שהפעלנו כוח בעזה עשינו את זה בצורה לא מספיק נחרצת. ראש וראשון במבצעים הפחות מוצלחים האלו הוא צוק איתן". 

בהמשך דבריו התייחס סגן הרמטכ"ל לשעבר גם לאמירותיה של שרת התרבות, מירי רגב, נגד הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, להתבטאות מעוררת המחלוקת של המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר ולהחלטה לא למנותו לרמטכ"ל.

האמירה האחרונה של מירי רגב על בני גנץ גם משתלבת בנוף שתיארת?
"כן. לצערי זה חלק מהמגמה הכוללת. היינו רוצים לראות מצב בו על פי רוב של הרוח השולטת, ממשלת ישראל תאמר שגופי הביצוע שלה עושים את עבודתם היטב. חבל שהתמונה המצטיירת היא הפוכה".
 
האם זה לא הצבא שגורר את עצמו לזירה הציבורית, כמו בנאום המפורסם שנשאת בו הבאת ביקורת חברתית נוקבת? שמת את עצמך כחלק מהשיח החברתי הפנימי של ישראל והיית חשוף לביקורת ואולי גם שילמת עליו מחיר?
"גם אני לא חסין מביקורת. חשתי בעת ההיא וגם עכשיו שמשלב מסוים גם משרתי הציבור צריכים להשמיע את קולם כשהם מבחינים שהדברים הולכים לכיוון הלא נכון. אני ניסיתי לעשות את זה באופן מרומז ועדין ולא לצאת בהצהרות מפוצצות. אני חושב שדבריי היו מרוסנים מאוד. שמתי לב שבמציאות הנוכחית אנשים שהקדישו את עצמם למרחב הציבורי מרגישים מתוסכלים ממה שקורה. אני חושב שהדברים האחרונים של דינה זילבר הם עדות מאוד מעניינת בהקשר הזה".
 
אתה חושב שפוחדים לומר את הדברים?
"אני לא מכיר את דינה זילבר ולא פגשתי אותה מעולם אך כנראה שהיא משפטנית מהמעלה הראשונה. היא לא אישה שאמרה דברים בסערת רוח, היא תכננה את זה והקריאה מהדף. גם היא כנראה חשה שלמרות שהיא משרתת ציבור שרגילה לא להשמיע את קולה במרחב הציבורי, שבמקרה הזה תשמיע את דבריה כי דברים סוטים מהכיוון הנכון".
 
איך קרה שיאיר גולן שהקדיש את חייו לביטחון ישראל מתויג כשמאלן ועוכר ישראל?
"מי שתייג שייתן לזה תשובות".
 
משרתי הציבור סופגים שתי האשמות מאוד נוקבות מאנשים שאתה מכבד אותם, אני מניח. האלוף יצחק בריק כתב אתמול לחברי ועדת החוץ והביטחון שלא יקשיבו לקצינים הבכירים אלא שידברו עם הנגדים והזוטרים כי מהבכירים לא ישמעו את האמת. בנוסף אלון מדנס, קצין אג"ם בפיקוד מרכז לשעבר, אמר שעד דרגת מ"פ בצבא מוחאים לך כפיים ומדגת מג"ד זה מתחיל להפריע.
"אלו אכן אנשים שאני מאוד מכבד אותם. אני חושב ששניהם רואים את המציאות שמתרחשת בצה"ל באור חלקי. בתוך צה"ל יש מעט מאוד אנשים שרואים את התמונה הכוללת ואת ההחלטות הקשות שצריכות להתקבל על בסיס יום יומי על איפה שמים את הכסף, את האנשים הטובים ויותר ואיך מנהלים את המשאבים המוגבלים של צה"ל במציאות של מחסור באופן המיטבי. קשה מאוד להוציא את כולם שבעי רצון. הביקורת של בריק היא חשובה. לפעמים קברניטי גם הצבא מקבלים החלטות לא נכונות. זה יכול לקרות לנו. צריך להסתכל הדברים שלהם כביקורת לגיטימית ודברים שנאמרו ביושר מקצועי מלא בלי שום כוונות זדון".
 
אותנו מטריד שהדברים שהם אומרים הם האמת הצרופה.
"הם לא עמדו על תופעות שלא קיימות אלא על תופעות שצריך לטפל בהם".
 
האם חשת שיש רוח שהיא נגד פלורליזם ונגד דעות חריגות?
"אני לא חושב שאלה פני הדברים. דווקא דברי ברק ומדנס מוכיחים שקצין שרוצה להשמיע את קולו יכול. גם בצה"ל יש את הפוליטיקה הפנים ארגונית ואנשים חוששים לעורם. אנשים כמו מדנס או האלוף גרשון הכהן קנו לעצמם קרדיט בלתי רגיל בגלל שהם דיברו. בראייה הכוללת וארוכת השנים אני לא חושב שמי שמדבר בצה"ל ניזוק".
 
"לא כל הצלחה או אי הצלחה קשורה למוכנות. בדרך כלל הצלחות צבאיות לא קשורות למוכנות אלא לתפיסות המבצעיות והאופן בו מפעילים את הכוח. עם זאת המוכנות היא חשובה מאוד. אני חושב שצה"ל נמצא היום במקום בו המוכנות היא סבירה אך עם פערים משמעותיים שצריכים להיות מטופלים בצבא היבשה. למרות מה שאמרתי כרגע, הפער הגדול יותר היא תפיסת הפעלת הכוח. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר מוטרדים מהעובדה שבשלושים השנים האחרונות אנחנו בעיקר מפעילים עוצמות של אש עם מעט מאוד תמרון ויוצאים למאבקים צבאיים עם תחושת חמיצות".
 
כשאתה מסתכל על הסבב האחרון בעזה אתה בתחושת חמיצות?
"בוודאי אבל זה לא אומר שעכשיו כל פעם שיש משהו בעזה מיד צריך להתנפל על חמאס ולנבור בסמטאות. זאת לא המשמעות. המשמעות היא שצריכים להיות מאופקים וזהירים בהפעלת הכוח, וכשמפעילים אותו צריך לעשות זאת בצורה נחרצת".
 
כתבת בשנה האחרונה את תפיסת ביטחון של ישראל לבקשתו של שר הביטחון. אנחנו נמצאים במערכה למניעת התבססות איראן בסוריה ומניעת העברת יכולות ללבנון. יש סיכוי להשיג את התוצאה הזו?
"בהקשר הזה צריך להבדיל בין אינטרסים לבין כושר השגת האינטרסים. האינטרס המובהק של ישראל הוא שלא יעבור אמל"ח מתוחכם לחיזבאללה ושאיראן לא תתבסס במרחב הקרוב לנו. כושר ההשפעה שלנו על האינטרסים האלה הוא בין בינוני לנמוך. נעשו פעולות מבריקות ויוצאות מהכלל אך האיראנים נמצאים בסוריה וימשיכו להימצא כי ההתבססות האיראנית במרחב הסורי אינה מוגבלת לתחום הצבאי אלא הרבה יותר מקיפה ורחבה. אנחנו מנסים לרכך את השפעתה ולהמעיט בעוצמתה אך צריך להודות שכושר ההשפעה שלנו בעניין הזה מוגבל".
 
כשראש ממשלה חושף מתקנים שחיזבאללה מקים לייצור טילים מדויקים, אלו מתקנים שישראל תצטרך לפעול כדי להסיר אותם?
"יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. צריך לשים את הדברים בפרופורציות. כשצבא סוריה וצבא מצרים בנו את כוחם לפני יום כיפור יצאנו לתקוף אותם ישר? ראינו שנבנה שם כוח אך לא כל כוח שנבנה על הגבולות הוא איום בלתי נסבל. יש מאזן הרתעה הדדי. כל צד מבין שלהפעלת כוח יש משמעויות וצריך לומר ביושר - כושר ההיזק של מדינת ישראל לסוריה ולבנון גדול יותר מכוח חיזבאללה וממה שנמצא בסוריה כלפינו. צריך להמשיך למנוע ולעכב את בניית הכוח של אויבנו ומצד שני לא להפוך כל בניית כוח לאסון לאומי".
 
התאכזבת כשלא מינו אותך לרמטכ"ל?
"בוודאי שהתאכזבתי אבל אני לא יכול לומר שהופתעתי. היה לי מספיק זמן להתכונן לבשורה".
 
הבחירה באביב כוכבי היא טובה?
"היא בחירה מצוינת. קבענו להיפגש ונדון על כל הנושאים המקצועיים בקרוב כשיחל את התכוננותו לתפקיד".